خلاصه فصول یک و شش کتاب بودجه و بودجه ریزی دولتی(سعیدی،پرویز ، تهران ، نگاه دانش ، چاپ اول - 1384)
« استاد جناب آقای دکتر پرویز سعیدی»
تنظیم : یونس ولی زاده دانشجوی ترم سوم رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی ارشد ، مهر 1388
تاریخ ارائه 28/7/1388
***************
صندوق بین المللی پول نخستین بار دستورالعمل تدوین آمارهای مالی دولت را در سال 1986 انتشار داد.
ویژگیهای نظام بودجه ریزی دولت بر اساس دستورالعمل صندوق بین المللی پول
مرحله 1 : شامل اهدافی که در کوتاه مدت قابل دسترسی بود :
مرحله 2 : شامل اهداف :
فوائد ، مزایای استفاده از پیشنهادات صندوق بین المللی پول در خصوص نظام بودجه ریزی:
اهداف اصلی نظام آماری دولت :
خصوصیات تهیه صورتهای مالی با توجه به پیشنهادات صندوق بین المللی پول:
اساس چارچوب تحلیلی نظام آماری دولت مجموعه ای از سه صورتحساب مالی است که با تلفیق آنها تمامی تغییرات جریانها در تغییرات موجودی ها منعکس می شود ، این سه صورتحساب عبارتند از :
بنابر این بودجه شامل یک ترازنامه در ابتدای دوره ، مجموعه ای از رفتارهای مختلف در طول دوره و در نهایت یک تراز پایان دوره است. بنابر این هر اقدامی که طی یک دوره صورت می پذیرد ، در نهایت به تغییر ارزش ویژه دارائیهای دولت می انجامد.
بودجه متکی به اصول درخواستی صندوق بین المللی پول :
تراز پایان دوره = صورت سایر انتقالهای اقتصادی + صورت انتقالهای بودجه ای + تراز اول دوره
نظام جدید طبقه بندی دریافتها (منابع) و پرداختها (مصارف) دولت:
دریافتها :
پرداختها :
و پس از کسر اقلامی که دوبار منظور شده است دریافتها و پرداختهای بودجه کل کشور حاصل می گردد.
منابع |
مصارف |
درآمد * واگذاری دارائیهای سرمایه ای * واگذاری دارائیهای مالی * جمع منابع مالی عمومی دولت **
درآمدهای اقتصادی دولت * جمع منابع بودجه عمومی دولت **
منابع شرکتهای دولتی و... ** جمع *** کسر می شود: ارقامی که دوبار منظور شده است: (***) |
هزینه ها * تملک دارائیهای سرمایه ای * تملک دارائیهای مالی * جمع مصارف عمومی دولت **
هزینه از محل درآمدهای اختصاصی دولت* جمع مصارف بودجه عمومی دولت **
مصارف شرکتهای دولتی و... ** جمع *** کسر می شود: (***) ارقامی که دوبار منظور شده است: |
منابع بودجه کل کشور **** |
مصارف بودجه کل کشور **** |
تعاریف:
ارزش خالص:ارزش کل دارائیها منهای ارزش کل بدهیهای بخش دولتی است.
درآمد: آن دسته از دادوستدهای بخش دولتی که ارزش خالص را افزایش می دهد.
اعتبار هزینه: آن دسته از دادوستدهای بخش دولت است که ارزش خالص را کاهش می دهد.
دارائیهای سرمایه ای : منظور دارائی های تولید شده یا تولید نشده ای است که طی مدت بیش از یکسال در فرآیند تولید کالا و خدمات بکار می رود.
دارائیهای تولید شده: منظور دارائیهائی است که در فرآیند تولید حاصل گردیده است و به سه دسته تقسیم می شود:
دارائیهای تولید نشده :دارائیهائی هستند که برای تولید کالاهای دیگر به کار می روند در حالی که خودشان توسط بشر تولید نشده اند و به دو دسته تقسیم می شوند:
دارائیهای مشهود:
دارائیهای نامشهود:
این دارائیها شامل حق امتیاز آب ، برق ، تلفن و گاز شهری ، سرقفلی ، حق اختراع ثابت ، قراردادهای اجاره قابل انتقال در مورد استخراج و بهره برداری از معادن ، قرار دادها با ورزشکاران و نویسندگان.
منابع: دریافتهای دولت محسوب می شوند. که این منابع:
مصارف: پرداختهای دولت محسوب می شود. که این مصارف شامل:
منابع مالی دولت:
خلاصه واگذاری و تملک دارائیهای سرمایه ای:
بخش اول درآمد نفت – بخش دوم درآمد گاز – بخش سوم فروش ساختمانها و تاسیسات دولتی – بخش چهارم فروش و واگذاری اراضی – بخش پنجم فروش ماشین آلات و تجهیزات – بخش ششم فروش و واگذاری سایر دارائیهای سرمایه ای.
فصل اول ساختمان و سایر مستحدثات – فصل دوم ماشین آلات و تجهیزات – فصل سوم سایر دارائیهای ثابت – فصل چهارم استفاده از موجودی انبار – فصل پنجم اقلام گرانبها – فصل ششم زمین – فصل هفتم سایر دارائیهای تولید شده.
خلاصه درآمدها و هزینه های دولت:
بخش اول درآمدهای مالیاتی – بخش دوم کمکهای اجتماعی – بخش سوم کمکهای بلاعوض – بخش چهارم درآمدهای حاصل از مالکیت دولت – بخش پنجم درآمدهای حاصل از خدمات و فروش کالا – بخش ششم درآمدهای حاصل از جرائم و خسارات – بخش هفتم درآمدهای متفرقه.
فصل اول جبران خدمات کارکنان – فصل دوم استفاده از کالا و خدمات – فصل سوم هزینه های اموال و دارائی – فصل چهارم یارانه – فصل پنجم کمکهای بلاعوض – فصل ششم رفاه اجتماعی – فصل هفتم سایر هزینه ها.
خلاصه داد و ستدهای دارائیهای مالی بدین قرار است:
واگذاری دارائیهای مالی:
تملک دارائیهای مالی:
طبقه بندی بودجه دولت
اهمیت طبقه بندی بودجه:
اهداف طبقه بندی در بودجه:
ویژگیهای طبقه بندی بودجه:
انواع طبقه بندی بودجه
طبقه بندی سازمانی (دستگاه)
|
دستگاههای حاکمیتی (وزارتخانه یا موسسات دولتی) |
|||||||
دستگاههای تصدی دولت (شرکتهای دولتی ، موسسات بیمه و ...) |
||||||||
طبقه بندی عملیات دولت |
امور |
فصل |
برنامه |
فعالیت |
طرح |
پروژه |
قرارداد |
|
طبقه بندی هزینه ها
|
اعتبارات هزینه ای |
|||||||
اعتبارات تملک دارائیهای سرمایه ای |
||||||||
طبقه بندی درآمد ها
|
درآمد عمومی دولت |
|||||||
درآمد اختصاصی |
||||||||
طبقه بندی اقتصادی |
تامین منابع مالی |
واگذاری دارائیهای سرمایه ای |
||||||
واگذاری دارائیهای مالی |
||||||||
طبقه بندی دستگاهها (سازمانی):
نماگری است که شامل حقوقی دستگاه را مشخص می کند و هزینه ها را بر اساس تقسیمات سازمانی دولت تعیین می کند.
بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی ، کمیته امداد امام خمینی (ره) ، بنیاد شهید انقلاب اسلامی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، بنیاد 15 خرداد ، سازمان تبلیغات اسلامی از مهمترین نهادهای عمومی غیر دولتی می باشد.
شهرداریها و شرکتهای تابعه آنان که بیش از 50 درصد سهام و سرمایه آنها متعلق به شهرداریها باشد ، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ، کمیته امداد امام خمینی (ره) ، سازمان تامین اجتماعی از مهمترین موسسات عمومی غیر دولتی است.
طبقه بندی عملیات دولت:
این طبقه بندی می کوشد وظایف و برنامه های دولت را بنحوی دسته بندی کند که کلیه کارهای متجانس و مشابه که ماحصل و نتیجه نهائی آن قابل ارزیابی ، تصمیم گیری و برنامه ریزی است ، در یک طبقه قرار گیرند.
قانون برنامه و بودجه :
مجموعه کارهائی که طی مدت یکسال بعهده دستگاه اجرائی قرار می گیرد و اعتبار آن از بودجه عمومی دولت تامین می شود. اجرای وظایف و عملیات اجرائی از طریق قانون به عهده دستگاه اجرائی محول می شود و می تواند بر اساس مصوبات هیات وزیران یا شورای اقتصاد یا هر مرجع صلاحیت دار دیگر باشد.
هدفهای طبقه بندی عملیات دولت:
برنامه ریزی – بهبود مدیریت – نظارت – تجزیه و تحلیل از آثار اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی برنامه ها
این طبقه بندی شامل امور ، فصل ، برنامه ، فعالیت ، طرح ، پروژه و قرارداد می باشد.
امور: مجموعه وظایف دولت برای اداره امور کشور به منظور اعمال حاکمیت و یا اعمال تصدی و یا به ضرورت مقتضیات و مصالح عمومی برای تحقق اهداف به چند قالب بزرگ به نام امور گروه بندی شده اند.
فصل: مجموعه ای از کوشش های سازمان یافته است که خدمات معینی را برای جامعه انجام می دهند و انجام هریک از آنها یک هدف اصلی برای دولت محسوب می شود.
برنامه: بالاترین سطح طبقه بندی کارهای اجرائی یک دستگاه برای انجام مسئولیتهائی است که در داخل یک فصل به آن محول شده است.
فعالیت: منظور یک سلسله عملیات و خدمات مشخصی است که برای تحقق بخشیدن به هدفهای برنامه سالانه طی یکسال اجرا می شود و هزینه آن از محل اعتبارات جاری تامین می گردد.
برای اجرای این مجموعه اگر جنبه مستمر داشته باشد و هزینه های لازم برای اجرای آن اکثرا اعتبارات هزینه ای باشد فعالیت نامیده می شود و اگر در مدت محدودی اجرا شود و هزینه های لازم برای اجرای آن اکثرا از نوع اعتبارات سرمایه ای باشد طرح گفته می شود.
طرح تملک دارائیهای سرمایه ای (طرح انتفاعی و طرح غیر انتفاعی) ، طرح مطالعاتی و طرح ملی استانی یکی از بارزترین طبقه بندیهای طرح می باشد.
مشخصاتی که برای طرح های استانی در هنگام پیدایش طرحهای استانی مورد نظر بوده عبارتند از:
طرح از ابعاد دیگر: طرح یکساله ، طرح دوساله ، طرح ادامه دار ، طرح مهم و عمده ، طرح ضروری ، طرح اضطراری.
پروژه: مجموعه ای از عملیات همجنس که براساس مطالعات توجیهی فنی – اقتصادی ، فنی – اجتماعی طی مدت معینی و با اعتبار مشخص یکی از هدفهای طرح را زیر پوشش قرار می دهد.
قرارداد: هر پروژه می تواند یک یا چندین قرارداد داشته باشد. قرارداد عقدی است فنی – مالی که با اعتبار مشخص و برنامه زمان بندی مشخص در جهت تحقق یافتن هدفهای طرح با پیمانکاران و مشاوران و سازندگان منعقد می گردد که به شرایط عمومی پیمان مشهود است.
طبقه بندی هزینه ها:
این نوع طبقه بندی عملیات دولت را در قالب خدمات و کالاهائی که خریداری کرده است تشریح و توجیه می کند.
هزینه های پیش بینی شده دستگاههای دولتی در قالبهای سازمانی ، بر حسب نوع هزینه ، برحسب ماهیت هزینه ، برحسب وظایف و بر حسب حسابهای مستقل طبقه بندی می شود.
در این روش سهم هر یک از وزارتخانه ها و موسسات دولتی و عندالزوم شرکت های دولتی در سایر طبقه بندی ها نظیر برنامه یا طرح در بودجه کل کشور معین می شود.
فصل اول – جبران خدمات (حقوق و دستمزد ، فوق العاده ها و مزایای شغل)
فصل دوم – استفاده از کالا و خدمات (ماموریت و نقل وانتقال کارکنان ، حمل و نقل وارتباطات ، نگهداری و تعمیر دارائیهای ثابت ، نگهداری و تعمیر وسائل اداری ، چاپ و خرید نشریات و مطبوعات ، تصویربرداری و تبلیغات ، تشریفات، هزینه های قضائی ثبتی و حقوقی ، هزینه های بانکی ، آب برق سوخت ، مواد و لوازم مصرف شدنی ، هزینه های مطالعاتی و تحقیقاتی ، حق الزحمه به اشخاص ، حق عضویت)
فصل سوم – هزینه های اموال و دارائی (سود و کارمزد و تسهیلات بانکی ، اجاره و کرایه)
فصل چهارم – یارانه (کمک زیان شرکتهای دولتی و موسسات انتفاعی ، پرداخت مابه التفاوت قیمت کالا ، پرداختهای انتفاعی غیر سرمایه به شرکتهای دولتی)
فصل پنجم – کمکهای بلاعوض (کمکهای بلاعوض به دولتهای خارجی ، کمک های بلاعوض به سازمانهای بین المللی ، کمکهای بلا عوض به سایر سطوح دولتی)
فصل ششم – کمکهای اجتماعی (حق بیمه ، کمکهای رفاهی کارکنان دولت ، کمکهای رفاهی گروههای خاص ، کمکهای رفاهی دانش آموزان و دانشجویان ، کمکهای رفاهی بازنشستگان ، کمکهای رفاهی ایثارگران و سایر کمکهای اجتماعی)
فصل هفتم – سایر هزینه ها (پرداختهای انتقالی به موسسات غیر انتفاعی ، مالیاتهای سرمایه ای و غیر سرمایه ای ، عوارض اجتماعی ، جرائم واحد دولتی به دستگاه دولتی دیگر ، جرائم و عوارض دادگاهها ، پرداخت جبران خسارت سوانح طبیعی ، پرداخت به کارکنان غیر شاغل ، بازخرید خدمت ، پرداختهای جبرانی صدمات شخصی و ملکی ، پرداخت انتقالی سرمایه ای بابت تملک دارائیها ، پرداخت حق بیمه بابت بیمه های غیر عمر ، کمک به موسسات عمومی و شهرداریها ، پرداخت دیون ، پرداخت رای دیوان عدالت اداری و سایر)
هزینه های جاری (اعتبارات هزینه ای) ، هزینه های تملک (دارائیهای سرمایه ای) و بازپرداخت بدهیهای عمومی.
دولت وظایف خود را در قالب طبقه بندی های وسیعی از قبیل امور عمومی ، امور دفاع ملی ، امور اجتماعی و امور اقتصادی در بودجه کل کشور پیش بینی می نماید. هر یک از امور فوق شامل طبقه بندی های فرعی دیگری نظیر فصل و برنامه و فعالیت و طرح یا پروژه می باشد ، جزئی ترین طبقه در این تقسیم بندی در مورد اعتبارات هزینه ای فعالیت و در مورد اعتبارات تملک دارائیهای سرمایه ای ، طرح و پروژه می باشد.
اعتبارات هر یک از دستگاههای دولتی بر حسب حسابهای مستقل در بودجه کل کشور منظور می شود. بدین ترتیب که سهم هر یک از دستگاههای دولتی از محل اعتبارات هزینه و تملک دارائیهای سرمایه ای و اختصاصی تعیین و در ستونهای مربوط در بودجه کل کشور منظور می شود. هر یک از اعتبارات فوق در دستگاههای دولتی به عنوان یک منبع تامین مالی جداگانه تلقی می شود.
طبقه بندی درآمدها:
طبقه بندی بر حسب نوع درآمد:
طبقه بندی بر حسب منابع:
در این روش درآمدها بر حسب منابع تحصیل درآمد طبقه بندی و در بودجه کل کشور منظور می شوند و بر حسب بخش، بند و اجزاء معینی طبقه بندی و در بخش درآمدهای پیش بینی شده بودجه کل کشور منظور می شوند.
طبقه بندی بر حسب دستگاههای دولتی وصول کننده:
با توجه به مسئولیتی که دستگاههای دولتی در وصول درآمدهای کشور دارند ، درآمد هریک از دستگاهها بر اساس طبقه بندی فوق الذکر ، به صورت جداگانه ای برآورد و در بودجه کل کشور منظور می شود ، به بیان دیگر درآمدهای عمومی و اختصاصی دولت در قالب درآمد و برحسب دستگاههای دولتی وصول کننده پیش بینی و در بودجه کل کشور منظور می شوند.
طبقه بندی اقتصادی:
این نوع طبقه بندی بیشتر جنبه آماری داشته و ارقام مندرج درآن لازم نیست با ذکر جزئیات باشد. بطور کلی این نوع طبقه بندی که در مراحل پیشرفته تری از نظام بودجه ای صورت می گیرد برای تجزیه و تحلیل اقتصادی عملیات مالی دولت و برنامه ریزی و تصمیم گیری در سطوح عالی خاصه در محاسبات و تنظیم حسابهای ملی بکار برده می شود. این طبقه بندی به آسانی می تواند سهم دولت را در تولید ناخالص ملی مشخص نماید.
پایان
با آرزوی سربلندی و سرافرازی