X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

ویژ گی  های آموزش در محیط کار


مختصات فرهنگی محیط کار


شامل ترکیبی از ارزشها و هنجارهایی است که تعهد و التزامی برای شاغل ایجاد می نماید. هنجارها به شکل اوامر، منع ها، ترجیحات و اجازه ها تجلی می نماید .

            در این مختصات مواجهه دانشجو با محیط کار باید بتواند برخی از هنجارهای غالب بر یک محیط کاری را از جمله داشتن روحیه تلاش و پشتکار ،انگیزه لازم برای انجام یک کار ،میل به پیشرفت کار و دغدغه بهبودمستمر و روحیه خلاقیت ، نوآوری وکار آفرینی را در خود تقویت نماید .

            انتظار می رود که  دانشجوی دانشگاه جامع علمی – کاربردی تحصیل بتواند از یک طرف به عنوان یک فرد دانشگاهی اعتقاد به بکارگیری شیوه های علمی را در خود نهادینه نماید از طرف دیگر باید این فرد بتواند  به عنوان یک فرد کاری در جامعه قلمداد شود یعنی شخصی که توانسته است با تمرین و ممارست مهارت های فنی را در خود ایجاد کرده واعتماد به نفس کاری را در خود تقویت نماید و پشتکار و تلاش کار را به طور مستمر پیگیری نماید.



مختصات اقتصادی  محیط کار

شامل ارتباط نیروی کار با بازار  و مولفه های اقتصادی می باشد. که در این خصوص محیط کار باید بتواند فرآیند تبدیل ایده خام یا مواد خام به منابع مالی و یا به عبارتی تجارتی سازی و یا کار آفرینی را در خود جای دهد تا دانشجویان قادر باشند ریسکهای مالی موجود در محیط کار را درک کنند و مسئولیت آنرا در حوزه کوچکی از کار پذیرفته و از طریق آن آمادگی لازم برای ورود به بازار کار را در خود نهادینه نمایند .

Ø      کاربینی (بازدید)

اهداف عملکردی(رفتاری) کاربینی با هدف مشاهده

Ø      شناخت مشاغل مورد نظر

Ø      تشریح جریان کار و فعالیتها

Ø      شناخت مواد، تجهیزات، ابزار و ماشینآلات مربوط

Ø      شناخت جایگاه، شغلی مورد نظر و نقش آن در ماموریت آن حوزه شغلی

Ø      شناخت موضوعات و مسائل جانبی شغل مورد نظر مانند ایمنی، اقتصادی، سختی و پیچیدگی کار و..

 

سایر مختصات درس کاربینی

Ø      برنامه اجرایی:

                        بازدید از محیط کار مطابق اهداف عملکردی به مدت 10 تا 16 ساعت

                        تهیه و ارائه گزارش کاربینی توسط دانشجو به مدت 16 تا 22 ساعت به شرح زیر:

                        تهیه گزارش

                        تنظیم گزارش در قالب پاورپوینت

                        ارائه گزارش در کلاس به مدت 30 تا 45 دقیقه

                        بحث و بررسی گزارش دانشجو و راهنمایی مدرس

Ø      شرایط مدرس کاربینی:

                        تجربه کاری، موقعیت شغلی، سابقه آموزشی و رشته تحصیلی

Ø      نحوه ارزشیابی عملکرد کاربین:

                        ارزشیابی میزان دستیابی به اهداف عملکردی توسط مدرس کاربینی بر اساس متن گزارش کاربینی و ارائه آن توسط دانشجو در قالب جدول مربوط انجام میپذیرد.

 

اهداف عملکردی(رفتاری) کارورزی با هدف آمادگی وتقلید

Ø      شناسایی مهارتها و توانمندی های هریک از فعالیت ها

Ø      فهم فواید و کاربرد اجرای مهارت ها و توانمندی ها  

Ø      ایجاد انگیزه و علاقه مندی

Ø      آمادگی ذهنی دانشجو برای تقلید مهارت ها  

Ø      اجرای فعالیت با کمک مدرس  

 

اهداف عملکردی(رفتاری) کارورزی  با هدف اجرای مستقل ،سرعت و دقت و عادی شدن

Ø      اجرای مهارت به صورت مستقل  

Ø      انجام فعالیت با تکرار و تمرین   

Ø      انجام همزمان چند مهارت مختلف

Ø      اجرای مهارت با سرعت و دقت  

Ø      اجرای فرآیند انجام کار به صورت عادی




تاریخ : چهارشنبه 20 فروردین‌ماه سال 1393 | 11:35 ق.ظ | نویسنده : یونس ولی زاده | نظرات (2)
  • علمی
  • شرم