حسابداری مدیریت بودجه

حسابداری مدیریت بودجه

یونس ولی زاده کارشناس ارشد مدیریت دولتی (مالی)
حسابداری مدیریت بودجه

حسابداری مدیریت بودجه

یونس ولی زاده کارشناس ارشد مدیریت دولتی (مالی)

پاسخ به سوال شما دانشجویان عزیز راجع به فرابورس


سوال:

سلام استاد خسته نباشید،لطفا در مورد فرا بورس معاملاتی توضیح بدین ممنون میشم استاد گرامی . لطف کنید حتما تو ضیح بدین.


پاسخ:

در راستای توسعه فعالیت بازار سرمایه در تاریخ 22/08/1387 با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار اولین شرکت برای این منظور به نام شرکت فرابورس ایران به ثبت رسید. بازار فرابورس بازاری منعطف و در عین حال تحت نظارت دقیق سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود. بازار فرابورس بازاری بدون مرکزیت مشخص است که شرکت کنندگان از طریق تلفن یا ابزارهای الکترونیکی دیگر خرید و فروش را انجام می دهند.

مدل ایجاد فرابورس، الهام گرفته از برخی بورس های پیشرفته، بورس هایی با ساختار مشابه و نیز تجربیات موجود در حوزه بورس اوراق بهادار تهران است. شرکت فرابورس ایران با هدف گسترش بازار اوراق بهادار و تنوع بخشی به دارایی های مالی منتشر و مورد مبادله در بازار سرمایه ایجاد گردید.

نام این بازار در ایران از معادل انگلیسی ( Over The Counter ) گرفته شده است. به همین دلیل به این بازار اختصاراً ( OTC ) نیز گفته می شود.

 

ادامه مطلب ...

پاسخ به سوال شما دانشجویان عزیز راجع به آربیتراژ


سوال:

·   با سلام و خسته نباشید

·   استاد در مورد آربیتراژ سوال داشتیم؟



پاسخ:

آربیتراژ در علم اقتصاد و مالیه به معنای بهره گرفتن از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود است. برای مثال فرض کنیم یک بانک آمریکایی یک شعبه در ایران و یک شعبه در آمریکا داشته باشد، حال اگر انتقال پول بین دوکشور کاملاً آزاد باشد این بانک می‌تواند از شعبه آمریکا که پول بیشتری درآن ذخیره شده مقداری را به شعبه ایران منتقل کند و در ایران به عنوان وام بفروش برساند، طبق فرایندهای عرضه و تقاضا بسادگی می‌توان دریافت که به علت کاهش عرضه وام درمبدا یعنی آمریکا نرخ بهره وام بالا میرود و در ایران برعکس!

اثرات آربیتراژ

یکی از ویژگی های آربیتراژ این است که میتواند به عنوان عاملی در برابر تحریم های اقتصادی عمل کند، دوم اینکه سود سرمایه گذاری در کشورهای مختلف جهان برابر میشود و فقط مزیت های نسبی طبیعی مانند عوامل جغرافیایی به علاوه احساسات ملی گرایانه تعیین کننده ترجیحات سرمایه گذاران خواهند بود. آربیتراژ در جاهای دیگری چون بورس نیز امکان پذیر است.


آربیتراژ؛ دستیابی به هدف با هر وسیله

 

ادامه مطلب ...