حسابداری مدیریت بودجه

حسابداری مدیریت بودجه

یونس ولی زاده کارشناس ارشد مدیریت دولتی (مالی)
حسابداری مدیریت بودجه

حسابداری مدیریت بودجه

یونس ولی زاده کارشناس ارشد مدیریت دولتی (مالی)

عوامل دخیل در بازار سرمایه ایران

یک کارشناس بازار سرمایه متغیرهای موثر بر بازار سرمایه ایران را شامل 6عامل معرفی دانست. با هم بخوانیم....



یک کارشناس بازار سرمایه متغیرهای موثر بر بازار سرمایه ایران را شامل 6عامل معرفی دانست. با هم بخوانیم....
بورس

ابوالفضل داوودآبادی  با بیان اینکه بازار سرمایه کشور به دلیل ماهیتی که دارد متاثر از متغیرهای پیش بینی شده و نشده متعددی است، اظهار داشت: در این عوامل موثر بر روند بورس و بازار سرمایه، 6متغیر نرخ تورم موردانتظار، نرخ سود تسهیلات بانکی، نرخ بازدهی مورد انتظار بازارهای موازی، بازارهای جهانی و قیمت کالاهای صادراتی، نرخ ارز و متغیرهای سیاسی و تحولات بین المللی نقش و جایگاه ویژه ای دارند.

وی در رابطه با اثر نرخ تورم گفت: در کشوری مانند ایران محرک اصلی در نرخ تورم مورد انتظار، قیمت سوخت و انرژی، مانند بنزین است که به نوبه خود موجب بروز نوسان و افزایش قیمت در بازار مسکن، مواد غذایی و کالاهای مصرفی می شود. بنابراین تورم عمدتا افسار گسیخته موجب افت شدید شاخص بورس و تورم ملایم موجبات تقویت شرکت های بورسی خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد نقش نرخ تسهیلات بانکی هم خاطر نشان کرد: با توجه به نرخ های کنونی سود سپرده ها، بهای تمام شده سیستم بانکی برای اعطای تسهیلات بین 27 تا 29 درصد است. این درصد هم ناشی از هزینه پول 20درصدی، سرمایه ذخیره شده 3.3درصدی، هزینه اداری یک درصدی و زیان مورد انتظار 1.5درصدی و سود خالص 1.5 درصدی است. بنابراین با توجه به نرخ بالای تسهیلات بانکی، طی سال گذشته و امسال تقاضا برای انتشار اوراق صکوک (ابزار جدید مالی مورد استفاده در بورس) و اوراق مشارکت در کشور افزایش یافته است.

بازار مسکن در حالی یکی از رقبای دیرینه بورس بوده و وضعیت آن بر بازارسهام اثر می گذارد که همواره افزایش قیمت مسکن با تاخیر فاز نسبت به افزایش هزینه های تولیدی روبه رو بوده است

به گفته داوودآبادی، نرخ نهایی اوراق صکوک و اوراق مشارکت 23.5 تا 24.5 درصد است که برای شرکت های بورسی و غیربورسی بسیار جذابیت دارد. چرا که نرخ های جاری سود سپرده های بانکی در حداکثر مقدار خود هستند. با این اوصاف نقش بازار سرمایه با در نظر گرفتن توسعه صکوک و سایر ابزارهای مالی، برای جذب منابع در آینده پررنگ تر شده و نظام بانک پایه کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد به طوری که احتمال کاهش نرخ سود سپرده در سال جاری دور از ذهن نخواهد بود.

وی در ادامه به جایگاه بازارهای موازی اشاره کرد و گفت: بازار مسکن در حالی یکی از رقبای دیرینه بورس بوده و وضعیت آن بر بازارسهام اثر می گذارد که همواره افزایش قیمت مسکن با تاخیر فاز نسبت به افزایش هزینه های تولیدی روبه رو بوده است . لذا در سال91 انتظار رشد بازار مسکن بیش از تورم وجود دارد. این درحالی است که سایر بازارهای موازی مانند سکه و طلا هم به نوبه خود بر روند بورس موثر هستند.

 بورس

داوودآبادی، نوسان و وضعیت بازارهای جهانی و قیمت مواد خام صادراتی را چهارمین متغیر موثر بر بازار سهام دانست و گفت: بررسی ها نشان می دهند شاخص های بین المللی سهام به سطوح ماقبل بحران جهانی2008 رسیده اند و اقتصاد جهان با چالش های بسیاری روبه رو است. از طرف دیگر نرخ های رشد اقتصاد جهانی و به خصوص درکشورهای اروپایی کمتر از انتظار و نزدیک به صفر گزارش شده است. در این میان تزریق پول داغ توسط بانک های مرکزی اتحادیه اروپا و آمریکا حدود 10 درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان بوده است.

وی در مورد دو متغیر نرخ ارز و تحولات بین المللی خاطر نشان کرد: وضعیت ارز و مسائل سیاسی که متاثر از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا در پاییز امسال از یکسو و پایان دوران ریاست جمهوری ایران در سال آینده از سوی دیگر است، در عملکرد شرکت های بورسی صادرکننده و واردکننده محصولات موثر خواهند بود. این در حالی است که با توجه به در اختیار داشتن 70 درصد ارزش روز بازارسهام توسط شرکت های صادرکننده، نوسان نرخ ارز در آینده این شرکت ها و بورس جایگاه ویژه ای دارد. از سوی دیگر تحریم ها باعث می شود طرح های زیربنایی با تاخیر به بهره برداری خواهند رسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد