حسابداری مدیریت بودجه

حسابداری مدیریت بودجه

یونس ولی زاده کارشناس ارشد مدیریت دولتی (مالی)
حسابداری مدیریت بودجه

حسابداری مدیریت بودجه

یونس ولی زاده کارشناس ارشد مدیریت دولتی (مالی)

مفاهیم بنیادی در تجارت الکترونیک

تعریف های مختلفی می توان برای تجارت الکترونیک در نظر گرفت، اما دو تا از این تعاریف ازبقیه معمول تر می باشد . در تعریف اول ، هر نوع تجارتی که از طریق رابط الکترونیکی مانندتلویزیون، فکس و یا اینترنت انجام می شود، جزء تجارت الکترونیک به حساب می آید. دو رسانه اول(تلویزیون و فک(مدت مدیدی است که در تجارت استفاده می شود و جنبه های مختلف آن برهمگان مشخص است. اما رسانه سوم) اینترنت (به نوعی معادله را تغییر داده، به این لحاظ که تجارت،مدیریت داده ها و امنیت مبادله با هم و یکجا باید مورد بررسی قرار گیرد.اما تعریف دوم و کلی تر تجارت الکترونیک که برای کاربران اینترنت مناسب تر می باشد از اینقرار است : تجارت الکترونیک مجموعه ارتباطات، مدیریت اطلاعات و قابلیت های امنیتی است کهبه سازمانها اجازه می دهد که اطلاعات مربوط به فروش و خدمات و کالاها را با هم رد و بدل کنند.



تجارت الکترونیک  e-commerce

 

تعریف های مختلفی می توان برای تجارت الکترونیک در نظر گرفت، اما دو تا از این تعاریف ازبقیه معمول تر می باشد . در تعریف اول ، هر نوع تجارتی که از طریق رابط الکترونیکی مانندتلویزیون، فکس و یا اینترنت انجام می شود، جزء تجارت الکترونیک به حساب می آید. دو رسانه اول(تلویزیون و فک(مدت مدیدی است که در تجارت استفاده می شود و جنبه های مختلف آن برهمگان مشخص است. اما رسانه سوم) اینترنت (به نوعی معادله را تغییر داده، به این لحاظ که تجارت،مدیریت داده ها و امنیت مبادله با هم و یکجا باید مورد بررسی قرار گیرد.اما تعریف دوم و کلی تر تجارت الکترونیک که برای کاربران اینترنت مناسب تر می باشد از اینقرار است : تجارت الکترونیک مجموعه ارتباطات، مدیریت اطلاعات و قابلیت های امنیتی است کهبه سازمانها اجازه می دهد که اطلاعات مربوط به فروش و خدمات و کالاها را با هم رد و بدل کنند.

تجارت الکترونیک مجموعه ارتباطات، مدیریت اطلاعات و قابلیت های امنیتی است کهبه سازمانها اجازه می دهد که اطلاعات مربوط به فروش و خدمات و کالاها را با هم رد و بدل کنند.

در تجارت سنتی، وقتی که طرفین با یک زبان گفتاری صحبت می کردند، توانایی برقراری ارتباطرا با هم داشتند. اما در تجارت الکترونیک، طرفین باید با زبان دیجیتالی یکسان با هم به گفتگوبنشینند.این زبان دیجیتالی، باعث می شود که سیستم های درگیر در مبادله تجاری قابلیت به اشتراکگذاری و رد و بدل کردن اطلاعات را داشته باشند و همدیگر را ارزیابی کنند .امنیت ارتباط در تجارت الکترونیک نکته بسیار مهمی می باشد، زیرا که بر خلاف تجارت سنتی،خریدار و فروشنده همدیگر را در هنگام مبادله تجاری نمی بینند و مکانیزمی برای شناسایی منبعاطلاعات و گارانتی صحت اطلاعات در هنگام جا بجایی وحفاظت اطلاعات باید پایه گذاری شود .تجارت الکترونیک بسیاری از سرویس های تجاری را مانند پست الکترونیک، دایرکتوری هایآنلاین، سیستم های سفارش و پشتیبانی و حمل و نقل، مدیریت اطلاعات و کنترل موجودی را بهصورتی اتومات به هم متصل می کند. بنابراین وجود استاندارد هایی برای تولید کنندگان نرم افزار که قابلیت ارتباط بین نرم افزار هایی که از شرکت های مختلف هستند ضروریست.یسیون اروپایی در سال ۱۹۹۷ آن را به شکل زیر تعریف نموده است:

 تجارت الکترونیکی بر پردازش و انتقال الکترونیکی داده ها, شامل متن, صدا و تصویر مبتنی می باشد. تجارت الکترونیکی فعالیتهای گوناگونی از قبیل مبادله الکترونیکی کالاها و خدمات, تحویل فوری مطالب دیجیتال, انتقال الکترونیکی وجوه, مبادله الکترونیکی سهام, بارنامه الکترونیکی, طرحهای تجاری, طراحی و مهندسی مشترک, منبع یابی, خریدهای دولتی, بازاریابی مستقیم و خدمات بعد از فروش را در بر می گیرد.

وزارت صنایع و تجارت بین المللی ژاپن گفته است:

تجارت الکترونیکی که تا چندی قبل به تعداد معینی از شرکتها محدود می گردید در حال ورود به عصر جدیدی است که در آن تعداد زیادی از اشخاص گمنام مصرف کنندگان در شبکه حضور دارند. به علاوه, محتوای آن از حیطه مبادله داده های مربوط به سفارش دادن یا قبول سفارش فراتر رفته و فعالیتهای عمومی تجاری از قبیل تبلیغات, آگهی, مذاکرات, قراردادها و تسویه حسابها را نیز در بر گرفته است.

مجموعه تعاریف ارایه شده می توان نتیجه گیری نمود که زمینه های کاربرد تجارت الکترونیکی بسیار گسترده تر از مبادله کالا,خدمات و وجوه است و در تعریف آن و تبیین سیاستهای مورد نظر باید علاوه بر کاربردهای بالفعل به کاربردهای بالقوه آن نیزتجوه داشت.

 

سطوح تجاری الکترونیک (E - Commerce levels )

[ویرایش]

تجارت الکترونیک را می‏توان به سطوح مختلفی تقسیم بندی کرد . هر یک از ابعاد سه گانه اصلی تجارت ، یعنی محصول یا خدمات مورد مبادله ، فرآیند فروش و تحول خدمات پس از فروش می‏توانند از حالت فیزیکی و کاملا ملموس تا حالت الکترونیکی و نرم افزاری (یا اصطلاحاً مجازی‌ ) تغییر نمایند . در حالتی که در تجارت سنتی هر سه عامل ، فیزیکی و کاملا قابل لمس هستند ، در تجارت کاملا الکترونیکی (بالاترین سطح تجارت الکترونیک ) هر سه عامل حالت الکترونیکی دارند . ترکیبات گوناگون از حالتهای فیزیکی و الکترونیکی سطوح مختلف تجارت الکترونیکی را شکل می‏دهند.

لذا تجارت الکترونیک می‏تواند در تمام یا بخشی از مراحل چرخه تجاری (Business Cycle) بکار گرفته شود .

چرخه تجاری از موارد یافتن کالاها و خدمات متناسب با نیازها و یافتن راههای مبادله مورد توافق (جستجو و مذاکره) ، سفارش ، حمل و پرداخت بها (اجرای توافق وپرداخت ) ، فعالیتهای پس از فروش مثل گارانتی و خدمات پس از فروش تشکیل شده است .

 

افزایش نرخ تبدیل در تجارت الکترونیک

[ویرایش]

شما بسیار زحمت کشیده اید که بالاخره توانسته اید مقدار زیادی بیننده به وب سایت خود جذبکنید، اما چگونه و با چه روشهایی می توان این بینندگان را به مشتری تبدیل کرد . در واقع آوردنمشتری به وب سایت تنها کار اول است، کار مهم تر و پر اهمیت تر تبدیل این بینندگان به مشتریاست. همه هنر یک وب سایت تجارت الکترونیک این است که بینندگان بیشتری را به خریدار تبدیلکند. فروش آنلاین یک بازی اعداد است: در واقع مقدار کل بینندگان وب سایت شما تقسیم ب ر کل فروش، به شما نرخ تبدیل وب سایت تان را می دهد که هر چقدر این نرخ تبدیل بیشتر باشد، نشان می دهد که وب سایت تجارت الکترونیک شما کارآمد تر هست.یک نرخ تبدیل خوب می تواند از یک وب سایت با بیننده کمتر به دست بیاید: یک وب سایتی با50000 بیننده و نرخ تبدیل 2% به همان اندازه فروش خواهد داشت که یک وب سایت با 100000بیننده و 1% نرخ تبدیل. در واقع زمان و هزینه ای که شما صرف بهبود نرخ تبدیل مشتریان خود می کنید از ارزشمند ترین زمان هاست . حتی یک مقدار کم افزایش در نرخ تبدیل سایت تجارتالکترونیک شما می تواند بهبود عظیمی در فروش آنلاین شما داشته باشد.

مقدار کل بینندگان وب سایت شما تقسیم بر کل فروش، به شما نرخ تبدیل وب سایت تان را می دهد

کارشناسان تجارت الکترونیک بسیار زیاد درباره نرخ تبدیل صحبت کرده اند، اما هنگامی که گفتههای آنان را جمع آوری می کنید، می بینید که آنها در دو مورد با هم اتفاق نظر دارند:

ابتدا اینکه، بهبود نرخ تبدیل شما هیچ گاه به پایان نمی رسد، بلکه یک فعالیتی است که همیشه بایدادامه داشته باشد. این مهم نیست که نرخ تبدیل این هفته شما چقدر خوب است، لازم است که برایهفته بعد دوباره این کار را انجام دهید به خاطر اینکه تکنولوژی ، نیاز مشتری همیشه در حال تغییراست. کارشناسان بر این عقیده هستند که اگر شما به طور مستمر برای بدست آوردن راه هایی برایافزایش نرخ تبدیل خود تلاش نکنید، شما به رقبای خود باخته اید.دوم اینکه، بهبود نرخ تبدیل نیاز به تجربه دارد. با اینکه روشهای استانداردی برای هر صنعت برایبهبود نرخ تبدیل وجود دارد، اما هر وب سایتی خود باید راههایی را تجربه کند و نتایج تجربیات را با هم مقایسه کند .به عنوان مثال، لیست ایمیل هایی را که در اختیار دارید به دو دسته تقسیم کنید و به هر کدام یک A/B پیشنهاد جداگانه بفرستید. کدام یک از اینها به شما نرخ تبدیل بیشتری می دهد؟ این استراتژیاگر که بر اصول درستی انجام شود، به شما دانش بسیار خوبی در رابطه با مشتریانتان می دهد اگر که شما درباره نرخ تبدیل خود دچار یاس شده اید، این مورد را به خاطر داشته باشید : همینکه شما از نرخ تبدیل خود آگاهید و برای بهبود آن تلاش می کنید به این معنی است که شما درگروه برتر قرار دارید. باید گفت که تحقیقات نشان دهنده اینست که فروشندگان بسیار کمی دراینترنت به دنبال بهبود نرخ تبدیل خود هستند و از این مورد آگاه می باشند .تحقیقات نشان می دهد که تنها یک پنجم فروشندگان آنلاین از اندازه گیریهای داخل وب بهصورت استراتژیک استفاده می کنند .در واقع بسیاری از تاجرین آنلاین، بسته های نرم افزاری دارندکه بیننده به وب سایتشان می آورد، اما عده بسیار کمی از آنها استراتژی های را می گذارند که این بینندگان خرید کنند.هنگامی که شما در بهبود نرخ تبدیل سایت تجارت الکترونیک خود فعالیت می کنید، دانستناستاندارد های تجارت الکترونیک به شما کمک شایانی می کند. به طور کل در تجارت الکترونیک،نرخ تبدیل متوسط 2,3 % می باشد، به این معنی که از هر 1000 بیننده، 23 نفر خرید می کنند . البته دربخش های مختلف این مقدار فرق می کند، به عنوان مثال در صنایع الکترونیک، نرخ تبدیل 1,1 %، درتجارت های مد، لوازم خانه و آژانس های مسافرتی، بین 2% تا 2,2 %. آژانس های املاکی که کاتالوگ خود را در وب دارند، نرخ تبدیل 6,1 % دارند.هیچ فرمول طلایی برای تاجرین الکترونیک وجود ندارد که با انجام آن نرخ فروش بالایی داشتهباشند. در واقع یک لیست بلندی از فعالیتها وجود دارد که هر کدام از آنها باعث می شود که فروش خود را قدری افزایش دهید. اینها را در نظر بگیرید:

 

 

 

تجارت الکترونیک از آغاز تا امروز

[ویرایش]

تجارت الکترونیک و به تبع ، مدلهای تجارت الکترونیک اولین بار در اوایل دهه 70 ( میلادی) ارایه شدند. در این دوره استفاده از مدلهای تجارت الکترونیک بسیار گران بود و عموم کاربران آن را ، شرکتهای بزرگ مالی و بانکها و گاهی شرکتهای بزرگ صنعتی تشکیل می دادند.
EFT)Electronic Fund Transfer ) از اولین نمونه های مدلهای تجارت الکترونیک مورد استفاده بود که به منظور ارتباط مالی بین موسسات مالی مورد استفاده قرار می گرفت. کاربرد تجارت الکترونیک در این دوره دشوار بود.
به علاوه نیاز به سرمایه گذاریهای سنگین برای تهیه بستر موردنیاز آن لازم بود. لذا محدوده کاربرد آن به موسسات مالی و شرکتهای بزرگ محدود می شد.
در مرحله بعد استاندارد EDI )Electronic Data Interchange ) ایجاد شد که تعمیمی ازمدل نقل و انتقالات مالی و بانکی با استفاده از ابزارهای نوپای اطلاعاتی ، بود. با این تفاوت که EDI ، امکان استفاده و بهره برداری در سایر انواع مبادلات تجاری را نیز دارا بود.
EDI باعث شد تا دامنه کاربرد مدلهای تجارت الکترونیک ، از محدوده موسسات بزرگ مالی به ابعاد وسیعتری گسترش بیابد.

 

در این دوره EC با IOS ها (Inter Organization System ) پیوند خورد و مدلهایی کاربردی و گسترده ایجاد نمود. مدلهای تجارت الکترونیک در این دوره برای فعالیتهایی نظیر رزرو بلیط هواپیما و معاملات سهام مورد استفاده قرار گرفتند.
با این وجود پیاده سازی مدلهای تجارت الکترونیک بر اساس EDI نیز سنگین و هزینه بر بود. نیاز به سرمایه گذاری بسیار، برای آموزش پرسنل و تهیه بسترهای لازم وجود داشت. لذا تنها شرکتهای بزرگ بودند که می توانستند به ایجاد مدلهایی بر اساس آن بپردازند.
در نیمه اول دهه 90 ، اینترنت گسترش بسیاری پیدا کرد و به تدریج از حیطه دانشگاهی و نظامی خارج شد و کاربران بسیار زیادی در بین همه افراد جامعه ها پیدا کرد. گسترش World Wide Web و استانداردها و پروتکل های مربوطه از یک طرف باعث جذب هر چه بیشتر کاربران به اینترنت شد و استفاده از ابزارهای IT در این زمینه را عمومی نمود و از طرف دیگر این امکان را برای شرکتها و موسسات ایجاد کرد که به گونه ای آسان و کم هزینه ، به انجام فرآیند اطلاع رسانی بپردازند.

مدلهای تجارت الکترونیکی متنوعی در این دوره ایجاد شده و مورد استفاده قرار گرفتند. تجارت الکترونیک به تدریج رونق گرفت و مدلهای تجارت الکترونیک به عنوان دسته ای از مدلهای دنیای تجارت ، مطرح شدند.
ایجاد بسترهای مناسب و ارزان برای تجارت الکترونیک و رشد کاربران این بسترها از دلایل رشد سریع تجارت الکترونیک در این دوره بود. رشد فشارهای رقابتی بین شرکتها نیز از دیگر دلایل توجه شرکتها به مدلهای تجارت الکترونیک بود.
مدلهای مطرح شده در این زمان ، مدلهای تجارت الکترونیکی ساده و اولیه بودند. به عبارت دیگر استفاده از تجارت الکترونیک در ساده ترین سطح آن انجام می شد. مشکلات فنی و نقایص موجود به علاوه ناآشنایی کاربران و شرکتها که مانع سرمایه گذاری آنها می شد، باعث گردید تا در این دوره تنها مدلهای اولیه تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار گیرند. این مدلها معمولا فقط به اطلاع رسانی به مشتریان خود در مورد شرکت و محصولات آن محدود می شدند.
به تدریج و با گذر زمان ، شناخت کاربران و شرکتها از مزایای مدلهای تجارت الکترونیک افزایش یافت. از طرف دیگر مسایل فنی و تکنولوژی مورد استفاده نیز به مرور ارتقاء پیدا کردند. در نتیجه این مسایل، به تدریج مدلهای تجارت الکترونیکی تکامل یافته و مدلهای جدید و پیچیده تری، ایجاد شده و مورد استفاده قرار گرفتند.
در نیمه دوم دهه 90 ( میلادی) کاربران و شرکتها به صورت روزافزونی با نوآوری ها و ارتقاء تکنولوژی اطلاعاتی به عنوان بستر مدلهای تجارت الکترونیک روبرو شدند. در این دوره یکی از مهمترین تحولات در اینترنت، به عنوان یکی از بسترهای تجارت الکترونیک،رخ داد. این تحول افزوده شدن قابلیت پردازش به مسایل اطلاعاتی بود. وجود قابلیت پردازش امکانات زیادی را برای تجارت الکترونیک ایجاد نمود و باعث گسترش مدلهای تجارت الکترونیک و افزایش کارآیی این مدلها گردید. در این دوره مدلهای تجارت الکترونیک و حجم مبادلات انجام شده توسط این مدلها به صورت نمایی رشد پیدا کرد.
عموم شرکتهای بزرگ و موفق که موفقیت خود را مدیون مدلهای تجارت الکترونیکی بوده اند، در نیمه دوم دهه 90 پا به عرصه وجود نهاده اند.
تا اواخر دهه نود میلادی عموم مدلهای تجارت الکترونیکی با تاکید بر مصرف کننده نهایی شکل گرفته بودند و در دسته B2C)Business To Consumer ) قرار می گرفتند. ولی به تدریج و با محیا شدن فرصتها و امکان استفاده جدی، شرکتهای بزرگ نیز استفاده از مدلهای تجارت الکترونیک را مناسب و سودآور یافتند. لذا به سرمایه گذاری در مدلهایی پرداختند که به استفاده از این بستر در ارتباط بین شرکتها یاری می رسانند و در دسته B2B(Business to Business ) قرار می گیرند. از این دوره به بعد مدلهای B2B به لحاظ حجم مبادلات بر مدلهای B2C پیشی گرفتند.

 

محدودۀ عملکرد تجارت الکترونیک

[ویرایش]

گسترۀ مخاطبین تجارت الکترونیک بسیار وسیع است. محدودۀ جغرافیایی برای تجارت الکترونیک مفهومی ندارد و محدودیت جغرافیایی بستگی به محدودیت سرویس دهی تجارت ما بستگی دارد.

بعلاوه امکان ارائه و فروش انواع محصولات و خدمات در فضای تجارت الکترونیک وجود دارد. از فروش خرد محصولات صوتی تصویری تا فروش کلان کالاهای گرانبها در محیط الکترونیک قابل انجام است.

تجارت الکترونیک فاصله مکانی و زمانی را از میان برمی دارد و به فروشندگان و سرویس دهندگان این امکان را می دهد که 24 ساعته با مشتریانشان ارتباط داشته باشند. حتی در ساعاتی از شب که رقیبان سنتی شما در خواب به سر می برند، فروشگاه الکترونیکی شما فعال بوده و در حال فروش می باشد.

به واسطه این روش، تاجران قادرند که محصولات و خدمات خود را به شکل تمام وقت و به تمام خریداران در سرتاسر جهان - مستقل از مرزهای جغرافیایی و ملیتها -عرضه کنند.

فروشگاه های اینترنتی و خدمات آنلاین با سرعت روزافزونی در حال توسعه هستند و تجارت الکترونیک با سرعت وصف ناپذیری جایگزین تجارت سنتی می گردد. این مسأله در کشورهای مدرن تر کاملاً مرسوم و معمول است و در کشور ما نیز تجارت الکترونیک با اندکی تأخیر در حال گسترش است.

 

انواع تجارت الکترونیک

[ویرایش]

B۲B اولین روش خرید و فروش معاملات الکترونیکی است وهنوز هم طبق آخرین آمار، بیشترین عایدی را کسب می کند.

تجارت (B۲B) (BUSINESS TO BUSINESS ) فروشنده با فروشنده:
B۲B اولین روش خرید و فروش معاملات الکترونیکی است وهنوز هم طبق آخرین آمار، بیشترین عایدی را کسب می کند. در B۲B تجار نه تنها مجبورند مشتریان خود را بشناسند، بلکه بایدواسطه ها را نیز شناسایی کنند. در این مدل، همه شرکا و خدمات مرتبط با تجارت بین المللی از قبیل: تامین کنندگان، خریداران،فرستندگان دریایی کالا، لجستیک ( پشتیبانی)، خدمات ( سرویس ها) بازرسی، اخبار بازاریابی و کاربری های نرم افزارکه موجب سهولت در امور تولید و خرید و فروش می شوند، در یک محل گردهم می آیند.
B۲B در جایی استفاده می شود که بخواهیم خرید و فروش عمده را به کمک تجارت الکترونیکی انجام دهیم و خارج از حیطه خرده فروشان عمل نماییم، چرا که خرده فروشی در اینترنت با خطرات بسیار همراه است، زیرا مشتریان تمایل ندارند تا همه چیز را ازروی اینترنت خریداری کنند و فقط روی برخی از اجناس دست می گذارند و سایر موارد برایشان اهمیت چندانی ندارد. شرکت CISCO یکی از اولین شرکت های بزرگی بود که در جولای ۱۹۹۶ سایت تجارت الکترونیکی خود را راه اندازی کرد و بعد از آن تلاش جدی بقیه شرکت ها برای چنین امری آغاز شد. یک ماه بعد شرکت های کامپیوتری عظیمی مانند MICROSOFT و IBM نرم افزارهای تجاری خود را که امکان انجام فروش از طریق اینترنت را فراهم می کرد، به بازار عرضه کردند.
FORRESTER RESEARCH که به تجزیه و تحلیل فعل و انفعالات در بخش فن آوری مشغول است، در سال ۱۹۹۹ تخمین زد که حجم مبادلات B۲B تا سال ۲۰۰۴ در ایالات متحده به یک تریلیون دلار و در سال بعد از آن به ۷/۲ تریلیون دلار برسد. دولت استرالیا با همکاری شرکت معتبر ITOL قصد دارد که در یک برنامه پنج ساله، مبلغ ۶/۶ میلیون دلار برای زیرساخت های تجارت الکترونیک هزینه کند. این مبلغ صرف برنامه BUSINESS TO ) BUSINESS-B۲B ) خواهد شد.
به صورت طبیعی، در B۲B فروش مستقیم منبع اصلی درآمد به حساب می آید، مانند وقتی که یک فروشنده محصول خود را به یک فروشنده دیگر مستقیما می فروشد. با وجود این، وب می تواند روی فروش مستقیم تاثیر بگذارد و این قاعده را بر هم بزند.
در این نظام جدید اقتصاد جهانی که به سمت تداوم ارتباطات الکترونیکی در حال پیش روی است، مشکلاتی نیز وجود دارد، ازجمله اینکه رودر رو نبودن مشتری و فروشنده باعث می شود که معامله به صورت مجازی صورت گیرد. این مشتریان برای دریافت اطلاعات بیشتر باید با تلفن به مرکز اصلی وصل شوند، اما هیچ تضمینی برای اینکه کسی در آن سوی خط باشد، وجود ندارد.
تجارت (B۲C) (BUSINESS TO CONSUMER ) فروشنده و مصرف کننده: بیشترین سهم در انجام تجارت الکترونیکی از نوع B۲C راخرده فروشی تشکیل می دهد. این نوع تجارت، با گسترش وب به سرعت افزایش پیدا کرد و اکنون به راحتی می توان انواع و اقسام کالاها - از شیرینی گرفته تا اتومبیل و نرم افزارهای کامپیوتری - را از طریق اینترنت خریداری کرد. B۲C از حدود پنج سال پیش باراه اندازی سایت هایی چون AMAZON و CDNOW آغاز شد. JEFF BEZOR موسس شرکت AMAZON هم سایت خود را فقطبرای فروش کتاب از طریق اینترنت راه اندازی کرد و این ایده ساده مقدمه ای بود برای تحول جهانی.
بانکداری و تجارت الکترونیک به عنوان بحث های بسیار تخصصی و پیچیده مطرح می باشند و تطبیق آنها با سیاست های تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف، نیاز به تحقیق و برنامه ریزی دقیق دارد.
در تجارت الکترونیکی B۲C در یک طرف معامله، تولیدکننده ( فروشنده) محصول و در طرف دیگر، خریدار ( مصرف کننده نهایی)قرار دارد. موفقیت در این مدل، وابسته به تجربیاتی است که به مشتری ارایه می شود. باید به مشتری سرویس هایی ارایه شود که درمدل سنتی به آنها خو گرفته است و باید شرایط مشابه را به وجود آورد. شرکت هایی مانند AMAZON و REI روی شهرت خود محیط نیرومند ONLINE را تدارک دیده اند که بتوانند رضایت بی چون و چرای مشتری را جلب نمایند. شکل دیگر تجربیات ONLINE مشتری این است که رابطه تصویری با مشتری به درستی انتخاب شود. متن و گرافیکی که مشتری باید با آن به جای فروشنده تبادل نظر کند نیز باید خوب طراحی شده باشد.
پس از هک شدن بسیاری از وب سایت های خرده فروشان اینترنتی مانند CREDITCARDS و EGGHEAD و... بسیاری ازمشتریان نسبت به دزدیده شدن اطلاعات شخصی شان توسط هکرها بسیار حساس شده اند و این امر باعث کاهش معاملات الکترونیکی در مقاطع و فواصل زمانی زیادی شده، اما معاملات را به نقطه صفر نرسانده است و مردم هنوز هم از فروشگاه های ONLINE استفاده می کنند.
هم اکنون این روش در کشور ما موجود است و مورد استفاده قرار می گیرد و در این روش خریدار به طور مستقیم با توزیع کننده ازطریق اینترنت وارد معامله می شود. هم اکنون سازمان هایی مانند شهروند چنین خدماتی را ارایه می کنند، اما این خدمات هنوز به صورت عامه در میان ما جا نیفتاده است، حتی میان کاربران حرفه ای اینترنت در ایران نیز استفاده از این خدمات کمتر مرسوم است.
تجارت (C۲C ) (CONSUMER TO CONSUMER ) مصرف کننده با مصرف کننده: در این مدل تجارت الکترونیکی، مزایده ها ومناقصه های کالا از طریق اینترنت انجام می گیرد. مدل C۲C شبیه به نیازمندی های طبقه بندی شده یک روزنامه و یا شبیه به یک دکه در بازار دست دوم یا سمساری است. ایده اصلی این مدل این است که مصرف کنندگان با یکدیگر بدون واسطه به خرید و فروش بپردازند. EBAY ، غول حراجی ONLINE بزرگ ترین نمونه اولیه مدل C۲C می باشد. EBAY خود چیزی نمی فروشد و به عنوان واسطی بین خریداران و فروشندگان به ارایه محصولاتی در حراجی ONLINE عمل می کند. به عنوان مثال، EBAY اجازه می دهد که فروشنده قیمت اولیه خود را در حراجی قرار دهد و سپس شرکت کنندگان در حراج قبل از اتمام مدت باید روی کالای به حراج گذاشته شده اظهار نظر کنند. سایت های اینترنتی دیگر مانند AUTOBYTEL و CARSMART نمونه هایی از مدل C۲C می باشند.
به دلیل ناچیز بودن هزینه تبلیغات در اینترنت، استفاده از مدل C۲C برای فروش کالاها مورد توجه قرار گرفته است.
دزدیده شدن اطلاعات شخصی توسط هکرها حساسیت های زیادی را ایجاد کرد، اما معاملات الکترونیکی به نقطه صفرنرسید و مردم هنوز هم از فروشگاه های ONLINE استفاده می کنند.
تجارت (C۲B) (CONSUMER TO BUSINESS ) مصرف کننده با فروشنده: در حالیکه بازار مصرف ONLINE روز به روز در حال گسترش است، بسیاری از خریداران دریافته اند که شیوه انتخاب محصول بسیار گسترده است و ممکن است که آنان را غوطه ور سازد،چون وقتی که مصرف کنندگان، سایت هایی را در ارتباط با فروش محصول مورد نظر خود می یابند، یافتن خود محصول در آن سایت و به دست آوردن قیمت محصول اغلب کاری دشوار است.
بنابراین، برای راحت تر کردن امر خرید، نیاز به روش های جدید خرید و فروش اینترنتی ONLINE است که در آن آژانس های ONLINE مانند واسطه هایی بین مصرف کننده ها و فروشنده ها تلاش می کنند تا خریداران را به بهترین وجهی در خریدشان کمک کنند. اساس کار آنها هم مبتنی بر مدل C۲B می باشد. برای اینکه مدل این آژانس های فروش به سود دهی منتهی شود، بایستی ازیک استراتژی فروش استفاده کنند مانند PRICELINE که خود را با این استراتژی تطبیق داده است.
تجارت (P۲P) (PEER TO PEER ) نقطه به نقطه: مدل تجارت الکترونیکی P۲P برای تسویه حساب کردن شرکت کنندگان در حراج بافروشنده است که مشهورترین آنها سرویسی است به نام PAYPAL . تجارت P۲P در چهارچوبی کار می کند که افراد بتوانند مستقیما با هم پول رد و بدل کنند و در حالیکه سهم اصلی داد و ستد پولی را نقل وانتقالات رو در رو بعهده دارد، فن آوری تلفن های همراه تعداد افراد بیشتری را در دادوستد غیرحضوری سهیم می کند. قبل از PAYPAL بسیاری از تاجران ONLINE در قد و قواره های متفاوت، پرداخت مشتری ها را از طریق حساب کارت های اعتباری تجارت دریافت می کردند.
با استفاده از سخت افزار MONDEX که زیرمجموعه MASTERCARD می باشد، کاربران قادرند تا نقل و انتقالات الکترونیکی پولی خود را انجام دهند و پول خود را از یک کارت اعتباری، به کارت اعتباری دیگر منتقل نمایند. نحوه استفاده از تلفن همراه بدین صورت است که به جای فن آوری GSM که استاندارد معمول ارتباطی تلفن همراه در بسیاری از کشورها، به ویژه در اروپاست،فن آوری دیگری تحت عنوان پروتکل بکارگیری نرم افزار کاربردی از طریق تجهیزات بی سیم WIRELESS APPLICATION) ( PROTOCOL که به اختصار WAP نامیده می شود، جایگزین می گردد. در این شیوه جدید، هر تلفن همراه از طریق مرکز تلفن بایک کامپیوتر سرویسگر مرتبط می شود و می تواند نرم افزار مورد نیاز کاربر خود را بر روی کامپیوتر مذکور فعال نماید. بدین ترتیب،استفاده کننده می تواند اطلاعات خود را از طریق کامپیوتر سرویسگر که خود از طریق اینترنت و یا شبکه های ارزش افزوده ( VAN ) به مراکز تجاری و خدماتی متصل است، ارسال و یا دریافت نماید.
تجارت (B۲A) (BUSINESS TO ADMINISTRATION ) فروشنده با اداره: این نوع تجارت الکترونیکی، شامل تمامی مبادلات تجاری -مالی بین شرکت ها و سازمان های دولتی است. تامین نیازهای دولت توسط شرکت ها و پرداخت عوارض مالیات ها از جمله مواردی است که می توان در این گروه گنجاند. تجارت B۲A در حال حاضر دوران کودکی خود را طی می کند، ولی در آینده ای نزدیک، زمانی که دولت ها به ارتقای سطح ارتباطات خود تمایل و توجه نشان دهند، به سرعت رشد خواهد کرد.
تجارت (C۲A) (CONSUMER TO ADMINISTRATION ) مصرف کننده با اداره: مدل تجارت الکترونیکی C۲A هنوز پدیدار نشده است،ولی به دنبال رشد انواع B۲C و B۲A ، دولت ها احتمالا مبادلات الکترونیکی را به حیطه هایی همچون جمع آوری کمک های مردمی،پرداخت مالیات بر درآمد و هرگونه امور تجاری دیگری که بین دولت و مردم انجام می شود، گسترش خواهند داد.
با تجربه و آزمایش تمام مدل های تجاری ONLINE که تاکنون بیان شد، مشخص است که با وجودی که تجارت الکترونیک پدیده ای تقریبا جدید و نوپا اما بسیار فعال است، اما دانشمندان صنعتی معتقدند که یافتن منابع درآمد ONLINE مطمئن، با سعی وخطا آزمایش می شود. مدل های B۲C و B۲B بیشترین توجه را امروزه به خود جلب کرده اند، ولی مدل های دیگر هنوز درحال تعدیل استراتژی هایشان هستند و روش هایشان را گسترش می دهند. به هر حال، عاقلانه است که ما راجع به پنج سال ابتدای کارتجارت الکترونیک مانند پنج سال ابتدای زندگی یک کودک بیندیشیم.
● تجارت الکترونیک در ایران
ایران مانند دیگر کشورها، دارای شرکت های بسیاری است که برای توسعه بازار خود به اینترنت وابسته اند. هدف بیشتر این شرکت ها از پایگاه هایی که در اینترنت ایجاد می کنند، همانا توسعه صادرات است.
متاسفانه فروش در شبکه اینترنت مخارج زیادی دارد و برای بسیاری مقرون به صرفه نمی باشد. شرکت های بزرگ دنیا باسرمایه های کلان و پرسنل کافی، پایگاه های تخصصی را برای مواردی چون صادرات و فروش تجاری ایجاد کرده اند. شرکت های متعددی نیز در ایران دست به ایجاد چنین امکاناتی زده اند، اما از آنجایی که هنوز هیچ متولی و مرکزیتی برای این پدیده وجود ندارد،این سازمان ها به صورت جزیره ای و خود محور اقداماتی را انجام می دهند که هنوز پروسه کامل تجارت را در بر نگرفته و به صورت مقطعی انجام می شود. هیچ آمار دقیقی هم از کاربران اینترنت و استفاده کنندگان از کامپیوتر شخصی در دست نیست و هنوز به صورت یک طرح ملی به آن نگاه نشده است. بنابراین، در مرحله کودکی و نوپایی است و نیاز به مراقبت و حمایت زیادی از طرف دولت دارد. دولت باید با ارایه یک طرح ملی، فرهنگ خرید جامعه امروزی ایران را تغییر دهد. باید توجه داشت که سرمایه گذاری مالی و زمانی بر روی زمینه ای که در آینده حرف اول را خواهد زد، مطمئنا باعث پویایی اقتصاد کشور خواهد شد. خوشبختانه، کشور ما ازپشتوانه خوبی از نظر نیروی جوان برخوردار است و در نتیجه، وظیفه ارگان های دولتی و غیردولتی، وارد کردن این تکنولوژی به کشور و تشکیل دادن گروه های کاری، برای کار سازمان یافته بر روی این تکنولوژی جدید است.
● نتیجه گیری
انقلاب تجارت الکترونیک در حال اثرگذاری بر روی روش هاست. تجارت الکترونیک به تمام فروشندگان این فرصت را می دهدکه در بازار جهانی و با عرضه کالاهای خود به بیش از ۳۲ میلیون خریدار با کمترین هزینه رقابت کنند. اینترنت به سرعت در حال رشد است و تاجران کوچک امروز این فرصت را در اختیار دارند که همگام با آن رشد کرده و به غول های تجاری فردا مبدل شوند.
هر تغییر و تحول در جامعه، نیازمند تحول و دگرگونی در ساختار و قوانین و آداب و سنن است تا بستری مناسب برای پذیرش این تغییر فراهم شود. تجارت الکترونیک نیز تحولی است در عرصه تجارت و اطلاعات که به موجب آن، شیوه خرید و فروش وانتقال اطلاعات و کالاها توسط موسسات دگرگون شده است. برای گسترش و پذیرش تجارت الکترونیک لازم است که پیش نیازهای رشد این تکنولوژی مهیا شود، ازجمله این پیش نیازها، می توان به زیرساختار مخابراتی، مسایل قانونی و ایمنی پیام رسانی و نیز مبادله الکترونیکی داده ها اشاره کرد

 

امکان جستجوی داخلی سایت

[ویرایش]

امکان جستجوی داخلی در وب سایتتان، بهترین راهی است که شما می توانید سریعا کالاهایخود را به بینندگان عرضه کنید. مطمئن شدن از اینکه قابلیت جستجوی وب سایتتان درست کار میکند مهمترین چیز می باشد. هر چقدر امکان جستجوی پیشرفته تری داشته باشید و جواب بهتری بهبینندگان بدهید، تجربه مشتریان قوی تر می شود و امکان اینکه از شما خرید کنند افزایش مییابد.موتور جستجوی داخلی شما باید خاص ترین جواب ها را به مشتری بدهد، اگر که یک مشتریدر جعبه جستجو وارد کند " کاپشن پشمی آبی مردانه" باید دقیقا جوابی را ببیند که می خواهد . اگرکه اینطور باشد، این مشتری به احتمال زیاد از شما خرید می کند.اما ساختن یک موتور جستجوی داخلی که جوابهای خوبی بدهبد بسیار سخت می باشد و اینقضیه خود را هنگامی بیشتر نشان می دهد که زبان سایت فارسی باشد. در واقع شما باید در سایت خود روشی برای ذخیره سازی گزینه های جستجوی مشتریان داشته ب اشید تا بتوانید از این طریق رفتار جستجوی کاربران سایت خود را به دست بیاورید و بهبود جستجوی سایت، کاری است که مانند بهبود نرخ تبدیل، هیچ گاه پایان نمی پذیرد و همیشه ادامه دارد.همانطور که تکنولوژی جستجوی شما تغییرمی کند، محصولات شما نیز تغییر می کند و فصلها تغییر می کند.اگر که شما بودجه محدودی دارید،مجبورید که از یک موتور جستجوی داخلی با قابلیت های محدود استفاده کنید تا بتوانید در آینده ازیک ابزار بهتر استفاده کنید.

 

ساده سازی در تجارت الکترونیک

[ویرایش]

به کسانی که سایت تجارت الکترونیک دارند پیشنهاد می شود که گشتن در سایت خود را راحتکنند تا اینکه افزایش فروش داشته باشند. این خیلی مهم است که حتی اگر شما یک وب سایتبزرگ با قابلیت های فراوان دارید وب سایتتان آنقدر ساده باشد که هر چه که مشتری می خواهید رابه سرعتو راحتی به دست آورد. 80 % بینندگان وب سایت شما را پس از سه صفحه ترک م ی کنند .اگر که چیزی که مشتری می خواهد بعد از سه صفحه به دست نیاید، نرخ تبدیل شما از بین رفته .در واقع هدف شما باید این باشد که مقدار کلیک و مقدار کاری که برای کامل کردن فرایند خریددارید را کم کنید .در واقع به فکر این باشید که سئوالات اضافی را در فرایند خرید حذف کنید . آیالازم است که شما همه این سئوالات را جوابشان را داشته باشید؟اساسا سایتهای زشتی هستند . eBay و Amazon بزرگان سایتهای تجارت الکترونیک مانند به خاطر اینکه آنها کارایی را فراتر از زیبایی قرار داده اند. در عوض قرار دادن صفحات فلش با حجم بالا، آنها به صورت کارا به مشتری آن چیزی را که می خواهند می دهند. در واقع تکنولوژی " خریدبا یک کلیک" آمازون گویای همین مطلب است که سادگی منجر به افزایش نرخ تبدیل می شود .

 

اطمینان بیشتر مساویست با نرخ تبدیل بیشترقبل از اینکه مشتریان بخواهند اطلاعات حیاتی خود را در اختیار شما بگذارند مانند شماره کارتاعتباری و آدرس منزل، لازم است که متوجه شوند که این کار امن هست برای آنها .در واقع شک وتردید باعث کاهش نرخ تبدیل می شود.در زمان خرید لازم است که به خریداران گارانتی خلاصه امنیت و فاش نشدن اطلاعات شخصیخود را بدهید. شما باید دوباره به آنها یادآوری کنید که اطلاعات آنها را نمی فروشید و هرزنامه برای آنها فرستاده نمی شود و هر گارانتی در باره خط مشی پس دادن کالا و کیفیت کالا باید به زبانی سادهغیر از زبان قانونی نوشته شود. حتی اگر وکلای شما به شما بگویند که لازم است این 20 صفحه را ازنظر قانونی در سایت قرار دهید، شما باز می توانید چند نکته مهم را مشخصا در ابندا متن بیاورید و Verisign همچنین لوگوی شرکتهایی که سایتها را امن می کنند برای شما مفید است مانند به خریداران شما اطمینان می دهد که شما یک نهاد قانونی فروش کالا BBB Online و eTrustهستید.

 

 

بازاریابی تجارت الکترونیک - کالاهای سخت و کالاهای نرم

[ویرایش]

در بازاریابی تجارت الکترونیک به نرم افزارهای کامپیوتر، موزیک، اخبار و راه حل ها کالاهاینرم و یا کالاهای دیجیتالی گفته می شود .این نام گذاری در بازاریابی تجارت الکت رونیک به اینخاطر است که این کالا ها یا خدمات با واسط الکترونیکی مانند اینترنت قابل پخش شدنهستند.سایتهای تجارت الکترونیک که کالاهای نرم تولید می کنند، می توانند سریعا کالای خود را پخش کنند .این کالاها می توانند سریعا مورد استقبال افراد قرار گیرند، به خاطر اینکه مشتری در اینترنت در همان لحظه که خرید را انجام می دهد، کالا را در اختیار دارد. سایت تجارت الکترونیکی که چیزهایی مانند سخت افزار کامپیوتر، البسه و یا کتاب می فروشد کالای سخت دارد. با اینکه خرید شما آنلاین انجام می گیرد، اما تحویل کالا باید بوسیله سرو یس های پستی انجام گیرد . در تجارت الکترونیک، چه محصول نرم باشد و چه سخت، می توان آنرا در اینترنت بازاریابی کرد وبه فروش رساند.با توجه به تحقیقاتی که در سایتهای برتر تجارت الکترونیک انجام شده است، اکثر آنها کالاهای سخت می فروشند .بیشتر آنها کامپیوتر، تجهیزات شبکه و دستگاههای مخابراتی برای فروش دارند وتعداد کمی از آنها موسیقی و کتاب می فروشند. آیا می توان گفت که در تجارت الکترونیک، فروش کالاهای سخت موفقیت آمیزتر از کالاهای نرم است؟ در واقع جواب در خود کالایی است که به فروش می رسد، نه صرفا این موضوع که کالا سخت است و یا نرم. به عنوان مثال لوازم خانه را در نظر بگیرید: کاناپه اتاق نشیمن یک کالای سخت است،همینطور خیلی سخت و هزینه بر حمل شود. اما کالاهای نرم چطور؟ اضافه بر این، باید توجه داشت که سرویس هایی مانند مدیریت پروژه آنلاین هم زیاد موفق نبوده اند. برخی فاکتور های دیگر که موفقیت یک کالا را در سایتهای تجارت الکترونیک تحت تاثیر قرار می دهند از این قرارند: پیچیدگی :آیا کار فیزیکی لازم است برای راه انداختن و یا سفارش کالا؟ بازاریابی آنلاین کالاهای پیچیده سخت است. آیا برای فروش کالا لازم است که اطلاعات زیادی در اختیار مشتری قرار گیرد؟ اگر اینطور است این کالا را راحت می توان آنلاین فروخت. ارتباط :آیا برای فروش کالا لازم است که حتما ارتباط فیزیکی وجود داشته باشد؟ اگر که این طور است فروش آنلاین این کالا سخت است.

 

تدوین استراتژی در تجارت الکترونیک

[ویرایش]

گر شما واقعا آمادگی دارید که روشهای سنتی بازاریابی را کنار بگذارید و وارد عرصه بازاریابی الکترونیکی شوید (که این اولین و مهمترین قدم شما برای ورود به دنیای د یجیتال می باشد ) تیم های متخصص آمادگی دارند تا با استفاده از تجربیات خود و روشهای متنوع و با در نظر گرفتن امکانات،خواسته ها و خدمات قابل ارائه توسط شما، استراتژی مناسب برای ورود به عرصه بازاریابی الکترونیکی و دستیابی به اهداف مورد نظر را برای شما فراهم آورند . برای ر سیدن به این مهم، ابتدامتخصصین ضمن بررسی همه جانبه و موشکافانه تمام ج وانب کسب و کار و در نظر گرفتن اهداف کلان شما در راه اندازی تجارت الکترونیکی مورد نظرتان، استراتژی بازاریابی الکترونیکی خدمات و محصولات شما را تهیه و در اختیار شما قرار می دهند، سپس به منظور اطمینان از اینکه استراتژی تهیه شده، شما را به اهداف خود می رساند، قدم به قدم در پیاده سازی آن همراه شما خواهند بود

 

نقش موتور های جستجوگر در تجارت الکترونیک

[ویرایش]

دنیای دیجیتال آتقدر وسیع و نا محدود است که تج ارت و کسب و کار شما به راحتی در آن گم می شود . برای اینکه بتوانید کسب و کار خود را بطور مناسب معرفی کنید و توانایی رقابت در شبکه گسترده دیجیتالی را در دنیای مجازی کسب کنید، باید مشتریانتان بتوانند به راحتی شما را پیدا کنند . این مهم محقق نمی شود مگر اینکه در موتورهای جستجوگر دارای رتبه بالایی باشید . برای کسب و کار شما خیلی حیاتی است که حداقل در دو صفحه اول نتایج حاصله از جستجو های مختلف و متنوعی که از سوی کاربران انجام می شود، قرار داشته باشید. البته چه بهتر که در صفحه اول باشید!

 

در گروه ب ازاریابی الکترونیک، تیم متخصص با آنالیز نمودن کسب و کار شما و با بهره گیری از فن آوریهایی که به آنها مسلح گشته ایم، ضمن معرفی شم ا به موتورهای جستجو، رتبه شما را در موتورهای جستجوگر اصلی اینترنت، ارتقاء می بخش ند. زمانی که سایت شما در موتورهای جستجو گرثبت و دارای رتبه مناسب گردید، روشهای لازم را برای تثبیت موقعیت شما اجرا خواه ند کرد . برا ی شما یک جایگاه مناسب می یابند

 

 

چگونه از رتبه صفحه (Page Rank) سایتمان در موتور های جستجو محافظت کنیم ؟

[ویرایش]

یکی از بهترین مکانهائی که مشتریان می توانند سایت شما را پید ا کنند موتورهای حستحو هستند .اما شما نباید فقط به این بسنده کنید . شما بایستی سعی نمائید لینک سایتتان را در سایتهای دیگران منتشر کنید . فراموش نکیند که یکی از پارامترهائی که در تعیین رتبه سایت شما موثر است، میزان لینکهائی است که سایتهای دیگر به سایت شما داده اند. مقالات زیادی در زمینه روشهای بالا بردن رتبه سایت در موتورهای جستو نوشته شده است . اما شاید بد نباشد که اینبار نگاهی داشته باشیم به روشهائی که از کاهش رتبه سایت ما در موتورهای جستجو و بخصوص گوگل جلوگیری می کند. همانطور که می دانید، سی ستم رتبه بندی گوگل در دوره های ز مانی خاصی مجدد ا سایتهای موجود را رتبه بندی می کند و سایتهای زیادی در این میان با کاهش رتبه مواجه می شوند .در این مقاله سعی خواهم کرد که بر روی روشهای جلوگیری از این کاهش رتبه صحبت کنم.

1- تنوع در لینک ورودی : یکی از بهترین مکانهائی که مشتریان می توانند سایت شما را پیدا کنند موتورهای حستحو هستند . اما شما نباید فقط به این بسنده کنید . شما بایستی سعی نمائید لینک سایتتان را در سایتهای دیگران منتشر کنید . فراموش نکیندکه یکی از پارامترهائی که در تعیین رتبه سایت شما موثر ا ست، میزان لینکهائی است که سایتهای دیگر به سایت شما داده اند .با معرفی سایت شما در دیگر سایتها علاوه بر اینکه بازدیدکنندگان جدیدی از آن سایتها به سراغ سایت شما خواهند آمد، رتبه شما در موتورهای جستجو نیز بهبود خواهد یافت.

2-ارائه محتوای با ارزش : یکی از بهترین روشهای بازاریابی حتی بصورت سنتی آن استفاده از تکنیک توصیه دوستان است .اگر شما در سایتتان به ارائه سرویسهای رایگان بپردازید،دوستانشان خواهند کرد . of mouth بازدیدکنندگان شما، توصیه سایت شما را به اینکار باعث افزایش کیلک بر روی سایت شما خواهد شد . بسیاری از افراد سایت شما را برای سرویسی که ارائه کرده است در سایتهای مختلف معرفی خواهدن کرد .خوب این یعنی کمک به افزایش رتبه سایتتان .

3-نام دامنه مناسب : تا حد امکان سعی کنید از نام دامنه کوتاه استفاده نمائید . بسیاری از افراد در معرفی حضوری یک وب سایت ، نامهای کوتا هتر را به سادگی معرفی می کنند و شنوندگان هم آسانتر نامهای کوتاه را به خاطر می سپارند.

 

ده نکته برای موفقیت در بازار یابی الکترونیکی بوسیله پست الکترونیکی

[ویرایش]

-1 نامه های تبلیغاتی خود را فقط برای افرادی بفرستید که برای دریافت آن درخواست داده اند. در حالت ایده آل، بعد از دریافت درخواست افراد، باید یک پیام برای آنها بفرستید و از آنها  تائیدیه ای مبنی بر موافقت آنها برای دریافت نامه ها بگیرید . اشتباهی که بعضی از بازاریابان انجام می دهند آن است که نامه های تبلیغاتی را برای افراد مختلف ارسال می کنند و این کار را تا زمانی ادامه می دهند که درخواست عدم تمایل به دریافت نامه از طرف گیرنده صادر شود . استفاده وسیع ازاین روش در سالهای گذشته باعث سست شدن تجارت الکترونیکی شده است. بررسی انجام شده در سال 2001 نشان می دهد که 63 % از کاربران وب معتقدند که "ارسال نامه های ناخواسته به سبب خرید از طریق وب سایتها، برای آنان مزاحمت ایجاد می کند " در حالیکه در سال 1998 تنها 58 % افراد این چنین نظری داشتند .این مطلب باعث شده است که اکثر افراد در هنگام خرید و بازدید از وب سایتها، از آدرس های جعل ی و غیرواقعی استفاده کنند . طبق بررسی انجام شده در سال 1995 حدود 60 % بازدیدکنندگان هنگام پر کردن فرم های اینترنتی، اطلاعات غلط واردکرده اند.

نکته مهم : اعتماد مشتری جلب کردنی است . یکی از بهترین راه حلهای جلب اعتماد، احترام به عقاید مشتری در مورد دریافت نامه های تبلیغاتی یا عدم دریافت آنهاست.

-2 همواره به درخواستهای مشتری برای عدم دریافت نامه ها احترام بگذارید.

روش ساده ای را برای خروج از سیستم نامه ها در اختیار افراد قرار دهید . در تمام نامه ها آدرسی قرار دهید که از طریق آن مشتری بتواند تمایل خود به عدم دری افت نامه ها را به شما اعلام کند .بیشترافرادی که تقاضای خروج از سیستم شما را دارند از تعداد زیاد نامه ها رنج می برند . برای رفع این مشکل می توانید گزینه ای در اختیار آنها قرار دهید . به طور مثال : به جای دریافت نامه های روزانه،نامه های خلاصه شده هفتگی را دریافت کنند. نکته مهم:حجم کمتر معمولاً بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

-3 برای هر تغییری توسط ارسال یک نامه، تائیدیه بگیرید.

عضویت اولیه، سفارشات، ارسال سفارشات و هر تغییری در مشخصات و وضعیت مشتری نیاز به اخذ تائیدیه از وی دارد . با این کار درصد امکان بروز اشتبا ه و اطلاعات غلط را کاهش می دهید . اگراز طریق یک آدرس جعلی درخواستی دریافت کنید، بعد از فرستادن نامه اخذ تائیدیه ، هرگز جوابی دریافت نخواهید کرد . می توانید از این نوع نامه ها برای افزایش فروش نیز بهره ببرید . برای مثال پیشنهادات مشابه و مرتبطی را در آنها بگنجانید.

-4 به مشتریان خود حق انتخاب بدهید تا بدانند که برای شما ارزشمند هستند. مشتری علاقه دارد چه نوع اطلاعاتی دریافت کند؟ فاصله زمانی این اطلاعات باید چگونه باشد ؟ به مشتری جرات دهید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهد تا به این ترتیب بتوانید جایگاه آنها را در پیشبرد اهداف تجارت خود مشخص کنید . اما از گرفتن اطلاعات شخصی افراد خودداری کنید. باید طوری برنامه ریزی کنید که به تدریج به مشتریان خود نزدیک شوید و اطلاعات بیشتری را در مورد آنها کسب کنید.

-5 ارتباط و منفعت دوطرفه مشتریان آدرس پست الکترونیکی و د یگر اطلاعات شخصی خود را برای نوعدوستی به شما نمی دهند، بلکه در مقابل باید چیز با ارزشی دریافت کنند . این ارزش می تواند در غالب در یافت اطلاعات خاص ( روی سایت شما یا از طریق نامه های الکترونیکی )، هدیه های رایگان، کارت تخفیف یا قرعه کشی باشد.

نکته مهم : خلاقیت عامل مهمی در این امر است، اما به یاد داشته باشید که علاوه بر این موارد باید در تمام نامه هائی که برای مشتریان ارسال می کنید مطالب با ارزشی قرار دهید.

-6 لیست مشتریان شما سرمایه ای است مخصوص شما، هرگز آنرا به دیگران نفروشید! اگر مایلید به همکاران خود کم ک کنید و از طریق همکاری درآمدهای خود را نیز افزایش دهید، در نامه های تبلیغاتی خود به مشتریان پیشنهاد دهید که از سرویسهای همکاران شما نیز استفاده کنند. اما دقت کنید که تبلیغات حتما روی نام شرکت شما تاکید داشته باشد . این قرارداد باید در مدت معینی اجرا شود و مشتریان را ترغیب کند که در سیستمهای تبلیغات دیگران نیز عضو شوند.

-7 سیاست حفظ حریم خصوصی مشتریان را تدوین و برای آنها ارسال کنید. با این کار رابطه شما محکم تر خواهد شد و به آنها خواهید فهماند که در پشت پرده این سایت، افراد واقعی و مسئولی وجود دارند.

-8 به نیازهای مشتریان خود سریعا" پاسخ دهید. بدون شرح!

-9 از لیست مشتریان دیگران استفاده نکنید. مگر در مواردی مانند مورد 6 که در بالا ذکر شد.

-10 قدرت شبکه ها را از یاد نبرید. اخبار بد روی اینترنت بسیار سریعتر از اخبار خوب پخش می شوند . یک مشتری خشمگین می تواند با ارسال یک پیام کوتاه، خشم خود را از شرکت شما به میلیونها نفر منتقل کند . از اشتباهات کوچک پرهیز کنید زیرا اشتباهات دنیای الکترونیکی مانند اشتباهات تلفنی یا .... نیستند که به آسانی قابل جبران باشند.

 

ارتباط تبلیغات اینترنتی با تجارت الکترونیک

[ویرایش]

یکی از مهمترین روشهای بازاریابی وب سایت بازاریابی بر روی اینترنت است . اگر روی یکوب سایت در فضای وسیع و بزرگ مجازی اینترنت تبلیغ و بازاریابی صورت نگیرد ، گم خواهد شد . زیرا که جستجوی موفقیت آمیز یک پروژه و یا یک موضوع بدون استفاده از یک استراتژی بازاریابی معتبر شبیه به هدایت یک کشتی در هوای نا مساعد و بدون داشتن هدف و دانستن مقصد است .پس برای معرفی شغل و حرفه خود در اینترنت به دیگران هم مانند دیگر راه های تبلیغ و بازاریابی از این روش استفاده می شود و استفاده از بازاریابی های هدفمند و موثر اینترنتی باعث جذب مخاطب ومشتری بیشتر برای کالا و خدمات شما می گردد . برای انجام این امر چندین راه وجود دارد که همگی آنها توسط تیم های متخصص داده نگار به مشتریان محترم این شرکت ارائه می شوندمعرفی به موتورهای جستجو : شما می توانید وب سایت خود را در بهترین و برترین موتورهای جستجوی جهان معرفی کنید .

 

بازاریابی ویروسی

[ویرایش]

در صورت بهره گیری مناسب از امکانات گسترده این روش بازاریابی الکترونیکی، شما قدمی بزرگ رو به جلو برداشته اید . این روش بازاریابی برای شما ارزان و با صرفه و برای مشتریانتان متنوع وWord-of-mouth جذاب می باشد . این روش بازاریابی همان روش قدیمی و معروف می باشد، بنحوی که سرویس های خوب از طریق مردم دهان به دهان میگردد و باعث Marketing می شود که یک سرویس و یا شرکت از این طریق بر تعداد مشتریان خود بیافزا ید . در بازاریابی ویروسی، شما با استفاده از ارتباطات میان مشتریان، پیام خود را به دیگران ارسال می نمایید . با توجه به جایگاه ویژه ای که این نوع تبلیغ در سالیان طولانی در استراتژی های بازاریابی داشته است، شما نمی توانید نسبت به آن بی اعتنا باشید.

 

 

 

در واحد بازاریابی الکترونیک، تکنیکهای مورد نیاز و روشهای متنوعی که برای استفاده از این عنصر قدرتمند وجود دارد را بر روی وب سایت شما پیاده سازی می کنند.

 

بازاریابی خاص (Personalized marketing )

[ویرایش]

بازاریابی خاص که بازاریابی شخصی و گاهی اوقات بازاریابی نفر به نفر خوانده می شود تفاوت زیادی با متفاوت سازی محصول دارد. چرا که متفاوت سازی محصول تلاش می کند محصولات خود را متفاوت از آنچه رقبا تولید می کنند ساخته و به بازار عرضه کند اما بازاریابی خاص سعی می کند تا کالای واحدی را به هر یک از مشتریان ارائه کند.

 

بازاریابی خاص برای رسانه هایی همچون اینترنت بسیار کاربردی است. یک وب سایت می تواند علاقه مندی های شما را ردیابی کند و برای آینده پیشنهادات خاصی را به شما ارائه دهد. سایتهای زیادی هستند که به مشتریان خود این امکان را می دهند که بر اساس اطلاعات سازمان دهی شده و اولویتهای لحاظ شده برای هر شخص کالای مورد نظر خود را انتخاب کنند.

به طور مثال وقتی شما از آمازون کتابی خریداری کنید این وب سایت در زمان های معین لیستی از موضوعات مشابه و مورد علاقه شما را در اختیارتان قرار می دهد.

 

بازاریابی با مجوز(Permission marketing )

[ویرایش]

 اصطلاحی است که در بازاریابی الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. بازاریابان پیش از اینکه آگهی های خود را به مشتریان آتی خود ارسال کنند از آنها اجازه لازم را خواهند گرفت.

این شیوه توسط برخی از بازاریابان اینترنتی، بازاریابان ایمیلی و بازاریابان موبایلی مور استفاده قرار می گیرد. اینکار در ابتدا نیاز به این دارد که مردم در ابتدا آن را انتخاب کنند.

 

شش روش بازاریابی الکترونیکی بدون استفاده از موتورهای جستجو

[ویرایش]

هرگاه که صحبت از معرفی سایت وب در اینترنت می شود، اولین ابزاری که توصیه می شود، موتورهای جستجو هستند. در این مقاله می خواهیم به روشهای معرفی بپردازیم که نیازی به موتورهای جستجو ندارند. البته ارائه این روشها به این معنی نیست که موتورهای جستجو را فراموش کنیم، بلکه هدف نشان دادن روشهای دیگری است که بدلیل محبوبت موتورهای جستجو ، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اما هر یک از این روشها در جای خود بسیار مفید و کارا هستند

-1 انتشار مقاله

می توانید مقالاتی را نوشته و برای انتشارات رایگان موجود در اینترنت ارسال کنید . برای این منظور بایستی چند نکته را در نظر داشته باشید : اول از همه باید توجه داشته باشید ناشری را انتخاب کنید، که خوانندگان زیادی داشته باشد و همچنین مرتبط با موضوع مقاله شما باشد. دوم اینکه مطمئن شوید که امضاء و نام شما در انتهای مقاله منتشر شده ، ذکر شود. منتشر کردن یک مقاله در یک سایت انتشاراتی مزایای زیادی برای کسب و کار شما دارد. یک مقاله خوب می توانید مقبولیت شما را درزمینه کاری خودتان به اثبات برساند. امضاء یا آدرس شما در انتهای مقاله می تواند بازدیدکنندگان را به سایت شما هدایت کند .

-2 وبلاگ

شما می توانید برای سایت خود یک وبلاگ ایجاد کنید. یک وبلاگ اگر خوب تهیه شده باشد، می تواند کمکهای زیادی در زمینه معرفی سایت شما انجام دهد. برای انتشار مطالبی که بصورت دوره ای نیاز به انتشار آنها دارید، یک وبلاگ کمک زیادی به شما می کند. اگر شما وبلاگی داشته باشید که مطالب آن در سایتهای دیگر منتشر شود ( بصورت خودکار ) ، می تواند بازدیدکنندگان زیادی را برای سایت شما به ارمغان بیاورد. لینک سایت شما و مطالب وبلاگ به این ترتیب در سایتهای دیگر قرار گرفته و بازدیدکنندگان را به سایت شما هدایت می کند . مهمترین پارمتر یک وبلاگ برای سایت شما هزینه پائین آن است. در حال حاضر بیشتر سرویسهای هاستینگ، ابزارهای بسیار مفیدی را برای وبلاگ در اختیار شما قرار می دهند. حتی نصب این ابزارها بصورت رایگان برای شما انجام می شود .

-3 پست الکترونیک

انتشار مطالب از طریق پست الکترونیک می تواند کمک زیادی در معرفی توانائی های شما داشته باشد. یکی از ویژگیهای پست الکترونیک این است که شما می توانید بر اساس علاقه افراد آنها را دسته بندی کرده و برای هر گروه مطالب مورد علاقه آنها را بفرستید. نامه های الکترونیکی می توانند به مناسبتهای مختلف برای افراد ارسال شوند. به مناسبت سال نو می توانید علاوه بر تبریک سال نو، برنامه های آینده خود را به اطلاع مشتریان خود برسانید. می توانید اخبار سایت و شرکت خود را در زمانهای خاصی برای کاربران ارسال کنید. می توانید از آنها در مورد سرویس یا محصول جدید خود نظر خواهی کنید .

Viral Marketing-4 بازار یابی ویروسی

این روش با نام بازاریابی ویروسی نیز شناخته می شود . در این روش مثلا طی برنامه هائی از بازدیدکنندگان خود می خواهید که سایت شما را به دوستانشان نیز معرفی کنند . این روش برگفته از برنامه تبلیغاتی قدیمی دهان به دهان است. در این روش اگر شخصی از چیزی راضی باشد با گفتن نظر خود به دوستانش آنها را هم تشویق به خرید یا دیدن و یا استفاده از آن خواهد کرد . این روش بازاریابی کاملا بر اساس خلق و خوی بازدیدکنندگان شما کار می کند. شما به بازدیدکننده توصیه می کنید که آدرس شما را برای دوستانشان ارسال کنند. این بستگی به عادت و خلق و خوی بازدیدکننده شما و همچنین نوع سرویس شما دارد .

-5 تبادل لینک

یکی دیگر از روشهای معرفی سایت، تبادل لینک بین سایتهای مرتبط (نه رقیب) می باشد. شما می توانید با ارائه لینکهای سایتهای دیگرو) مرتبط با مطالب سایتتان) در سایت خود ، آنها را معرفی کنید و همچنین از آنها بخواهید که سایت شما را معرفی کنند. استفاده از برنامه های تبادل لینک هم میتواند مفید باشد. با ثبت نام در سایتهای مربوطه می توانید اجازه دهید که لینک سایتهای دیگر سایت شما نمایش داده شود و در عوض لینک سایت شما هم در سایت دیگران نمایش داده شود .

-6 گروههای خبری

گروههای خبری بعنوان یکی از قدیمی ترین ابزارهای موجود در اینترنت می تواند نقش زیادی در معرفی سایت شما داشته باشد. با شرکت کردن در گروههای مرتبط به سایت خود می توانید به ارائه ایده ها و نظریات خود بپردازید. قابلیت خود را در پاسخ دادن به سوالهای دیگران نشان دهید و راه حل مورد نظر خود را ( محصول یا خدمت ) را نیز در کنار آن معرفی کنید.

 

تاثیر اینترنت بر بازاریابی سنتی

[ویرایش]

ابزار عمده رسیدن به اهداف بازاریابی ارتباطات است و اینترنت جدیدترین و موثرترین وسیله ارتباطی است. درنتیجه بی شک اینترنت تاثیرات عمیقی بر نحوه انجام بازاریابی داشته و درحقیقت بازاریابی اینترنتی تغییرات عمده ای نسبت به بازاریابی سنتی پیدا کرده است. البته باید توجه داشت که تیوری های موجود در بازاریابی قابلیت کاربری در اینترنت را نیز دارا هستند چرا که نیازها و خواسته های اساسی بشر تغییر نکرده است و تنها چگونگی تامین آنها متفاوت گشته است. لذا تنها تکنیک های بازاریابی و چگونگی بکارگیری آنها ممکن است دچار تغییر شده باشد (CHAFFEY ET AL, بنابراین، هنوز هم مفهوم اساسی بازاریابی آنگونه که کاتلر می گوید یعنی ارضای نیازها و خواسته های .( 2000

مشتریان، در عصر اینترنت نیز مصداق دارد اما مطمینا روشهایی که برای شناخت و برآوردن این نیازها و خواسته ها به کار می رود دچار تغییر گشته است. کمااینکه طی سالیان گذشته تکنولوژی های یگری مثل رادیو و تلویزیون نیز تحولاتی را در نحوه انجام بازاریابی به و جود آورده اند اینترنت نیز به دلیل بعضی از ویژگیهای خاص خود تغییرات اساسی را در بازاریابی سنتی به وجود آورده است. این تغییرات توسط محققان مختلف موردبررسی قرار گرفته است: تغییر جریان اطلاعاتی یک طرفه بین شرکت با مشتریان در بازاریابی سنتی به جریان اطلاعاتی دوطرفه (BLATTBERG ET AL, در بازاریابی اینترنتی، تغییر ازبازاریابی انبوه به بازاریابی فردی ( 1994 (MARTIN, ، تغییر از مفهوم بخش ( 1996 بندی بازار در بازاریابی سنتی به مفهوم جامعه سازی در بازاریابی اینترنتی & &(ARMSTRONG AND HAGEL, ،تغییر تفکر ( 1996 مشتری به عنوان بازار هدف به تفکر مشتری به عنوان شریک تجاری (MCKENNA) . شکل شماره یک نشان دهنده تغییرات ایجاد شده در از مهمترین تغییرات ایجاد شده در بازاریابی سنتی که در اثر اینترنت به وجود آمده، تغییر مدل . بازاریابی درنتیجه بکارگیری اینترنت است

بازاریابی یک به چند (ONE-TO MANY MODEL) به مدل چند به چند (MANY - TOMANY MODEL) است (HOFFMAN

 

 

مدل چند به چند در بازاریابی سنتی

[ویرایش]

افمن و نواک ( ۱۹۹۶ ) معتقد هستند که اینترنت باعث شده تا ارتباطات بازاریابی سنتی که به صورت یک به چند بود به صورت چند به چند دربیاید. در مدل یک به چند، شرکت پیامی را از طریق یک وسیله ارتباطی یا یک رسانه به مشتریان متعدد ارسال می کند. در این نوع ارتباط مصرف کنندگان قادر به برقراری ارتباطات پویا با شرکت نبودند و صرفا به صورت شنونده عمل می کردند. مدل سنتی یک به چند باعث می شد که مشتریان در معرض بمباران پیامهای تبلیغاتی شرکت ازطریق رسانه هایی مثل تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجله،... قرار بگیرند، درحالی که نمی توانستند به صورت فعال با شرکت ارتباط برقرار کرده و بر آن پیامها تاثیر بگذارند. مدل سنتی ارتباطات بازاریابی در شکل شماره دو ترسیم شده است. این مدل دارای سه ویژگی زیر است وسیله ارتباطی یا رسانه فقط به عنوان کانال انتقال پیام یا مضمون از شرکت به مصرف کننده عمل می کند؛ مصرف کنندگان به معنای واقعی کلمه فقط شنونده هستند و فرض می شود که ازنظر ذایقه هایشان درمورد اطلاعات منتقل شده، متجانس هستند. هیچ تعاملی بین مصرف کنندگان و شرکت وجود ندارد با ظهور اینترنت و بکارگیری آن در ارتباطات بازاریابی، مدل سنتی یک به چند به مدل جدید چند به چند تغییر پیدا کرد. دراین مدل شرکتها و مصرف کنندگان متعدد با استفاده از یک رسانه که همان اینترنت است با هم ارتباط دارند و به دلیل توانایی خاص این رسانه که امکان برقراری ارتباط همزمان شرکتهای متعدد را با خود و یا با مصرف کنندگان متعدد می دهد طرفهای شرکت کننده در ارتباط می تواند با یکدیگرتعامل داشته و برهم اثر بگذارند. این مدل نوین دارای ویژگیهای زیر است

؛ مشتریان می توانند با یکدیگر و با رسانه تعامل داشته باشند؛ شرکتها می توانند ازطریق رسانه مضمون و پیامی را فرستاده و به تعامل یکدیگر بپردازند؛ مشتریان و شرکتها می توانند با هم تعامل داشته باشند بدین ترتیب مدل جدیدی از ارتباطات پیش روی بازاریابان قرار . مشتریان می توانند خود، پیامها و مضامین تجاری را به رسانه منتقل کنند دارد که باید با بکارگیری محاسن آن و درصورت وجود ازبین بردن معایب آن، درجهت برآوردن نیازهای مشتریان و رسیدن به اهداف سازمانی قدم بردارند. اگرچه بازاریابی اینترنتی در چند سال اخیر رونق بسیاری یافته است اما اکثر شرکتها عمدتا از آن برای ترفیع و تبلیغ. استفاده کرده اند

تنها تعداد محدودی از این شرکتها به طور کامل از پتانسیل بازاریابی اینترنتی بهره گرفته اند (KIANG AND CHI, شاید یکی از .( 2001

. علل عدم بکارگیری کامل بازاریابی مبتنی بر اینترنت عدم شناخت نسبت به مزایای بالقوه آن است ا تعداد محدودی از این شرکتها به طور کامل از پتانسیل بازاریابی اینترنتی بهره گرفته اند (KIANG AND CHI, شاید یکی از .( 2001

. علل عدم بکارگیری کامل بازاریابی مبتنی بر اینترنت عدم شناخت نسبت به مزایای بالقوه آن است

 مزایای بازاریابی اینترنتی گرچه در ابتدای تجاری شدن اینترنت ابزارهای زیادی درمورد توانایی آن برای تحول تجارت و فعالیتهای اساسی آن مثل بازاریابی صورت گرفت که اکثرا خیالی بیش نبود اما تدریجا با گذشت زمان و انجام تحقیقات مختلف در این زمینه، تواناییها و مزایای اینترنت به طور واقع بینانه ای موردشناسایی قرار گرفت. مزایای بازاریابی اینترنتی توسط محققان مختلف موردبررسی قرار گرفته و طبقه بندی شده است. یکی از ای طبقه بندیها مربوط به کیانگ و چی ( ۲۰۰۱ ) است. آنها مزایای بازاریابی را در سه بعد موردبررسی قرار داده اند الف) بعد ارتباطاتی _( تبادل اطلاعات میان خریداران و فروشندگان): اینترنت وسیله ای بی نهایت موثر برای دسترسی به، سازماندهی و تبادل: اطلاعات است. خصوصیات منحصر به فرد اینترنت که مربوط به بعد ارتباطی هستند عبارتند از:

توانایی در نگهداری حجم وسیعی از اطلاعات که بتوان آنها را با هزینه های پایین، از هر کجای جهان و توسط هر کسی از طریق شبکه جستجو کرده و یا منتشر ساخت؛

؛ تعامل پذیری و توانایی در ارایه اطلاعات همزمان

. ارایه تجارب ادراکی که بسیار بیشتر از تجارب ادراکی حاصل از رسانه های کاغذی است

اینترنت می تواند اطلاعات موردنیاز مشتری را به صورت همزمان و به محض درخواست، به صورت ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته، دردسترس او قرار دهد و این به معنی تعامل بیشتر، خدمات بهتر و پاسخگویی سریع تر به مشتری است روشهای برقراری ارتباطات در اینترنت متفاوت بوده و از پست الکترونیکی و گروههای خبری تا اتاقهای گفتگو و غیره را شامل می شود. این روشها به بازاریابان امکان می دهند تا از نیازهای درحال تغییر مشتریان باخبر بوده و استراتژی های بازاریابی خود را با این تغییرات تطبیق دهند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از اینترنت امکان . همچنین استفاده از ارتباطات اینترنتی موجب صرفه جویی در هزینه های تلفن و فاکس می شود جمع آوری اطلاعات درمورد مشتریان ازطریق نظرسنجی های برخط است شرکتها با استفاده از این اطلاعات می توانند تبلیغاتی متناسب با تک تک مشتریان ارایه کنند. این توانایی موجب تسهیل بازاریابی ارتباطی وعامل دیگری که درمورد بعضی محصولات مزیت حساب می شود، عدم وجود تماس رودررو در . اجرای برنامه های وفاداری می شودارتباطات اینترنتی است. این عدم تماس رودررو در خرید محصولاتی همانند دارو برای بیماریهای خاصی که افراد از ذکر نام آنها خجالت می  کشند یک مزیت مهم به شمار می رود

ب) بعد مبادلاتی ( فعالیتهای مربوط به فروش محصولات): اینترنت دسترسی تجارتها به دامنه وسیع تری از مشتریان بالقوه در سراسر جهان را فراهم ساخته است. این مزیت مخصوصا برای تجارتهای کوچک دارای اهمیت است و آنان را در امر رقابت باشرکتهای بزرگتر یاری می رساند. اینترنت همچنین اداره فرایند مبادله را راحت تر کرده است، مخصوصا در رابطه با پردازش سفارشات پیچیده، که این امر موجب کاهش کارهای دفتری، افزایش کارایی و کاهش هزینه های مبادله می شود. سیستم های پرداخت برخط ضمن پایین آوردن هزینه پردازش . مبادلات، امکان پرداختهای کم در ازای ارایه خدمات جزیی را فراهم می آورند درمورد مبادلات بنگاه به بنگاه کاهش زمان پردازش به معنای این است که خریدار می تواند سطح موجودی انبار و همچنین سایر هزینه های سربار را پایین نگه دارد. اینترنت امکان تطبیق سریع با شرایط جدید بازار را فراهم آورده و به شرکتها اجازه می دهد تا برنامه های ترفیعی مطابق با خصوصیات تک تک مشتریان طراحی کرده و قیمتهای قابل انعطافی را ارایه کنند. همچنین هزینه های پایین برای ورود و شروع بازاریابی اینترنتی یکی دیگر از مزایای اینترنت است

تبادل فیزیکی کالاها و خدمات): بازاریابی اینترنتی حق انتخابهای بیشتر و انعطاف پذیری بالاتر را برای شرکتها فراهم ساخته و ) بعد توزی درعین حال مواردی همچون: موجودی های انبار زیاد، هزینه های انبارداری و هزینه اجاره فضا را از بین برده استاینترنت همچنین زنجیره عرضه را کوتاه کرده و هزینه های مربوط به واسطه ها را کاهش داده است. توانایی اینترنت درعمل کردن به عنوان یک کانال توزیع برای محصولات خاص ( محصولات دیجیتالی مثل نرم افزارهای کامپیوتری) یکی از ویژگیهای منحصر به فرد آن است.

بکارگیری اینترنت به عنوان یک کانال توزیع نه تنها هزینه های ثابت توزیع را کاهش می دهد بلکه توزیع سریع و همزمان کالاها و خدمات(خریداری شده را تضمین می کند. (جدول شماره یک مزایای موردبحث شرکتها را بر آن داشته تا به اتخاذ سیاستهایی برای تبدیل بازاریابی سنتی به بازاریابی اینترنتی تلاش کنند.

مدل هفت آی بازاریابی اینترنتی دربردارنده مزایای عمده ای است و لذا شرکتها به دنبال آن هستند که از بازاریابی سنتی به سمت بازاریابی اینترنتی حرکت کنند. البته همان طور که قبلا ذکر گردید بازاریابی اینترنتی به معنای عدم کارایی مفاهیم سنتی بازاریابی در محیط اینترنت نیست بلکه به معنای . تغییر تکنیک های بازاریابی است. یکی از تکنیک های قدیمی برای اداره فعالیتهای مربوط به بازاریابی، آمیخته بازاریابی است آمیخته بازاریابی عبارت است از مجموعه ای از متغیرهای بازاریابی که دستیابی شرکت به اهداف موردنظر را تحت تاثیر قرار می دهد. این متغیرها در چهار متغیر اساسی دسته بندی شده اند که عبارتند از: محصول، قیمت، مکان و ترفیع (KOTLER, در طی سالیان گذشته .( 1986

گاهی اجزای دیگری نیز به آمیخته بازاریابی اضافه شده است اما همواره این چهار مورد ثابت بوده و درمورد آن توافق عمومی وجود داشته است .با پایدار شدن بحث بازاریابی اینترنتی، بعضی از محققان سعی کرده اند تا مدلهای جایگزینی برای آمیخته بازاریابی سنتی ارایه کنند که با خصوصیات عصر اینترنت سازگار بوده و فرایند تبدیل بازاریابی سنتی به بازاریابی مبتنی بر اینترنت را تسهیل سازد. یکی از این موارد، مدل است که برای اولین بار توسط اسپالتر ( ۱۹۹۶ ) مطرح شد. گرچه او قصد نداشته تا این مدل را به عنوان جایگزینی برای آمیخته « هفت آی »بازاریابی مطرح سازد لیکن می توان از مدل او برای انتقال از بازاریابی سنتی به بازاریابی اینترنتی استفاده کرد. مدل پیشنهادی اسپالتر دارای : هفت جزء است. این اجزا عبارتند از

  1. اتصال   (INTERCONNECTION): توانایی در ایجاد اتصال و ارتباط همزمان مابین هزاران نفرکه در سرتاسر جهان پراکنده اند نکتهحایزاهمیتی است که باید در انتقال فعالیتهای بازاریابی به اینترنت موردتوجه قرار گیرد. مشتریان می توانند از هر کجای زمین، ۲۴ ساعت  درهفت روز هفته، به پایگاه اینترنتی فروشنده مراجعه کرده و از آن خرید کنند. بازاریابان باید این توانایی جدید را مدنظر قرار دهندتعامل مشتری با پایگاه اینترنتی
  2. تعامل مشتری با پایگاه اینترنتی(INTERFACE)::  وجود یک تعامل مناسب بین مشتری با پایگاه اینترنتی شرکت امری حیاتی است.
  3. تعامل مشتری با اعضای شرکت  (INTERACTIVITY):: اینترنت امکان برقراری گفتگو و ارتباط صمیمانه مشتری با اعضای شرکت فارغ از هرگونه محدودیت زمانی و مکانی، را میسر می سازد. برقراری تعامل چه به صورت اتوماتیک از طریق فرستادن پست الکترونیکی وچه به صورت برقراری ارتباط انسانی ازطریق اتاقهای گفتگو یکی از ویژگیهای اساسی اینترنت بوده و نقطه ممیزه آن با سایر رسانه هایومی نظیر رادیو و تلویزیون است. شرکتها باید به درستی از این ویژگی استفاده کنند.
  4. درگیر شدن: (INVOLVEMENT): بازاریابان باید جوی را به وجود آورند که مشتری را درگیر ارتباط پیوسته با شرکت کرده و او را ترغیب به بازدیدهای مجدد و مکرر از پایگاه خود کند. راههای مختلفی برای ایجاد این درگیری وجود دارد مثلاً: طراحی جالب و جذاب، ایجاد وفاداری نسبت به مارک شرکت، پیوند دادن سایت شرکت به سایتهای محبوب و رایج و قراردادن موارد سرگرم کننده بر پایگاه داده.
  1. اطلاعات(INFORMATION):: دسترسی گسترده به اطلاعات مربوط به کالاها و خدمات در اینترنت، موجب جابجایی رابطه قدرت اززاریابان به مشتریان شده است. مشتریان از این اطلاعات برای یافتن محصولات موردنظر خود استفاده می نمایند درست به همان گونه که

. بازاریابان از اطلاعات موجود برای یافتن مشتری استفاده می نمایند. بازاریابان باید در طراحی برنامه های خود این پدیده را مدنظر قرار دهند.

6- فردگرایی :(INDIVIDUALISM): فردگرایی در اینجا به معنای توانایی وتمایل بازاریاب در ارایه کالاها و خدمات سفارشی است. ارایه محصول خاص برای هر فرد طبق علایق و ترجیحات خاص هر فرد. ویژگیهای منحصر بفرد اینترنت امکان انجام چنین کاری را میسرساخته است. لذا شرکتها باید از این خصوصیت درجهت جذب مشتریان استفاده کنند

  1. صداقت (INTEGRITY): حفظ حریم خصوصی، امنیت و محرمانه ماندن اطلاعات شخصی افراد باید تضمین گردد. صداقت پایگاه نترنتی بر روی موفقیت و شهرت سازمان، در محیط مجازی و فیزیکی، تاثیر می گذارد. صداقت عامل اصلی به وجود آمدن حس اعتماد بازاریابی اینترنتی باید وجود چنین امنیتی را برای مشتریان تضمین کند . مشتری نسبت به شرکت است.
 

نقش کارت های اعتباری به عنوان ابزارهای تجارت الکترونیک

[ویرایش]

بخش مهمی از مدل تجارت الکترونیک به ابزاری متکی است که کارت اعتباری نامیده می شود و ابزار الکترونیکی نقل و انتقال پول به شمار می رود. بسیاری از مردم مایلند بدانند این کارت ها چه هستند و چگونه می توان آن ها را تهیه و مورد استفاده قرارداد. اگرچه در ایران هنوز یک نوع کارت اعتباری استاندارد که در سراسر کشور و در تمام بانک ها معتبر باشد و قابلیت استفاده در شبکه اینترنت را (دست کم برای مبادلات داخلی) داشته باشد معرفی نشده است، ولی اغلب افراد آشنایی با این کارت ها و امکان استفاده از آن ها را مقدمه و پیش زمینه ای برای ورود به دنیای خرید و فروش الکترونیکی می دانند. در این قسمت از مجموعه مقالات الفبای تجارت الکترونیک نگاهی مختصر به تاریخچه، ساختار و انواع کارت اعتباری خواهیم داشت. در مقالات بعدی شرح نحوه استفاده از این کارت ها را در شبکه اینترنت به تفصیل توضیح خواهیم داد.

  تاریخچه
آن طور که در دائره المعارف های بریتانیکا و انکارتا آمده است، استفاده از این نوع کارت برای انجام نقل و انتقال پول ابتدا در دهه 1920 و در کشور آمریکا رواج یافت. در آن زمان برخی شرکت های خصوصی مانند بعضی از هتل های زنجیره ای و تعدادی از شرکت های نفتی مشتریان خود را به استفاده از این کارت ها برای سهولت در پرداخت تشویق می کردند. استفاده از این کارت ها پس از جنگ جهانی دوم و خروج از رکود اقتصادی شدت گرفت.
اولین کارت اعتباری از نوع امروزی آن، یعنی کارتی که بتوان با استفاده از آن در طیف وسیعی از فروشگاه ها و کسب وکارها پول مبادله کرد، در1950 توسط Diners Club Inc معرفی شد و هنوز هم یکی از کارت های اعتباری شناخته شده از این نوع به شمار می رود. در1958 نیز کارت اعتباری دیگری در همین رده توسط شرکتAmerican Express معرفی شد که در حال حاضر یکی از معروف ترین نوع کارت های اعتباری است. مشخصه اصلی این دسته از کارت ها این است که شرکت صادرکننده کارت از دارنده آن یک مبلغ عضویت سالانه دریافت می کند و سپس به صورت ماهانه یا سالیانه و یا در دوره های زمانی دیگر برای او صورت حساب می فرستد و معادل مبلغ این صورت حساب از موجودی دارنده کارت نزد شرکت صادرکننده آن کسر می شود.
مدتی بعد سیستم کارت اعتباری بانکی رواج یافت. در این سیستم که امروزه نیز مورد استفاده است، صادرکننده کارت در اصل یک بانک است و هریک از دارندگان کارت اعتباری نزد بانک یک حساب دارند. هنگامی که کالا یا خدماتی توسط دارنده کارت (مشتری) خریداری می شود، این پول بلافاصله به حساب فروشنده (که خود نزد بانک حسابی دارد) واریز می شود.
بانک نیز به نوبه خود این هزینه را به صورت ماهانه و یا در دوره های زمانی معین دیگری به حساب مشتری منظور می کند و صورت حساب برایش صادر می کند و در صورتی که به میزان کافی در حساب مشتری پول نباشد، طی مهلت معینی از مشتری می خواهد که حساب خود را تکمیل کند. مشتری می تواند مبلغ مورد نظر را یک جا و یا با اقساطی که بهره به آن تعلق می گیرد، به بانک بپردازد.
اولین سیستم بانکی از این نوع در سال 1959 و از سوی Bank of America در کالیفرنیا معرفی شد وBankAmericard نام داشت. این سیستم تنها در همان ایالت کار می کرد. اما بعدا در سال 1966 در ایالت های دیگر نیز راه اندازی شد و صورت سراسری به خود گرفت. در سال 1976 این سیستم بانکی به VISA تغییر نام داد. ویزا امروزه یک کنسرسیوم بین المللی است که سیستم بانکی اغلب کشورهای دنیا در آن مشارکت دارند.

در همان سال 1966 اتحادیه کارت بین بانکی یا Interbank Card Association شکل گرفت و بعدا به MasterCard تغییر نام داد. ویژگی مسترکارت این بود که هیچ بانک خاصی در آن نقش محوری نداشت، بلکه هرکدام از بانک هایی که به صورت محلی اقدام به صدور کارت اعتباری برای مشتریان خود می کردند مایل بودند روشی برای متصل کردن سیستم های مالی خود به یکدیگر پیدا کنند. چنین سیستمی می توانست در میان مشتریان کوچک بانک ها که مایل بودند از کارت خود برای کارهایی مثل خرید مایحتاج روزانه و یا خرید اتومبیل و مسکن استفاده کنند علاقه مندان زیادی داشته باشد.

چرا کارت اعتباری؟
ممکن است این سوال در ذهن کسانی که با این کارت ها آشنایی ندارند به وجود آید که اصولا فلسفه حضور این کارت ها چیست و مزیت اصلی آن ها کدام است. کارت های اعتباری چنانکه از نامشان پیداست مقدار معینی اعتبار مالی در اختیار صاحب کارت قرارمی دهند. هنگامی که شما با حساب بانکی خودتان کار می کنید، سابقه مبادلات مالی شما نزد بانک محفوظ می ماند. بانک با استناد به این سابقه می تواند تخمین بزند که اصولا میزان گردش مالی حساب شما در طول یک دوره زمانی خاص چقدر است. درواقع میانگین مانده حساب شما در هر دوره نشان دهنده حداقل میزان درآمد شما یا به تعبیر صحیح تر میزان توانایی مالی شما در هر دوره زمانی معین است. بانک یا هر موسسه مالی و اعتباری مشابه آن می تواند براساس آن مانده به شما اعتبار بدهد. اعتبار معمولا مقدار نقدینگی یا پولی است که برابر یا بیشتر از میزان مانده حساب شما است. مقداری که می توانید در هریک از آن دوره های زمانی از موسسه یا بانک قرض بگیرید. فرض موسسه مالی مذکور این است که شما قادر خواهید بود در اولین فرصت این قرض را برگردانید. به این ترتیب انجام قطعی معاملات و مبادلات مالی شما با دیگران موکول به میزان نقدینگی واقعی در دست شما نخواهد بود بلکه به میزان اعتبار شما نزد موسسه مالی متکی خواهد بود.

انواع کارت اعتباری
کارت های اعتباری را اساسا می توان به دو دسته کارت های بانکی و غیربانکی تقسیم کرد. کارت های اعتباری بانکی مثل ویزا و مسترکارت از سیستم اعتباری بانک ها استفاده می کنند. در حالی که کارت های غیر بانکی را شرکت ها و موسسات دولتی و خصوصی به مقاصد مختلفی عرضه می کنند. آمریکن اکسپرس و دینرکلاب نمونه کارت های اعتباری غیر بانکی هستند. همچنین در برخی کشورها شرکت های مخابرات و تلفن و یا شرکت های توزیع کننده نفت، گاز و بنزین و نیز فروشگاه های زنجیره ای و باشگاه های تفریحی اقدام به صدور کارت اعتباری می کنند. دامنه کاربرد این کارت ها بستگی به دامنه فعالیت شرکت مربوطه و یا اهداف مالی آن ها دارد. در هرصورت فعالیت تمام این موسسات صادر کننده کارت باید زیر نظر نهاد مالی رسمی آن کشور و دارای مجوز فعالیت باشد.
کارت های بانکی نیز دارای تنوع زیادی هستند. کارت های اعتباری تنها یک دسته از کارت های بانکی هستند و خود به انواع مختلفی تقسیم می شوند. انواع فرعی کارت های اعتباری بانکی معمولا بر اساس نحوه محاسبه بهره، سقف میزان اعتبار منتسب به کارت و حداقل موجودی دارنده حساب، نرخ حق اشتراک سالیانه و فاکتورهای مالی دیگر محاسبه می شود. بانک های صادرکننده کارت و یا شرکت های غیر بانکی معمولا علاقه دارند که انواع کارت های خود را برحسب امتیازات متفاوتی که در اختیار صاحب آن قرار می دهد به گروه هایی با نام طلایی، نقره ای و از این قبیل تقسیم کنند.
یک دسته دیگر از کارت های بانکی مشابه آنچه که این روزها در کشور ما رایج است تنها به ارائه خدمات بانکی محدود از طریق باجه های خودپرداز اختصاص دارند و فاقد برخی از ویژگی های مهم یک کارت اعتباری استاندارد هستند.
دسته دیگری از کارت های اعتباری بانکی نیز وجود دارند که در بسیاری از کشورهای دنیا که سیستم های بین المللی مانند ویزا و مسترکارت در آن ها به رسمیت پذیرفته شده، به کارگرفته می شوند. این کارت ها معمولا نام یک سازمان و یا شرکت را برخود دارند. سازمان یا شرکت مذکور لزوما یک موسسه یا نهاد مالی نیست بلکه ممکن است به قصد ارائه خدمات مالی به گروهی از اعضای وابسته به خود پدید آمده باشد. مثلا برخی از فروشگاه های اینترنتی مثل آمازون یا Barnes ِ Nobel یا حتی پورتال یاهو خدمات مالی از این دست را به اعضای خود ارائه می کنند. مشترکین یک ISP، اعضای یک باشگاه و یا مشتریان یک فروشگاه ممکن است این شانس را داشته باشند که با تهیه یک کارت اعتباری از این نوع، ضمن بهره مندی از مزایای عمومی یک کارت اعتباری بانکی، از خدمات ویژه شرکت یا سازمان مذکور نیز استفاده کنند.
مدل های مختلفی برای تعامل میان این سازمان ها از یک سو و بانک های صادر کننده کارت های بانکی و نیز کنسرسیوم های ویزا و مسترکارت وجود دارد. گاهی این سازمان ها مستقیما با ویزا یا مسترکارت وارد معامله می شوند و خود یک واحد اعتباری مالی راه اندازی می کنند. گاهی نیز با یک بانک معتبر طرف قرارداد با هریک از این کنسرسیوم های بین المللی وارد مذاکره می شوند. شکل اخیر رایج تر است زیرا معمولا بانک های محلی شناخت بهتری از سابقه مالی نهادهای محلی دارند. همچنین سازمان یا شرکت واسطه ممکن است بسته به نوع تعامل مالی خود با بانک صادر کننده اصلی کارت یا خود کنسرسیوم بین المللی ویزا و مسترکارت، درصد اندکی از بهای هر معامله را (به عنوان پورسانت) دریافت کند. به هرحال کاربران می توانند با تهیه کارت هایی از این نوع بدون مراجعه مستقیم به یک بانک معتبر و با واسطه یک شرکت تجاری به شبکه مالی مسترکارت یا ویزا بپیوندند.
یک دسته مهم دیگر نیز از کارت های بانکی هستند که البته اعتباری نیستند ولی بیشتر قابلیت های آن مشابه کارت اعتباری است. به این کارت ها اصطلاحاً Debit Card یا کارت بدهی می گویند. برخلاف کارت اعتباری که به دارنده آن اجازه خرج کردن بیشتر از موجودی مانده در حساب می دهد، این کارت ها فقط به اندازه موجودی مانده در حساب مرتبط با آن ها اعتبار دارند و پس از به پایان رسیدن اعتبار یا باید مجددا شارژ شوند و یا از درجه اعتبار ساقط می شوند.
میزان حداقل و حداکثر موجودی در حساب این کارت ها نیز محدود است. مثلاً اگر سقف موجودی یک کارت بدهی 1000 دلار باشد به معنی آن است که دارنده آن نمی تواند بهای یک کالای 1100 دلاری را یک جا بپردازد. همچنین اگر کف موجودی یک کارت 100 دلار باشد به معنی آن است که صاحب آن اگر در کارت خود 110 دلار داشته باشد تنها قادر است 10 دلار آن را واقعا هزینه کند و مابقی نزد بانک سپرده خواهدبود. همچنین بسیاری از کارت های بدهی فاقد قابلیت استفاده در دستگاه های خودپرداز(ATM) هستند.
سیستم شماره گذاری
اگرچه سیستم کارت اعتباری به عنوان یک مدل اقتصادی در مبادلات مالی در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرد اما این به معنای آن نیست که شرکت های صادر کننده این کارت ها همگی از سیستم و روش واحدی برای ذخیره اطلاعات و شماره گذاری کارت ها استفاده می کنند. اما امروزه تمام کارت های اعتباری استاندارد و مشهور بین المللی از سیستم شماره گذاری ANSI Standard X4.13-1983 برای این منظور استفاده می کنند. در این سیستم از یک عدد 16 رقمی استفاده می شود. این عدد برای سهولت هنگام خواندن یا به خاطر سپردن به صورت چهار مجموعه چهار رقمی نوشته می شود اما این تقسیم بندی چهارتایی هیچ ارزش و معنای خاصی ندارد.
مثلا ً شماره گذاری یک کارت استاندارد مانند مسترکارت یا ویزا به این صورت انجام می شود :
از سمت چپ، اولین رقم مشخص کننده سیستم کارت اعتباری است. عدد 3 مشخص کننده یک کارت از خانواده کارت های باشگاه های تفریحی و سیروسفر است. مثلا 37 به معنی American Express و 38 به معنی Diners Club است. عدد 4 برای Visa ، عدد 5 برای MasterCard وعدد 6 برای Discover Card استفاده می شود.
در مورد MasterCard رقم دوم تعداد ارقام بعدی که باید به عنوان شماره شناسایی بانک تفسیر شود را مشخص می کند. مثلا عدد یک به معنی این است که رقم سوم شماره بانک است یا عدد 2 یعنی رقم های سوم و چهارم شماره بانک است. ارقامی که پس از شماره بانک می آیند، حداکثر تا رقم پانزدهم مشخص کننده شماره حساب دارنده کارت است و رقم شانزدهم یک رقم کنترلی (Check Digit) می باشد.
در مورد Visa ارقام دوم تا ششم شماره بانک و ارقام هفتم تا دوازدم یا هفتم تا پانزدهم شماره حساب و ارقام سیزدهم یا شانزدهم رقم کنترلی هستند.
اطلاعات این نوار بر روی سه تراک که عرض هرکدام به اندازه یک دهم اینچ است ذخیره می شود. تراک های اول و سوم می توانند 210 بیت بر اینچ (bpi) و تراک دوم می تواند 75 بیت بر اینچ ذخیره کند. جزئیات نحوه ذخیره سازی اطلاعات روی این تراک ها در استاندارد ISO/IEC7811 آمده است.
متناظر با هر کارت اعتباری بانکی مشخصات مهمی از دارنده کارت نزد بانک صادرکننده کارت ثبت می شود. این اطلاعات حداقل شامل نام ونام خانوادگی دقیق دارنده کارت، آدرس صحیح وی و شهر و کشور محل سکونت است. علاوه بر اطلاعات فوق، تاریخ انقضای اعتبار کارت نیز ثبت می شود. به طور معمول، پیش از سررسیدن تاریخ انقضای کارت، صادرکننده آن با صاحب کارت تماس می گیرد و او را برای جایگزین کردن کارت فعلی با کارت جدید تشویق می کند. کارت جدید ممکن است دارای شماره متفاوتی باشد یا از همان شماره قبلی برای مدت معین دیگری مجدداً استفاده شود.
استفاده از کارت اعتباری
اطلاعاتی که همراه هر کارت اعتباری بانکی بین المللی ثبت می شود توسط کنسرسیوم مربوطه، بانک اصلی صادرکننده، واسطه احتمالی صدور کارت، و نیز خود دارنده آن قابل دسترسی است. اما هنگامی که یک معامله الکترونیکی از این طریق صورت می گیرد، فروشنده کالا یا خدمات تنها به اطلاعات ناچیزی از این مجموعه دسترسی دارد که آن نیز فقط برای انجام الکترونیکی معامله مورد نیاز است و در سیستم های امن و استاندارد شبکه مبادلات الکترونیکی پول هرگز مشخصات کامل دارنده کارت در اختیار فروشنده قرار نمی گیرد.
اگر یک کارت اعتباری یا بدهی از نوع ویزا و مسترکارت توسط یک بانک معتبر صادر شود، به احتمال زیاد دارنده آن کارت خواهد توانست از طریق شبکه اینترنت و با مراجعه به سایت بانک مربوطه، به حساب مرتبط با کارتش دسترسی پیدا کند و علاوه بر اطلاعات هویت و آدرس خود، سابقه گردش مالی حسابش را ببیند و از دیگر خدمات آنلاین بانک مذکور استفاده کند.
همچنین صاحب کارت می تواند با مراجعه به یکی از هزاران سایت فروشنده آنلاین کالا و خدمات در اینترنت، کالایی سفارش دهد. هنگام ثبت سفارش خرید، همان اطلاعاتی که در کارت اعتباری درج شده است از خریدار تقاضا می شود. اگر سایت مذکور قبلاً یک گواهی معتبر(Certificate) از یکی از شرکت های صادر کننده گواهی دیجیتالی دریافت کرده باشد، به معنی آن است که این اطلاعات مستقیماً و از طریق یک پروتکل امن برای بانک صادرکننده کارت ارسال و صحت اطلاعات ارسال شده و میزان موجود حساب کارت کنترل و نتیجه آن به سایت فروشنده اطلاع داده می شود. هنگام ثبت سفارش دو آدرس توسط فروشنده از خریدار تقاضا می شود. اگر خریدار هنگام ثبت سفارش قصد داشته باشد کالا را به آدرس دیگری به غیر از آدرس ثبت شده در کارت اعتباری خود بفرستد (اصطلاحا اگر آدرس Billing یا صورت حساب متفاوت از آدرس Shipping یا ارسال کالای خریداری شده باشد) آدرس دومی نیز ضروری است در غیر این صورت کالا به آدرس پیش فرض در کارت اعتباری ارسال می گردد. توجه به این نکته ضروری است، که برخی از سایت های اینترنتی برای خریداران خود یک پروفایل ایجاد می کنند و نام خریدار، آدرس ثبت شده در کارت اعتباری و شماره 16رقمی کارت را به همراه نوع آن (مثلا مسترکارت) روی بانک اطلاعاتی خود ثبت می کنند تا خریدار در مراجعه بعدی نیازمند پرکردن مجدد این مشخصات (هنگام ثبت سفارش) نباشد. در این صورت باید خریدار اطمینان حاصل کند که اطلاعات کارت اعتباری او از سوی سایت فروشنده مورد سوء استفاده قرار نخواهد گرفت.
برخی اصطلاحات مهم مرتبط با کارت اعتباری
در مقالات آینده به تفصیل نحوه استفاده از کارت های اعتباری بین المللی و مکانیزم گردش الکترونیکی پول در شبکه اینترنت را توضیح خواهیم داد. اما قبل از این که بخواهید از این کارت ها استفاده کنید و احتمالا کالایی را به صورت الکترونیکی بخرید، بد نیست با بعضی از اصطلاحات رایج بین المللی در این زمینه آشنا شوید.
 Annual Fee

حق عضویت سالانه که برخی شرکت ها هنگام صدور کارت یا تمدید عضویت دریافت می کنند. این روزها بسیاری از صادرکنندگان کارت شعار <بدون حق عضویت سالانه> را تبلیغ می کنند و احتمال آن هایی هم که اکنون این مبالغ را دریافت می کنند در آینده از آن چشم پوشی خواهند کرد تا مشتریان خود را حفظ کنند.
 Finance Charge

شارژ مالی. عبارت است از پولی که شما بابت استفاده از کارت اعتباری می پردازید. به زبان ساده، این همان پولی است که شما هنگام خریدن کالا و خدمات از حساب خود خارج می کنید. این مقدار علاوه بر هزینه های مربوط به بهره ممکن است شامل کارمزدهای دیگری مانند cacheadvance fees نیز باشد. کارمزد اخیر هنگامی از دارنده کارت اخذ می شود که شما بیش از موجودی مانده در حساب خود هزینه کنید.
 Interest Rate 

نرخ سود. شیوه های مختلفی برای محاسبه نرخ سود وجود دارد. اغلب کارت های اعتباری از شیوه های مختلف محاسبه APR استفاده می کنند. اما کارت های بدهی ممکن است از شیوه های دیگری مثل کسر مقدار ناچیز و ثابتی از پول به ازای هر بار خرید استفاده کنند.

 Annual Percentage Rate (APR )

درصدی از میزان شارژ مالی شما در طول یک سال. این عدد به زبان ساده همان سود سالانه ای است که بابت ارائه خدمات الکترونیکی از شما کسر می شود.

 Fixed Rate

اگر APR بر مبنای نرخ سود ثابت سالانه محاسبه شود به آن نرخ ثابت می گویند.

 

Variable Rate
اگر نرخ سود سالانه متغیر و وابسته به دیگر انواع نرخ بهره بانکی باشد، به آن نرخ شناور یا متغیر می گویند. این نرخ معمولا از مجموع دو عدد دیگر یعنی نرخ پایه ای بهره (که قابل تغییر توسط مدیریت امور بانکی کشور است) و درصدی از همین عدد که توسط موسسه مالی مربوطه تعیین می شود به دست می آید.

 

امضای دیجیتال

[ویرایش]

کاغذ به عنوان حامل اطلاعات مهم جای خود را کم‌کم به دیگر راههای تبادل اطلاعات می‌دهد. در واقع کاغذ دارای معایبی از قبیل انتقال آهسته و پرهزینه اسناد می‌باشد. همچنین شیوه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات نیز بسرعت در حال تغییر است و بجای بایگانی انبوه دسته‌های کاغذ از روشهای الکترونیکی استفاده می‌شود. فن‌آوریهای جدید انتقال اطلاعات، مانند EDI و پست الکترونیک و استفاده از سیستمهای مدیریت اسناد کامپیوتری نگارش، ارسال و ذخیره اطلاعات را ساده‌تر، سریعتر و حتی ایمن‌تر ساخته است.
بخاطر ساختار غیرفیزیکی واسطه (وسیله حامل داده)، روشهای سنتی علامتگذاری فیزیکی واسطه توسط مهر یا امضاء (برای مقاصد تجاری و حقوقی) غیرقابل استفاده می‌باشند.
هنگام کار با اسناد الکترونیکی، باید علامتی برای تشخیص اصل بودن و سندیت بخشیدن به محتوی آن، به اطلاعات اضافه شود. بعضی شیوه‌های جدید تنها برای سندیت بخشیدن به یک موجودیت جهت مجوزدهی به دسترسی استفاده می‌شوند، برای مثال نباید یک سیستم تشخیص هویت انگشت‌نگاری کامپیوتری، یک امضای دستی اسکن شده یا وارد کردن اسم شخص در انتهای یک E-mail را بعنوان یک جایگزین معتبر برای امضاهای دستی پذیرفته زیرا همه عملکردهای یک امضای دستی را نخواهد داشت.
با امضا کردن در پای یک نوشته امضا کننده هویت خود را بعنوان نویسنده مشخص می‌کند، جامعیت سند را تایید نموده و بیان می‌دارد که به محتویات آن متعهد و پایبند می‌باشد.
برخی از خواص مهم امضاهای دستی عبارتند از:
1- امضاء یک شخص برای تمام مدارک یکسان است.
2- به راحتی تولید می‌شوند.
3- به راحتی تمیز داده می‌شوند.
4- باید به گونه‌ای باشند که حتی‌الامکان به سختی جعل شوند.
5- به طور فیزیکی تولید می‌شوند.
یک امضای دیجیتالی یک ابزار سندیت بخشیدن الکترونیکی می‌باشد، که منجر به سندیت بخشیدن به یک رکورد الکترونیکی از طریق رمزنگاری با کلید همگانی می‌شود.
ویژگی‌های مهم امضاهای دیجیتال عبارتند از:
1- در تولید آنها از اطلاعاتی که به طور منحصر بفرد در اختیار امضا کننده است استفاده می‌شود.
2- به طور خودکار و توسط رایانه تولید می‌شوند.
3- امضاء هر پیام وابسته به کلیه بیتهای پیام است و هر گونه دستکاری و تغییر در متن سند موجب مخدوش شدن امضاء پیام می‌گردد.
4- امضاء هر سندی متفاوت با امضاء اسناد دیگر است.
5- باید به راحتی قابل بررسی و تایید باشد تا از جعل و انکار احتمالی آن جلوگیری شود.
ساختار اصلی امضای دیجیتالی بدین صورت است که نویسنده اطلاعات الکترونیکی این اطلاعات را توسط کلید رمزنگاری محرمانه خود امضاء می‌کند. این کلید باید توسط کاربر برای همیشه مخفی نگهداشته شود. امضاء توسط کلید همگانی مربوطه امضا کننده سند قابل کنترل می‌باشد. این کلید همگانی توسط عموم قابل رؤیت و دسترسی می‌باشد.

امضاهای دیجیتالی: مرحله به مرحله
یک امضای دیجیتالی مطابق روند زیر ایجاد می‌شود:
-
مرحله اول ایجاد واحد داده‌ایست که باید امضاء شود. برای مثال یک شیء اطلاعاتی بصورت دیجیتالی که میتواند متن، شکل و یا هر نوع دیگری از اطلاعات دیجیتالی باشد.
-
مرحله دوم ایجاد یک مقدار درهم (Hash Value) از داده که معمولاً چکیده پیام نامیده می‌شود، می‌باشد. این عمل نتیجه پردازشهای ریاضی یک الگوریتم می‌باشد که شکل دیجیتالی فشرده‌ای را ایجاد می‌نماید. در صورتیکه حتی یک بیت از واحد داده تغییر کند، مقدار درهم مربوطه دستخوش تغییرات وسیع می‌گردد. این تکنیک، باعث ایجاد امضای دیجیتالی با طول ثابت و قابل پیش‌بینی از قبل داده می‌شود.
-
در مرحله سوم امضاءکننده مقدار درهم را با کلید محرمانه خود رمزگذاری می‌کند و امضای دیجیتالی خود برای واحد داده را ایجاد می‌کند که مقداری منحصر به فرد بوده و می‌بایست به واحد داده متصل یا الحاق گردد.
-
بعنوان مرحله آخر، کنترل امضای دیجیتالی با تولید مجدد مقدار درهم همان واحد داده توسط الگوریتم قبلی، آغاز می شود .سپس امضای دیجیتالی ضمیمه سند توسط کلید همگانی امضا کننده رمزگشایی می شود و در نهایت نتایج حاصل مطابقت داده می‌شوند. چنانچه نتیجه یکسان بود، امضاء پذیرفته و در غیر اینصورت رد می شود.
-
هدف از به کار گیری روشهای رمزنگاری در اینجا، اطمینان از یکپارچگی داده‌ها و معتبر بودن و اصالت امضاء کننده، جدا از کاربرد آن برای اطمینان از محرمانگی داده‌ها می‌باشد.

 

امضاهای دیجیتال استاندارد

[ویرایش]

در این بخش ابتدا به معرفی مختصر و مقایسه اجمالی سه روش استاندارد امضاء دیجیتال می پردازیم.
الف: امضاء دیجیتال مبتنی بر RSA
این روش امضاء مبتنی بر الگوریتم رمز کلید همگانی RSA بوده و درسال 1991 توسط ANSI به عنوان استاندارد پذیرفته شد. روندهای تولید کلید، تولید امضاء و تصدیق امضاء در زیر آمده است.
تولید کلید :
هر کاربر مانند A، اعداد اول P و q را تولید و سپس عدد e را به گونه‌‌ای تولید می‌کند که gcd (e, pq) = 1 باشد. در این صورت e دارای وارون ضربی d به پیمانة e است که در رابطة صدق می‌کند که در آن n=pq است. در این صورت زوج اعداد(e, n) کلید همگانی کاربر و اعداد (d, p, q) کلیدهای خصوصی (محرمانه) کاربر را تشکیل می‌دهند.
تولید امضاء :
1-
کاربر A ابتدا با بکارگیری یکی از توابع درهم‌ساز، چکیدة پیام را بدست می‌آورد. در صورتیکه تابع درهم‌ساز را h بنامیم چکیدة پیام عبارت است از h(m). (در روش استاندارد استفاده از الگوریتم‌های MD5 یا MD2 توصیه شده است سپس برای تولید امضاء مقدار modn s=(h(m))d را محاسبه می‌نماید. s امضاء A بر روی پیام m خواهد بود.
تصدیق امضاء :
برای بررسی صحت امضاء‌ کاربر A بر روی پیام m، کاربر B اعمال زیر را انجام می‌دهد:
1- ابتدا یک کپی قابل اعتماد از کلید عمومی A یعنی (e, n) را بدست می‌آورد.
2- با بکارگیری تابع در هم‌ساز، چکیدة پیام را بدست می‌آورد، یعنی f = h(m) را تشکیل می‌دهد.
3- با استفاده از کلید عمومی مقدار f1 = se mod n را محاسبه می‌نماید.
4- امضاء را می‌پذیرد اگر و تنها اگر f و f1 برابر باشند.
ب: استاندارد امضای دیجیتال DSS :
روش امضای DSS بر اساس سیستم رمزنگاری کلید همگانی الجمال استوار است. DSS در آگوست سال 1991 توسط مؤسسة ملی استاندارد و تکنولوژی آمریکا پیشنهاد شد و در سال 1993 به عنوان یک استاندارد پردازش اطلاعات فدرال دولت آمریکا پذیرفته گردید ((FIPS 186. DSS اولین روش امضای دیجیتالی بود که به صورت قانونی رسمیت یافت. در این روش به منظور کاهش اندازة امضاءها از زیرگروههای کوچک در Zp استفاده می‌شود. روشهای تولید کلید، تولید امضاء و تصدیق امضاء این روش در زیر آمده‌اند:
تولید کلید :
هر کاربر مانند A اعمال زیر را انجام می‌دهد.
1- عدد اول q را طوری انتخاب می‌نماید که 2159 < q < 2160 باشد.
2- عدد اول 1024 بیتی p را طوری انتخاب می‌نماید که .q|(p-1) DSS توصیه می‌کند که 2511+64t < P < 2512+64t باشد که در آن . اگر t=8 اختیار شود آنگاه p یک عدد اول 1024 بیتی خواهد بود).
3- عنصر را انتخاب می‌نماید و مقدارg=h(p-1)/q mod p را محاسبه می‌نماید. این مرحله تا زمانی که شود تکرار می‌شود (g مولد یک زیر گروه دوری از مرتبة q در می‌باشد).
4- یک عدد صحیح تصادفی x در محدوده [1, q-1] را انتخاب می‌نماید.
5- مقدار y = gxmod p را محاسبه می‌کند.
6- کلید عمومی A عبارت از (p, q, g, y) بوده و کلید خصوصی وی x می‌باشد.
تولید امضاء :
برای امضاء نمودن پیام A, m باید اعمال زیر را انجام دهد:
1- یک عدد صحیح تصادفی k در محدودة [1, q-1] را انتخاب می‌نماید.
2-  مقدار r = (gkmod p) mod q را محاسبه می‌نماید.
3- مقدار k-1 mod q را حساب می‌کند.
4- مقدار s = k-1{h(m) + xr} mod q را محاسبه می‌نماید که h(0) تابع درهم SHA-1 می‌باشد.
5- در صورتیکه 0 = S باشد به مرحلة‌1 برمی‌گردد. (در صورتیکه 0 = S باشد S-1 mod q موجود نخواهد بود، S-1 در مرحلة 3 از تصدیق امضاء کاربرد دارد).
6- امضاء پیام m عبارت است از زوج (r, s)
تصدیق امضاء :
برای تصدیق امضاء A بر روی پیام m یعنی (r, s) شخص B باید مراحل زیر را انجام دهد.
1- یک کپی قابل اعتماد از کلید عمومی A یعنی (p, q, g, y) را بدست آورد.
2- تصدیق کند که s, r در محدودة [1, q-1] قرار دارند.
3- مقدار w=s-1mod q و h(m) را محاسبه نماید.
4- مقدار u1 = (h(m) w) mod q و u2 = (rw) mod q را محاسبه نماید.
5- مقدار v = (gu1gu2 mod p) mod q را حساب کند.
6- امضاء را بپذیرد اگر و تنها اگر v=r باشد.
چون s, r هر کدام اعداد صحیح کوچکتر از q می‌باشند. امضاء‌های تولید شده توسط DS دارای اندازة حداکثر 320 بیت می‌باشند.

پ: امضای دیجیتال مبتنی بر منحنی‌های بیضوی :
الگوریتم امضای دیجیتال مبتنی بر منحنی‌های بیضوی ECDSA مشابه با DSS می‌باشد. بدین معنی که به جای کار در یک زیر‌گروه مرتبة q از ، در گروه نقاط روی منحنی بیضوی روی Zp کار می‌کنیم.
ECDSA هم‌اکنون در کمیته‌های یک استاندارد ANSI X9F1 و IEEE P1363 و ISO SC27 به عنوان استاندارد پذیرفته شده است. جدول 1 تناظر بین نمادهای ریاضی بکار گرفته شده در DSS و ECDSA را نشان می‌دهد.
نمادهای ECDSA نمادهای DSA
N
P
D
Q Q
g
x
y
جدول 1 : تناظر بین نمادهای ریاضی بکار گرفته شده در DSS و ECDSA
مراحل تولید کلید، تولید امضاء و تصدیق امضاء برای ECDSA در زیر آمده است:
تولید کلید :
برای تولید کلید هر عضو A باید اعمال زیر را انجام دهد.
1-یک منحنی بیضوی E بر روی Zp انتخاب نماید. تعداد نقاط موجود در E(Zp) باید بر عدد اول بزرگ n قابل تقسیم باشد.
2-یک نقطة از مرتبة n را انتخاب نماید.
3- عدد صحیح تصادفی d را در محدودة [1, n-1) انتخاب نماید.
4- مقدار Q = dP را محاسبه نماید.
5- کلید عمومی A عبارت است از (E, P, n, Q) و کلید خصوصی وی d است.
تولید امضاء :
برای امضاء نمودن پیام A, m باید مراحل زیر را انجام دهد.
1-عدد صحیح و تصادفی k را در محدودة [1, n-1] انتخاب نماید.
2-مقدار kP = (x1, y1) و r = x1 mod n را محاسبه نماید. (در اینجا x1 یک عدد صحیح در نظر گرفته می‌شود. در صورتیکه r=0 باشد آنگاه به مرحلة 1 باز می‌گردد. (این یک شرط امنیتی است زیرا اگر r=0 باشد آنگاه معادلة امضاء s = k-1{h(m) + dr} کلید خصوصی d را در بر ندارد).
3-مقدار k-1 mod n را محاسبه نماید.
4-مقدار s = k-1{h(m) + dr} mod n را محاسبه نماید که h تابع درهم‌ساز SHA-1 می‌باشد.
5-در صورتیکه s=0 باشد به مرحلة 1 باز می‌گردد. (در صورتیکه s=0 باشد آنگاه s-1mod n وجود ندارد. s-1 در مرحلة سوم تصدیق امضاء به کار می‌آید).
6- امضاء پیام m زوج (r, s) است.
تصدیق امضاء :
شخص B برای تصدیق امضاء (r, s) متعلق به A بر روی پیام m باید مراحل زیر را انجام دهد.
1- یک کپی قابل اعتماد از کلید عمومی (E, P, n, Q) مربوط به A بدست آورد.
2- بررسی کند که s, r اعداد صحیحی در بازة [1, n-1] باشند.
3-مقادیر w = s-1 mod n و h(m) را محاسبه نماید.
4-مقادیر u1 = h(m) w (mod n) و u2 = rw mod n را محاسبه نماید.
5-مقادیر u1P+u2Q = (x0, y0) و v = x0 mod n را محاسبه نماید.
6-امضاء را بپذیرد اگر و تنها اگر v = r باشد.
استاندارد ANSI X9.62 توصیه می‌کند که n>2160 اختیار شود. برای رسیدن به سطح امنیتی مشابه با DSA (با q به طول 160 بیت و p با طول 1024 بیت) پارامتر n باید حدوداً 160 بیتی باشد در این صورت DSA و ECDSA دارای طول امضاء‌های مشابهی می‌باشند 320) بیت). در این روش بجای اینکه هر یک از اعضاء برای خود یک منحنی بیضوی انتخاب نمایند می‌توانند همگی از یک منحنی بیضوی مانند E بر روی Zp و نقطة P از مرتبة n استفاده کنند. این مقادیر اصطلاحاً پارامترهای سیستم نامیده می‌شوند. (در DSS پارامترهای متناظر عبارتند از (g, q, p)، در این صورت کلید‌عمومی هر شخص تنها نقطة Q می‌باشد

 

مقایسه سه استاندارد امضای دیجیتال DSS, RSA و ECDSA

[ویرایش]

در جدول 2 مشخصات عمومی هر سه استاندارد امضای دیجیتال آورده شده است. در روش استاندارد مبتنی RSA برای بدست آوردن چکیدة پیام مجبور به بکارگیری تابع درهم‌ساز خاصی نیستیم ولی توصیة ANSI این است که بهتر است از MD2 یا MD5 استفاده شود. در صورتیکه در دو استاندارد دیگر بکارگیری SHA-1 اجباری است. نکتة دیگر اینکه امضای دیجیتال مبتنی بر منحنی‌های بیضوی توسط سه مؤسسه IEEE, ANSIو ISO انجام گرفته است که اصول هر سه یکی است.
مشخصات
نام‌استاندارد‌امضاء سیستم رمزنگاری مبنا تابع درهم‌ساز بکارگرفته‌شده نام استاندارد و مؤسسه استانداردکننده سال پذیرفته شدن
DSS الجمال SHA-1 FIPS 186-2
(ANSI X9.30) 1991
RSA RSA MD2
MD5 ANSI X9.31 1991
ECDSA
الجمال SHA-1 ANSI X9.62
IEEE PI363
ISO SC27 1998

جدول 2 : مشخصات عمومی سه استاندارد امضای دیجیتال
در جدول 3 مقایسه‌ای بین سه استاندارد امضای دیجیتال برای پارامترهای مختلف بعمل آمده است. مبنای محاسبات اجرای هر کدام از سیستم‌ها بر روی یک کامپیوتر Pentium III با فرکانس کلاک 850 MHZ و با Cashe, 256 می‌باشد.
مشخصه
نام‌استاندارد استحکام اندازه کلید عمومی اندازه کلید خصوصی اندازه امضــاء زمان
اولیــه زمان تولید کلیــد زمان
امضــاء زمان
تصدیق
DSS
512 104 1900 1600 368 0 34 21 33
DSS
1024 1011 3500 2680 368 0 18 68 122
ECDSA
160 1011 170 163 336 1162 103 91 431
RSA
1024 1011 1080 2624 1024 0 4100 67 3
ECDSA
224 1020 240 232 464 2040 100 102 594
RSA
2048 1020 2104 5184 2048 0 68000 460 16

جدول 3:مقایسة‌پارامترهای مختلف سه استاندارد امضای دیجیتالCDSA, RSA, DSS
در مورد جدول فوق باید نکات زیر را در نظر گرفت:
اعداد نوشته شده در برابر استاندارد DSS معرف طول عدد اول p، در RSA معرف طول عدد n و در ECSA معرف طول عدد اول p می‌باشند.
تمام طول کلیدها بر حسب بیت می‌باشند.
استحکام بر حسب MIPS سال برای شکستن سیستم‌ می‌باشد.
تمام زمانها بر حسب میلی‌ثانیه می‌باشند

 

عوامل کلیدی موفقیت در تجارت الکترونیک

[ویرایش]

چندین عامل کلیدی بسیار مهم برای موفقیت در هر فعالیت مربوط به تجارت الکترونیکی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  خلق ارزش برای مشتری: این کار می تواند با ارائه یک محصول که برای مشتریان بالقوه جذاب باشد و در بازار رقابتی قابل توجه باشد صورت گیرد.

ارائه خدمات منحصر به فرد

  ترغیب و تشویق برای خرید و بازگشت مجدد به سایت: این کار می تواند با حربه های خاصی همچون ارائه تخفیف، اختصاص کوپن خرید، برنامه های تبلیغاتی و... صورت گیرد.

  آماده کردن یک سایت جذاب: برای این کار باید دقت و سلیقه لازم را در به کار بردن رنگها، تصاویر، تصاویر متحرک، فایلهای گرافیکی، قلم ها و درصد فضای خالی داشته باشید.

  ایجاد انجمن های مجازی: این کار می تواند با راه اندازی اتاق های چت، بخش ارسال نظرات، تالارهای گفتگو و... انجام شود.

  ایجاد امنیت و اعتماد: این کار می تواند با در اختیار داشتن سرور های موازی، فناوری های شکست ناپذیر، پنهان سازی اطلاعات و دیواره های آتش قوی صورت گیرد.

    توجه همه جانبه به امر ارتباط با مشتریان: برای این کار باید مطمئن شوید که همه کارمندان، مدیران و حتی شرکای تجاری شما دید کاملی و مشابهی نسبت به مشتری دارند.

  خود مشتریان پر از تجربیات گوناگون هستند. شما می توانید از طریق هر یک از ایمیل ها و نظرات و انتقادات آنها تجربیات گرانقدر و البته رایگانی را کسب کنید.

  ساده و موثر کردن جریان کسب و کار: این کار می تواند از طریق باز مهندسی فرایندهای کسب و کار و بهره گیری از ابزارهای فناوری اطلاعات صورت پذیرد.

  اجازه دهید مشتریانتان به یکدیگر کمک کنند: این کار می تواند با راه اندازی یک سایت خودگردان و بدون نیاز به هیچ رسیدگی ای صورت پذیرد.

  به مشتریان کمک کنید تا کارشان را انجام دهند: این کار می تواند با در اختیار گذاشتن اطلاعات قابل مقایسه زیاد و امکانات جستجوی مناسب صورت پذیرد.

  سعی کنید یک طرح و مدل اساسی و بدون عیب برای کسب و کار خود طراحی کنید.

  سازمان خود را همیشه در حالت آماده باش نگه دارید و به اندازه کافی آمادگی داشته باشید تا در مقابل تغییرات محیط سریع عکس العمل نشان دهید.

 

مشکلات تجارت الکترونیک

[ویرایش]

اگر فاکتور های بالا برای تهیه یک استراتژی کلی تجارت الکترونیک قابل استفاده باشد باز هم با مشکلاتی مواجه خواهیم بود. این مشکلات عبارت خواهند بود از:

  عدم موفقیت در درک مشتریان، چرا مشتریان خرید می کنند و چگونه خرید می کنند. گاهی اوقات یک محصول با ارزش بالا می تواند به خاطر عدم درک صحیح انگیزه ها و انتطارات مشتریان جایگاه خود را در بازار از دست بدهد. این گونه موارد با بررسی و تحقیقات بازاریابی قابل جلوگیری است.

  عدم موفقیت در موقعیت های رقابتی. شما باید قادر باشید مدل های کسب و کار را در جهت تداوم و به دست آورن موفقیت در بازار رقابتی پیاده سازی کنید. آیا آمادگی رقابت با شرکت آمازون را دارید؟ این گونه مشکلات می تواند با توجه به رقبا، ابتکار شما، تحقیقات بازار کمتر شود.

  توانایی پیش بینی فعل و انفعالات محیطی: رقبا چه خواهند کرد؟ آیا آنها نام تجاری یا وب سایتهایی را برای پیروزی در بازار مطرح خواهند کرد. آیا آنها نسبت به سرویس هایی که ارائه می کنند پشتیبیانی لازم را ارائه می کنند؟ آیا آنها در سایت های شما اقدامات خرابکارانه خواهند کرد؟ آیا جنگ قیمت به راه خواهند انداخت؟ دولتها چه نقشی خواهند داشت؟ تمام این سوالات می تواند با توجه همه جانبه و ایجاد سیستمی در جهت بررسی اجمالی تغییرات محیطی پاسخ داده شود.

  برآورد های فراتر از توانمندی سازمان. آیا نیروها، توان سخت افزاری، توان نرم افزاری و سیستم های پردازش شما می توانند استراتژی جدیدی را پیاده سازی کنند؟ آیا با استخدام کارمندان و گزینش شیوه های مدیریتی احتمال شکست وجود دارد؟ این مورد می تواند با برنامه ریزی کامل برای منابع سازمانی و آموزش دقیق کارکنان حل شود.

  عدم موفقیت در هماهنگ سازی. این مشکل می تواند با طراحی یک ساختار سازمانی همه جانبه نگر، مسئولیت ساز و قابل انعطاف حل شود.

عم موفقیت در پیدا کردن کارمندان مناسب

عدم موفقیت در پیدا کردن مدیران مناسب

  عدم تخمین صحیح زمان مورد نیاز. اقدام به پیاده سازی سیستم تجارت الکترونیک برای سازمان به زمان و پول قابل توجهی نیاز دارد و عدم توجه صحیح به زمان و رعیت ترتیب مناسب در برنامه ها می تواند هزینه های قابل توجهی به همراه داشته باشد. که می تواند با لحاظ کردن زمان های احتمالی این هزینه ها را کاهش داد.

  عدم موفقیت در حرکت در مسیر برنامه. این مشکل را می توان با محک زدن، برجسته کردن، پیگیری اختلافات و مشکلات و جریمه اقدامات اشتباه و تشویق اقدامات درست و بالابردن شفافیت کار حل کرد.

 

موضوع اشتغال در تجارت الکترونیک

[ویرایش]

بنابر گزارشی از بانک جهانی که در اکتبر سال 2002 منتشر شد در خاورمیانه می بایستی طی 10 سال آینده، 5 میلیون شغل در سال ایجاد شود تا فقط از افزایش نرخ بیکاری جلوگیری نماید
ایجاد شغلهای نوین
انقلاب سوم تحت نام انقلاب الکترونیک شروع شده است و امواج قدرتمند آن موانع و عوامل مقاوم و بازدارنده را در هم می کوبد، هیچ عنصری قادر به سد انتشار امواج کوبنده الکترونها نیست منتها یک راه برای مهار آن وجود دارد و آ ن عبارت است از استفاده از امواج و سوار موج شدن. یکی از نتایج این برخورد با تکنولوژی نوین و ایجاد مشاغل جدید به خصوص در بخش خدمات می باشد، تجارت الکترونیکی راه را برای کارآفرینی در ابعاد بسیار وسیع هموار کرده است(ساخت، تولید، طراحی و نگهداری) و اکنون به عنوان یک ویژگی مورد تایید زندگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در جهان جلوه گر شده است. بنابراین سیاست های نیرومند دولتی یا هدف تاثیر بر جامعه اطلاعاتی آینده به همراه سرمایه گذاری کلان در امر پژوهش و توسعه، پرورش، آموزش ICT و تحقیقات در ارتباط با اینترنت یک ضرورت ناگزیر است. برای رسیدن به این مقصود در کشورهایی که پذیرش این فناوری در آنها کندتر بوده است، اتکا به نیروهای جوان و پویا می تواند سرعت به کارگیری اینترنت را افزایش دهد. گرایش فزاینده نسل جوان به سمت استفاده از کامپیوتر، اینترنت و تجارت الکترونیک، باعث می شودکه میلیون ها دستگاه کامپیوتر توسط آنها خریداری شود که نتیجه چنین تقاضایی رونق تولید و توزیع سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری است و اساتید فن برای آموزش افراد علاقه مند به این حوزه مجبورند هزاران موسسه و مدرسه آموزش تجارت الکترونیک را تاسیس نمایند. این افراد آموزش دیده با هدف خودکار سازی هر چه بیشتر فرایند های خدماتی با استفاده از فن آوری های وب بازارهای جهانی را هدف قرار می دهند. وب صرفاً برای کسانی که از فناوری آن سرد در می آورند مورد استفاده نیست، زنان، مردان، کودکان کشورهای مختلف با مذاهب و ملیتهای گوناگون همگی صف کشیده اند تا از این بازار جهانی خرید کنند. بنابراین برای این که سهمی از این بازار عظیم را به خود اختصاص دهیم باید آمادگی کامل داشته باشیم.
هر کشوری که این امواج را زودتر دریافت کند و آن را به کار گیرد،از رقباجلو افتاده و سهمی از بازار جهانی را به خود اختصاص می دهد. اقتصاد قرن 21 در دست طراحان و متخصصین تجارت الکترونیکی و سازندگان آن قرار دارد، اگر از این فرصت طلایی استفاده نکنیم قطعاً به لحاظ اقتصادی عقب خواهیم ماند و بیکاری و تورم هر روز مانند خوره اندامهای جامعه را می بلعد به طوری که پس از یک دهه ، مشکلات عدیده ای از قبیل فقر، افسردگی، بیماری های فیزیکی و روانی و عوامل پلید ضد انسانی جامعه را به سمت سقوط اقتصادی، اجتماعی اخلاقی، صنعتی و... سوق خواهد داد.

 

 

مبارزه با نرخ بیکاری در کشور با استفاده از تجارت الکترونیک

[ویرایش]

بر اساس آمار و ارقام منتشره در داخل و خارج (آمارهای ILO) ایران در حال حاضر حدود 3/17 میلیون نفر نیروی کار دارد که همه این نیروها دارای شغل نیستند. به طوری که بین 15% -14% نرخ بیکاری در کشور وجود دارد و اگر بیکاران پنهان را به آن اضافه کنیم رقمی بالاتر از رقم فعلی را نشان خواهد داد.
برای پایین آوردن نرخ بیکاری راه حلهای متفاوتی از طرف متخصصین و اقتصاددانان پیشنهاد شده است که اولین و مهمترین آنها سرمایه گذاری در تولید است. دوم استفاده از تجارب سایر کشورها بر عنوان یک راهنما و الگوهای تجربه شده مورد توجه است. بر اساس گزارشات (LIO) چین از سال 1987 تا 1997 بیش از 160 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده، در سالهای 1980 تا 1990کشورهایی چون، هنگ کنگ، کره جنوبی، سنگاپور، مالزی با تولید و توزیع انواع نرم افزارهای الکترونیکی مشکل بیکاری خود را حل کرده اند و به اشتغال نسبتاً کاملی دست یافته اند. سوم ایجاد ثبات و امنیت سرمایه گذاری برای تولیدکنندگان داخلی، سرمایه گذاران خارجی و بکارگیری شیوه های نوین تولید، توزیع کالاها و خدمات است. در این باره عدم وجود تعریف روشن و واضح قوانین در امر تجارب الکترونیکی باعث می شود که افراد کمتر برای انجام سرمایه گذاری و کارهای بازرگانی از طریق کامپیوتر تمایل نشان دهند، لذا توجه مسئولین در قانونمند کردن تجارت الکترونیک و شاخه های فرعی این تجارت (بازاریابی الکترونیکی) باعث می شود که علاقه مندان به خرید با اشتیاق و تمایل بیشتری به سمت تجارت الکترونیک روی آورند، علاوه بر این افراد غیر مسئول یا ناآگاه به این طریق قدرت دخالت و مانع تراشی را از دست می دهند.
بد نیست بدانید صادرات کشور چین درسال گذشته 400 میلیارد دلار بوده که 300میلیارد دلار آن مربوط به صادرات 500 شرکت بزرگ خارجی که در کشور چین سرمایه گذاری کرده اند بوده است در واقع سه چهارم صادرات چین، مربوط به شرکت های خارجی است. در صورتی که سهم ایران از تجارت جهانی در دو دهه اخیر از 49 صدم درصد در سال 1980 به 34 صدم درصد در سال 2000 و به 45 صدم درصد در سال 2002 تنزل کرده است. از این رو لازم است تا رسیدن به یک وضعیت مطلوب و یا قابل قبول به طور جدی فعال شویم و از فرصت ها به نحو بهینه استفاده کنیم، برای حضور جدی در عرصه جهانی باید کالاها و خدمات را با قیمت و کیفیت بهتر عرضه کنیم ودر برنامه عرضه از قدرت و توانمندی برخوردار شویم. لذا از طریق تجارت الکترونیک می توان سهم ایران را در بازارهای جهانی از طریق توسعه صادرات غیرنفتی رونق داده و اقتصاد کشور را از اقتصاد تک محصولی به سمت یک اقتصاد پویا سوق دهیم، برای رسیدن به این هدف وجود بازاریان حرفه ای که توان حضور در بازارهای مختلف را داشته باشند الزامی است.
آموزش
ظرفیت پیشرفت جوامع در محیطی امن و آزاد، بستگی به سطح دانش آنها دارد. هر اندازه دانش افراد کشور بیشتر باشد، خلاقیت، نوآوری، ابتکار و اشتغال در آن کشور بیشتر می باشد. ضمن اینکه آموزش در بطن خود اشتغال زا می باشد، توجه به گسترش استفاده ویادگیری کامپیوتر، اینترنت و تجارت الکترونیکی باعث می شود که در خانواده ها کودکان به این ابزار علاقه مند شده و در آینده بتوانند از این وسیله به نحو احسن در شکوفایی اقتصاد خانواده و کشور تاثیر بگذارند، برای درک بهتر این موضوع به ذکر یک نمونه برجسته بسنده می کنم. حضور شرکت هایی که در زمینه صادرات و واردات، از روش های مختلف بازاریابی در فروش کالاها و خدمات خود به مشتریانشان در ایران و جهان استفاده می کنند، باعث شده تعداد زیادی از افراد طبقه متوسط بدون شغل یا تحصیل کرده که به لحاظ وضعیت اقتصادی نامناسب عملاً نقش خود را فراموش کرده اند (البته به اجبار) جذب این فعالیتهای اقتصادی شوند. البته تعدادی از افراد که تصور می کنند اشکالاتی بر این نوع فعالیت ها وجود دارد بیشتر بر روی نکات منفی این روش ها انگشت می گذارند، بدون آنکه نکات مثبت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و امنیتی آن را متذکر شوند.
شرکت های معتبر خارجی که از طریق اینترنت برای فروش کالاهای خود استفاده می کنند خواسته یا ناخواسته منشاء اثرات مثبتی که قطعاً مهم و پویاتر از مسئله اقتصادی است در کشورهای در حال توسعه خواهند شد. اثراتی چون، ایجاد انگیزه و میل رغبت فزاینده به فعالیت های اقتصادی در جوانان افزایش رشد تجارت، افزایش رفاه زندگی مردم طبقه پایین جامعه، افزایش فرصت های جدید شغلی(کارآفرینی نسل جدید در دراز مدت).
امکان ارائه خدمات و محصولات در سطح جهانی، جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش ترددهای بی مورد، دسترسی سریع به اطلاعات و مهمتر ازهمه فعال کردن نیروهای خنثی و پژمرده وبی تحرک اجتماع با ایجاد انگیزه های مالی و پرداخت پورسانت مناسب در برابر بازاریابی، البته باید خاطر نشان کنم که باید جهت دهی این فعالیت ها به سمت تولید در مراحل بعدی توسط مسئولین و متخصصین ایجاد شود، که بهترین شیوه برای کار برقراری ارتباط با اقشار جامعه و استفاده از ابزار محاوره ای برای گفت و گو با آنان است.
در پایان متذکر می شویم که فارغ التحصیلان و دانش جویان ومدیران کار آفرین کشورمان می توانند با دقت در الگوهایی که اینچنین انگیزشی در افراد جامعه ایجاد می کنند بهره برده و با الگوبرداری صحیح تولیدکنندگان داخلی را برای عرضه تولیداتشان به کشورهای نیازمند این قانون هستند.

 
نظرات 1 + ارسال نظر
منوچهری یکشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:05 ق.ظ

سلام وبلاگ خوبی داری با مطالب بسیار آموزنده امیدوارم در تمام مراحل موفق و موید باشید.

سلام . طاعاتتون قبول حق. شما لطف دارین. براتون آرزوی موفقیت دارم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد