تعریف های مختلفی می توان برای تجارت الکترونیک در نظر گرفت، اما دو تا از این تعاریف ازبقیه معمول تر می باشد . در تعریف اول ، هر نوع تجارتی که از طریق رابط الکترونیکی مانندتلویزیون، فکس و یا اینترنت انجام می شود، جزء تجارت الکترونیک به حساب می آید. دو رسانه اول(تلویزیون و فک(مدت مدیدی است که در تجارت استفاده می شود و جنبه های مختلف آن برهمگان مشخص است. اما رسانه سوم) اینترنت (به نوعی معادله را تغییر داده، به این لحاظ که تجارت،مدیریت داده ها و امنیت مبادله با هم و یکجا باید مورد بررسی قرار گیرد.اما تعریف دوم و کلی تر تجارت الکترونیک که برای کاربران اینترنت مناسب تر می باشد از اینقرار است : تجارت الکترونیک مجموعه ارتباطات، مدیریت اطلاعات و قابلیت های امنیتی است کهبه سازمانها اجازه می دهد که اطلاعات مربوط به فروش و خدمات و کالاها را با هم رد و بدل کنند.
تعریف های مختلفی می توان برای تجارت الکترونیک در نظر گرفت، اما دو تا از این تعاریف ازبقیه معمول تر می باشد . در تعریف اول ، هر نوع تجارتی که از طریق رابط الکترونیکی مانندتلویزیون، فکس و یا اینترنت انجام می شود، جزء تجارت الکترونیک به حساب می آید. دو رسانه اول(تلویزیون و فک(مدت مدیدی است که در تجارت استفاده می شود و جنبه های مختلف آن برهمگان مشخص است. اما رسانه سوم) اینترنت (به نوعی معادله را تغییر داده، به این لحاظ که تجارت،مدیریت داده ها و امنیت مبادله با هم و یکجا باید مورد بررسی قرار گیرد.اما تعریف دوم و کلی تر تجارت الکترونیک که برای کاربران اینترنت مناسب تر می باشد از اینقرار است : تجارت الکترونیک مجموعه ارتباطات، مدیریت اطلاعات و قابلیت های امنیتی است کهبه سازمانها اجازه می دهد که اطلاعات مربوط به فروش و خدمات و کالاها را با هم رد و بدل کنند. تجارت الکترونیک مجموعه ارتباطات، مدیریت اطلاعات و قابلیت های امنیتی است کهبه سازمانها اجازه می دهد که اطلاعات مربوط به فروش و خدمات و کالاها را با هم رد و بدل کنند. در تجارت سنتی، وقتی که طرفین با یک زبان گفتاری صحبت می کردند، توانایی برقراری ارتباطرا با هم داشتند. اما در تجارت الکترونیک، طرفین باید با زبان دیجیتالی یکسان با هم به گفتگوبنشینند.این زبان دیجیتالی، باعث می شود که سیستم های درگیر در مبادله تجاری قابلیت به اشتراکگذاری و رد و بدل کردن اطلاعات را داشته باشند و همدیگر را ارزیابی کنند .امنیت ارتباط در تجارت الکترونیک نکته بسیار مهمی می باشد، زیرا که بر خلاف تجارت سنتی،خریدار و فروشنده همدیگر را در هنگام مبادله تجاری نمی بینند و مکانیزمی برای شناسایی منبعاطلاعات و گارانتی صحت اطلاعات در هنگام جا بجایی وحفاظت اطلاعات باید پایه گذاری شود .تجارت الکترونیک بسیاری از سرویس های تجاری را مانند پست الکترونیک، دایرکتوری هایآنلاین، سیستم های سفارش و پشتیبانی و حمل و نقل، مدیریت اطلاعات و کنترل موجودی را بهصورتی اتومات به هم متصل می کند. بنابراین وجود استاندارد هایی برای تولید کنندگان نرم افزار که قابلیت ارتباط بین نرم افزار هایی که از شرکت های مختلف هستند ضروریست.یسیون اروپایی در سال ۱۹۹۷ آن را به شکل زیر تعریف نموده است: تجارت الکترونیکی بر پردازش و انتقال الکترونیکی داده ها, شامل متن, صدا و تصویر مبتنی می باشد. تجارت الکترونیکی فعالیتهای گوناگونی از قبیل مبادله الکترونیکی کالاها و خدمات, تحویل فوری مطالب دیجیتال, انتقال الکترونیکی وجوه, مبادله الکترونیکی سهام, بارنامه الکترونیکی, طرحهای تجاری, طراحی و مهندسی مشترک, منبع یابی, خریدهای دولتی, بازاریابی مستقیم و خدمات بعد از فروش را در بر می گیرد. وزارت صنایع و تجارت بین المللی ژاپن گفته است: تجارت الکترونیکی که تا چندی قبل به تعداد معینی از شرکتها محدود می گردید در حال ورود به عصر جدیدی است که در آن تعداد زیادی از اشخاص گمنام مصرف کنندگان در شبکه حضور دارند. به علاوه, محتوای آن از حیطه مبادله داده های مربوط به سفارش دادن یا قبول سفارش فراتر رفته و فعالیتهای عمومی تجاری از قبیل تبلیغات, آگهی, مذاکرات, قراردادها و تسویه حسابها را نیز در بر گرفته است“. مجموعه تعاریف ارایه شده می توان نتیجه گیری نمود که زمینه های کاربرد تجارت الکترونیکی بسیار گسترده تر از مبادله کالا,خدمات و وجوه است و در تعریف آن و تبیین سیاستهای مورد نظر باید علاوه بر کاربردهای بالفعل به کاربردهای بالقوه آن نیزتجوه داشت. |
سطوح تجاری الکترونیک (E - Commerce levels )[ویرایش] |
تجارت الکترونیک را میتوان به سطوح مختلفی تقسیم بندی کرد . هر یک از ابعاد سه گانه اصلی تجارت ، یعنی محصول یا خدمات مورد مبادله ، فرآیند فروش و تحول خدمات پس از فروش میتوانند از حالت فیزیکی و کاملا ملموس تا حالت الکترونیکی و نرم افزاری (یا اصطلاحاً مجازی ) تغییر نمایند . در حالتی که در تجارت سنتی هر سه عامل ، فیزیکی و کاملا قابل لمس هستند ، در تجارت کاملا الکترونیکی (بالاترین سطح تجارت الکترونیک ) هر سه عامل حالت الکترونیکی دارند . ترکیبات گوناگون از حالتهای فیزیکی و الکترونیکی سطوح مختلف تجارت الکترونیکی را شکل میدهند. لذا تجارت الکترونیک میتواند در تمام یا بخشی از مراحل چرخه تجاری (Business Cycle) بکار گرفته شود . چرخه تجاری از موارد یافتن کالاها و خدمات متناسب با نیازها و یافتن راههای مبادله مورد توافق (جستجو و مذاکره) ، سفارش ، حمل و پرداخت بها (اجرای توافق وپرداخت ) ، فعالیتهای پس از فروش مثل گارانتی و خدمات پس از فروش تشکیل شده است . |
افزایش نرخ تبدیل در تجارت الکترونیک[ویرایش] |
شما بسیار زحمت کشیده اید که بالاخره توانسته اید مقدار زیادی بیننده به وب سایت خود جذبکنید، اما چگونه و با چه روشهایی می توان این بینندگان را به مشتری تبدیل کرد . در واقع آوردنمشتری به وب سایت تنها کار اول است، کار مهم تر و پر اهمیت تر تبدیل این بینندگان به مشتریاست. همه هنر یک وب سایت تجارت الکترونیک این است که بینندگان بیشتری را به خریدار تبدیلکند. فروش آنلاین یک بازی اعداد است: در واقع مقدار کل بینندگان وب سایت شما تقسیم ب ر کل فروش، به شما نرخ تبدیل وب سایت تان را می دهد که هر چقدر این نرخ تبدیل بیشتر باشد، نشان می دهد که وب سایت تجارت الکترونیک شما کارآمد تر هست.یک نرخ تبدیل خوب می تواند از یک وب سایت با بیننده کمتر به دست بیاید: یک وب سایتی با50000 بیننده و نرخ تبدیل 2% به همان اندازه فروش خواهد داشت که یک وب سایت با 100000بیننده و 1% نرخ تبدیل. در واقع زمان و هزینه ای که شما صرف بهبود نرخ تبدیل مشتریان خود می کنید از ارزشمند ترین زمان هاست . حتی یک مقدار کم افزایش در نرخ تبدیل سایت تجارتالکترونیک شما می تواند بهبود عظیمی در فروش آنلاین شما داشته باشد. مقدار کل بینندگان وب سایت شما تقسیم بر کل فروش، به شما نرخ تبدیل وب سایت تان را می دهد کارشناسان تجارت الکترونیک بسیار زیاد درباره نرخ تبدیل صحبت کرده اند، اما هنگامی که گفتههای آنان را جمع آوری می کنید، می بینید که آنها در دو مورد با هم اتفاق نظر دارند: ابتدا اینکه، بهبود نرخ تبدیل شما هیچ گاه به پایان نمی رسد، بلکه یک فعالیتی است که همیشه بایدادامه داشته باشد. این مهم نیست که نرخ تبدیل این هفته شما چقدر خوب است، لازم است که برایهفته بعد دوباره این کار را انجام دهید به خاطر اینکه تکنولوژی ، نیاز مشتری همیشه در حال تغییراست. کارشناسان بر این عقیده هستند که اگر شما به طور مستمر برای بدست آوردن راه هایی برایافزایش نرخ تبدیل خود تلاش نکنید، شما به رقبای خود باخته اید.دوم اینکه، بهبود نرخ تبدیل نیاز به تجربه دارد. با اینکه روشهای استانداردی برای هر صنعت برایبهبود نرخ تبدیل وجود دارد، اما هر وب سایتی خود باید راههایی را تجربه کند و نتایج تجربیات را با هم مقایسه کند .به عنوان مثال، لیست ایمیل هایی را که در اختیار دارید به دو دسته تقسیم کنید و به هر کدام یک A/B پیشنهاد جداگانه بفرستید. کدام یک از اینها به شما نرخ تبدیل بیشتری می دهد؟ این استراتژیاگر که بر اصول درستی انجام شود، به شما دانش بسیار خوبی در رابطه با مشتریانتان می دهد اگر که شما درباره نرخ تبدیل خود دچار یاس شده اید، این مورد را به خاطر داشته باشید : همینکه شما از نرخ تبدیل خود آگاهید و برای بهبود آن تلاش می کنید به این معنی است که شما درگروه برتر قرار دارید. باید گفت که تحقیقات نشان دهنده اینست که فروشندگان بسیار کمی دراینترنت به دنبال بهبود نرخ تبدیل خود هستند و از این مورد آگاه می باشند .تحقیقات نشان می دهد که تنها یک پنجم فروشندگان آنلاین از اندازه گیریهای داخل وب بهصورت استراتژیک استفاده می کنند .در واقع بسیاری از تاجرین آنلاین، بسته های نرم افزاری دارندکه بیننده به وب سایتشان می آورد، اما عده بسیار کمی از آنها استراتژی های را می گذارند که این بینندگان خرید کنند.هنگامی که شما در بهبود نرخ تبدیل سایت تجارت الکترونیک خود فعالیت می کنید، دانستناستاندارد های تجارت الکترونیک به شما کمک شایانی می کند. به طور کل در تجارت الکترونیک،نرخ تبدیل متوسط 2,3 % می باشد، به این معنی که از هر 1000 بیننده، 23 نفر خرید می کنند . البته دربخش های مختلف این مقدار فرق می کند، به عنوان مثال در صنایع الکترونیک، نرخ تبدیل 1,1 %، درتجارت های مد، لوازم خانه و آژانس های مسافرتی، بین 2% تا 2,2 %. آژانس های املاکی که کاتالوگ خود را در وب دارند، نرخ تبدیل 6,1 % دارند.هیچ فرمول طلایی برای تاجرین الکترونیک وجود ندارد که با انجام آن نرخ فروش بالایی داشتهباشند. در واقع یک لیست بلندی از فعالیتها وجود دارد که هر کدام از آنها باعث می شود که فروش خود را قدری افزایش دهید. اینها را در نظر بگیرید:
|
تجارت الکترونیک از آغاز تا امروز[ویرایش] |
تجارت الکترونیک و به تبع ، مدلهای تجارت الکترونیک اولین بار در اوایل
دهه 70 ( میلادی) ارایه شدند. در این دوره استفاده از مدلهای تجارت
الکترونیک بسیار گران بود و عموم کاربران آن را ، شرکتهای بزرگ مالی و
بانکها و گاهی شرکتهای بزرگ صنعتی تشکیل می دادند.
EFT)Electronic Fund Transfer ) از اولین نمونه های مدلهای تجارت
الکترونیک مورد استفاده بود که به منظور ارتباط مالی بین موسسات مالی مورد
استفاده قرار می گرفت. کاربرد تجارت الکترونیک در این دوره دشوار بود.
به علاوه نیاز به سرمایه گذاریهای سنگین برای تهیه بستر موردنیاز آن لازم بود. لذا محدوده کاربرد آن به موسسات مالی و شرکتهای بزرگ محدود می شد. در مرحله بعد استاندارد EDI )Electronic Data Interchange ) ایجاد شد که تعمیمی ازمدل نقل و انتقالات مالی و بانکی با استفاده از ابزارهای نوپای اطلاعاتی ، بود. با این تفاوت که EDI ، امکان استفاده و بهره برداری در سایر انواع مبادلات تجاری را نیز دارا بود. EDI باعث شد تا دامنه کاربرد مدلهای تجارت الکترونیک ، از محدوده موسسات بزرگ مالی به ابعاد وسیعتری گسترش بیابد.
در این دوره EC با IOS ها (Inter Organization System ) پیوند خورد و
مدلهایی کاربردی و گسترده ایجاد نمود. مدلهای تجارت الکترونیک در این دوره
برای فعالیتهایی نظیر رزرو بلیط هواپیما و معاملات سهام مورد استفاده قرار
گرفتند.
با این وجود پیاده سازی مدلهای تجارت الکترونیک بر اساس EDI نیز سنگین و
هزینه بر بود. نیاز به سرمایه گذاری بسیار، برای آموزش پرسنل و تهیه
بسترهای لازم وجود داشت. لذا تنها شرکتهای بزرگ بودند که می توانستند به
ایجاد مدلهایی بر اساس آن بپردازند.
در نیمه اول دهه 90 ، اینترنت گسترش بسیاری پیدا کرد و به تدریج از حیطه
دانشگاهی و نظامی خارج شد و کاربران بسیار زیادی در بین همه افراد جامعه ها
پیدا کرد. گسترش World Wide Web و استانداردها و پروتکل های مربوطه از یک
طرف باعث جذب هر چه بیشتر کاربران به اینترنت شد و استفاده از ابزارهای IT
در این زمینه را عمومی نمود و از طرف دیگر این امکان را برای شرکتها و
موسسات ایجاد کرد که به گونه ای آسان و کم هزینه ، به انجام فرآیند اطلاع
رسانی بپردازند.
مدلهای تجارت الکترونیکی متنوعی در این دوره ایجاد شده و مورد استفاده
قرار گرفتند. تجارت الکترونیک به تدریج رونق گرفت و مدلهای تجارت الکترونیک
به عنوان دسته ای از مدلهای دنیای تجارت ، مطرح شدند. |
محدودۀ عملکرد تجارت الکترونیک[ویرایش] |
گسترۀ مخاطبین تجارت الکترونیک بسیار وسیع است. محدودۀ جغرافیایی برای تجارت الکترونیک مفهومی ندارد و محدودیت جغرافیایی بستگی به محدودیت سرویس دهی تجارت ما بستگی دارد. بعلاوه امکان ارائه و فروش انواع محصولات و خدمات در فضای تجارت الکترونیک وجود دارد. از فروش خرد محصولات صوتی تصویری تا فروش کلان کالاهای گرانبها در محیط الکترونیک قابل انجام است. تجارت الکترونیک فاصله مکانی و زمانی را از میان برمی دارد و به فروشندگان و سرویس دهندگان این امکان را می دهد که 24 ساعته با مشتریانشان ارتباط داشته باشند. حتی در ساعاتی از شب که رقیبان سنتی شما در خواب به سر می برند، فروشگاه الکترونیکی شما فعال بوده و در حال فروش می باشد. به واسطه این روش، تاجران قادرند که محصولات و خدمات خود را به شکل تمام وقت و به تمام خریداران در سرتاسر جهان - مستقل از مرزهای جغرافیایی و ملیتها -عرضه کنند. فروشگاه های اینترنتی و خدمات آنلاین با سرعت روزافزونی در حال توسعه هستند و تجارت الکترونیک با سرعت وصف ناپذیری جایگزین تجارت سنتی می گردد. این مسأله در کشورهای مدرن تر کاملاً مرسوم و معمول است و در کشور ما نیز تجارت الکترونیک با اندکی تأخیر در حال گسترش است. |
انواع تجارت الکترونیک[ویرایش] |
B۲B اولین روش خرید و فروش معاملات الکترونیکی است وهنوز هم طبق آخرین آمار، بیشترین عایدی را کسب می کند.
تجارت (B۲B) (BUSINESS TO BUSINESS ) فروشنده با فروشنده: |
امکان جستجوی داخلی سایت[ویرایش] |
امکان جستجوی داخلی در وب سایتتان، بهترین راهی است که شما می توانید سریعا کالاهایخود را به بینندگان عرضه کنید. مطمئن شدن از اینکه قابلیت جستجوی وب سایتتان درست کار میکند مهمترین چیز می باشد. هر چقدر امکان جستجوی پیشرفته تری داشته باشید و جواب بهتری بهبینندگان بدهید، تجربه مشتریان قوی تر می شود و امکان اینکه از شما خرید کنند افزایش مییابد.موتور جستجوی داخلی شما باید خاص ترین جواب ها را به مشتری بدهد، اگر که یک مشتریدر جعبه جستجو وارد کند " کاپشن پشمی آبی مردانه" باید دقیقا جوابی را ببیند که می خواهد . اگرکه اینطور باشد، این مشتری به احتمال زیاد از شما خرید می کند.اما ساختن یک موتور جستجوی داخلی که جوابهای خوبی بدهبد بسیار سخت می باشد و اینقضیه خود را هنگامی بیشتر نشان می دهد که زبان سایت فارسی باشد. در واقع شما باید در سایت خود روشی برای ذخیره سازی گزینه های جستجوی مشتریان داشته ب اشید تا بتوانید از این طریق رفتار جستجوی کاربران سایت خود را به دست بیاورید و بهبود جستجوی سایت، کاری است که مانند بهبود نرخ تبدیل، هیچ گاه پایان نمی پذیرد و همیشه ادامه دارد.همانطور که تکنولوژی جستجوی شما تغییرمی کند، محصولات شما نیز تغییر می کند و فصلها تغییر می کند.اگر که شما بودجه محدودی دارید،مجبورید که از یک موتور جستجوی داخلی با قابلیت های محدود استفاده کنید تا بتوانید در آینده ازیک ابزار بهتر استفاده کنید. |
ساده سازی در تجارت الکترونیک[ویرایش] |
به کسانی که سایت تجارت الکترونیک دارند پیشنهاد می شود که گشتن در سایت خود را راحتکنند تا اینکه افزایش فروش داشته باشند. این خیلی مهم است که حتی اگر شما یک وب سایتبزرگ با قابلیت های فراوان دارید وب سایتتان آنقدر ساده باشد که هر چه که مشتری می خواهید رابه سرعتو راحتی به دست آورد. 80 % بینندگان وب سایت شما را پس از سه صفحه ترک م ی کنند .اگر که چیزی که مشتری می خواهد بعد از سه صفحه به دست نیاید، نرخ تبدیل شما از بین رفته .در واقع هدف شما باید این باشد که مقدار کلیک و مقدار کاری که برای کامل کردن فرایند خریددارید را کم کنید .در واقع به فکر این باشید که سئوالات اضافی را در فرایند خرید حذف کنید . آیالازم است که شما همه این سئوالات را جوابشان را داشته باشید؟اساسا سایتهای زشتی هستند . eBay و Amazon بزرگان سایتهای تجارت الکترونیک مانند به خاطر اینکه آنها کارایی را فراتر از زیبایی قرار داده اند. در عوض قرار دادن صفحات فلش با حجم بالا، آنها به صورت کارا به مشتری آن چیزی را که می خواهند می دهند. در واقع تکنولوژی " خریدبا یک کلیک" آمازون گویای همین مطلب است که سادگی منجر به افزایش نرخ تبدیل می شود .
اطمینان بیشتر مساویست با نرخ تبدیل بیشترقبل از اینکه مشتریان بخواهند اطلاعات حیاتی خود را در اختیار شما بگذارند مانند شماره کارتاعتباری و آدرس منزل، لازم است که متوجه شوند که این کار امن هست برای آنها .در واقع شک وتردید باعث کاهش نرخ تبدیل می شود.در زمان خرید لازم است که به خریداران گارانتی خلاصه امنیت و فاش نشدن اطلاعات شخصیخود را بدهید. شما باید دوباره به آنها یادآوری کنید که اطلاعات آنها را نمی فروشید و هرزنامه برای آنها فرستاده نمی شود و هر گارانتی در باره خط مشی پس دادن کالا و کیفیت کالا باید به زبانی سادهغیر از زبان قانونی نوشته شود. حتی اگر وکلای شما به شما بگویند که لازم است این 20 صفحه را ازنظر قانونی در سایت قرار دهید، شما باز می توانید چند نکته مهم را مشخصا در ابندا متن بیاورید و Verisign همچنین لوگوی شرکتهایی که سایتها را امن می کنند برای شما مفید است مانند به خریداران شما اطمینان می دهد که شما یک نهاد قانونی فروش کالا BBB Online و eTrustهستید.
|
بازاریابی تجارت الکترونیک - کالاهای سخت و کالاهای نرم[ویرایش] |
در بازاریابی تجارت الکترونیک به نرم افزارهای کامپیوتر، موزیک، اخبار و راه حل ها کالاهاینرم و یا کالاهای دیجیتالی گفته می شود .این نام گذاری در بازاریابی تجارت الکت رونیک به اینخاطر است که این کالا ها یا خدمات با واسط الکترونیکی مانند اینترنت قابل پخش شدنهستند.سایتهای تجارت الکترونیک که کالاهای نرم تولید می کنند، می توانند سریعا کالای خود را پخش کنند .این کالاها می توانند سریعا مورد استقبال افراد قرار گیرند، به خاطر اینکه مشتری در اینترنت در همان لحظه که خرید را انجام می دهد، کالا را در اختیار دارد. سایت تجارت الکترونیکی که چیزهایی مانند سخت افزار کامپیوتر، البسه و یا کتاب می فروشد کالای سخت دارد. با اینکه خرید شما آنلاین انجام می گیرد، اما تحویل کالا باید بوسیله سرو یس های پستی انجام گیرد . در تجارت الکترونیک، چه محصول نرم باشد و چه سخت، می توان آنرا در اینترنت بازاریابی کرد وبه فروش رساند.با توجه به تحقیقاتی که در سایتهای برتر تجارت الکترونیک انجام شده است، اکثر آنها کالاهای سخت می فروشند .بیشتر آنها کامپیوتر، تجهیزات شبکه و دستگاههای مخابراتی برای فروش دارند وتعداد کمی از آنها موسیقی و کتاب می فروشند. آیا می توان گفت که در تجارت الکترونیک، فروش کالاهای سخت موفقیت آمیزتر از کالاهای نرم است؟ در واقع جواب در خود کالایی است که به فروش می رسد، نه صرفا این موضوع که کالا سخت است و یا نرم. به عنوان مثال لوازم خانه را در نظر بگیرید: کاناپه اتاق نشیمن یک کالای سخت است،همینطور خیلی سخت و هزینه بر حمل شود. اما کالاهای نرم چطور؟ اضافه بر این، باید توجه داشت که سرویس هایی مانند مدیریت پروژه آنلاین هم زیاد موفق نبوده اند. برخی فاکتور های دیگر که موفقیت یک کالا را در سایتهای تجارت الکترونیک تحت تاثیر قرار می دهند از این قرارند: پیچیدگی :آیا کار فیزیکی لازم است برای راه انداختن و یا سفارش کالا؟ بازاریابی آنلاین کالاهای پیچیده سخت است. آیا برای فروش کالا لازم است که اطلاعات زیادی در اختیار مشتری قرار گیرد؟ اگر اینطور است این کالا را راحت می توان آنلاین فروخت. ارتباط :آیا برای فروش کالا لازم است که حتما ارتباط فیزیکی وجود داشته باشد؟ اگر که این طور است فروش آنلاین این کالا سخت است. |
تدوین استراتژی در تجارت الکترونیک[ویرایش] |
گر شما واقعا آمادگی دارید که روشهای سنتی بازاریابی را کنار بگذارید و وارد عرصه بازاریابی الکترونیکی شوید (که این اولین و مهمترین قدم شما برای ورود به دنیای د یجیتال می باشد ) تیم های متخصص آمادگی دارند تا با استفاده از تجربیات خود و روشهای متنوع و با در نظر گرفتن امکانات،خواسته ها و خدمات قابل ارائه توسط شما، استراتژی مناسب برای ورود به عرصه بازاریابی الکترونیکی و دستیابی به اهداف مورد نظر را برای شما فراهم آورند . برای ر سیدن به این مهم، ابتدامتخصصین ضمن بررسی همه جانبه و موشکافانه تمام ج وانب کسب و کار و در نظر گرفتن اهداف کلان شما در راه اندازی تجارت الکترونیکی مورد نظرتان، استراتژی بازاریابی الکترونیکی خدمات و محصولات شما را تهیه و در اختیار شما قرار می دهند، سپس به منظور اطمینان از اینکه استراتژی تهیه شده، شما را به اهداف خود می رساند، قدم به قدم در پیاده سازی آن همراه شما خواهند بود
|
نقش موتور های جستجوگر در تجارت الکترونیک[ویرایش] |
دنیای دیجیتال آتقدر وسیع و نا محدود است که تج ارت و کسب و کار شما به راحتی در آن گم می شود . برای اینکه بتوانید کسب و کار خود را بطور مناسب معرفی کنید و توانایی رقابت در شبکه گسترده دیجیتالی را در دنیای مجازی کسب کنید، باید مشتریانتان بتوانند به راحتی شما را پیدا کنند . این مهم محقق نمی شود مگر اینکه در موتورهای جستجوگر دارای رتبه بالایی باشید . برای کسب و کار شما خیلی حیاتی است که حداقل در دو صفحه اول نتایج حاصله از جستجو های مختلف و متنوعی که از سوی کاربران انجام می شود، قرار داشته باشید. البته چه بهتر که در صفحه اول باشید!
در گروه ب ازاریابی الکترونیک، تیم متخصص با آنالیز نمودن کسب و کار شما و با بهره گیری از فن آوریهایی که به آنها مسلح گشته ایم، ضمن معرفی شم ا به موتورهای جستجو، رتبه شما را در موتورهای جستجوگر اصلی اینترنت، ارتقاء می بخش ند. زمانی که سایت شما در موتورهای جستجو گرثبت و دارای رتبه مناسب گردید، روشهای لازم را برای تثبیت موقعیت شما اجرا خواه ند کرد . برا ی شما یک جایگاه مناسب می یابند
|
چگونه از رتبه صفحه (Page Rank) سایتمان در موتور های جستجو محافظت کنیم ؟[ویرایش] |
یکی از بهترین مکانهائی که مشتریان می توانند سایت شما را پید ا کنند موتورهای حستحو هستند .اما شما نباید فقط به این بسنده کنید . شما بایستی سعی نمائید لینک سایتتان را در سایتهای دیگران منتشر کنید . فراموش نکیند که یکی از پارامترهائی که در تعیین رتبه سایت شما موثر است، میزان لینکهائی است که سایتهای دیگر به سایت شما داده اند. مقالات زیادی در زمینه روشهای بالا بردن رتبه سایت در موتورهای جستو نوشته شده است . اما شاید بد نباشد که اینبار نگاهی داشته باشیم به روشهائی که از کاهش رتبه سایت ما در موتورهای جستجو و بخصوص گوگل جلوگیری می کند. همانطور که می دانید، سی ستم رتبه بندی گوگل در دوره های ز مانی خاصی مجدد ا سایتهای موجود را رتبه بندی می کند و سایتهای زیادی در این میان با کاهش رتبه مواجه می شوند .در این مقاله سعی خواهم کرد که بر روی روشهای جلوگیری از این کاهش رتبه صحبت کنم. 1- تنوع در لینک ورودی : یکی از بهترین مکانهائی که مشتریان می توانند سایت شما را پیدا کنند موتورهای حستحو هستند . اما شما نباید فقط به این بسنده کنید . شما بایستی سعی نمائید لینک سایتتان را در سایتهای دیگران منتشر کنید . فراموش نکیندکه یکی از پارامترهائی که در تعیین رتبه سایت شما موثر ا ست، میزان لینکهائی است که سایتهای دیگر به سایت شما داده اند .با معرفی سایت شما در دیگر سایتها علاوه بر اینکه بازدیدکنندگان جدیدی از آن سایتها به سراغ سایت شما خواهند آمد، رتبه شما در موتورهای جستجو نیز بهبود خواهد یافت. 2-ارائه محتوای با ارزش : یکی از بهترین روشهای بازاریابی حتی بصورت سنتی آن استفاده از تکنیک توصیه دوستان است .اگر شما در سایتتان به ارائه سرویسهای رایگان بپردازید،دوستانشان خواهند کرد . of mouth بازدیدکنندگان شما، توصیه سایت شما را به اینکار باعث افزایش کیلک بر روی سایت شما خواهد شد . بسیاری از افراد سایت شما را برای سرویسی که ارائه کرده است در سایتهای مختلف معرفی خواهدن کرد .خوب این یعنی کمک به افزایش رتبه سایتتان . 3-نام دامنه مناسب : تا حد امکان سعی کنید از نام دامنه کوتاه استفاده نمائید . بسیاری از افراد در معرفی حضوری یک وب سایت ، نامهای کوتا هتر را به سادگی معرفی می کنند و شنوندگان هم آسانتر نامهای کوتاه را به خاطر می سپارند. |
ده نکته برای موفقیت در بازار یابی الکترونیکی بوسیله پست الکترونیکی[ویرایش] |
-1 نامه های تبلیغاتی خود را فقط برای افرادی بفرستید که برای دریافت آن درخواست داده اند. در حالت ایده آل، بعد از دریافت درخواست افراد، باید یک پیام برای آنها بفرستید و از آنها تائیدیه ای مبنی بر موافقت آنها برای دریافت نامه ها بگیرید . اشتباهی که بعضی از بازاریابان انجام می دهند آن است که نامه های تبلیغاتی را برای افراد مختلف ارسال می کنند و این کار را تا زمانی ادامه می دهند که درخواست عدم تمایل به دریافت نامه از طرف گیرنده صادر شود . استفاده وسیع ازاین روش در سالهای گذشته باعث سست شدن تجارت الکترونیکی شده است. بررسی انجام شده در سال 2001 نشان می دهد که 63 % از کاربران وب معتقدند که "ارسال نامه های ناخواسته به سبب خرید از طریق وب سایتها، برای آنان مزاحمت ایجاد می کند " در حالیکه در سال 1998 تنها 58 % افراد این چنین نظری داشتند .این مطلب باعث شده است که اکثر افراد در هنگام خرید و بازدید از وب سایتها، از آدرس های جعل ی و غیرواقعی استفاده کنند . طبق بررسی انجام شده در سال 1995 حدود 60 % بازدیدکنندگان هنگام پر کردن فرم های اینترنتی، اطلاعات غلط واردکرده اند. نکته مهم : اعتماد مشتری جلب کردنی است . یکی از بهترین راه حلهای جلب اعتماد، احترام به عقاید مشتری در مورد دریافت نامه های تبلیغاتی یا عدم دریافت آنهاست. -2 همواره به درخواستهای مشتری برای عدم دریافت نامه ها احترام بگذارید. روش ساده ای را برای خروج از سیستم نامه ها در اختیار افراد قرار دهید . در تمام نامه ها آدرسی قرار دهید که از طریق آن مشتری بتواند تمایل خود به عدم دری افت نامه ها را به شما اعلام کند .بیشترافرادی که تقاضای خروج از سیستم شما را دارند از تعداد زیاد نامه ها رنج می برند . برای رفع این مشکل می توانید گزینه ای در اختیار آنها قرار دهید . به طور مثال : به جای دریافت نامه های روزانه،نامه های خلاصه شده هفتگی را دریافت کنند. نکته مهم:حجم کمتر معمولاً بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. -3 برای هر تغییری توسط ارسال یک نامه، تائیدیه بگیرید. عضویت اولیه، سفارشات، ارسال سفارشات و هر تغییری در مشخصات و وضعیت مشتری نیاز به اخذ تائیدیه از وی دارد . با این کار درصد امکان بروز اشتبا ه و اطلاعات غلط را کاهش می دهید . اگراز طریق یک آدرس جعلی درخواستی دریافت کنید، بعد از فرستادن نامه اخذ تائیدیه ، هرگز جوابی دریافت نخواهید کرد . می توانید از این نوع نامه ها برای افزایش فروش نیز بهره ببرید . برای مثال پیشنهادات مشابه و مرتبطی را در آنها بگنجانید. -4 به مشتریان خود حق انتخاب بدهید تا بدانند که برای شما ارزشمند هستند. مشتری علاقه دارد چه نوع اطلاعاتی دریافت کند؟ فاصله زمانی این اطلاعات باید چگونه باشد ؟ به مشتری جرات دهید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهد تا به این ترتیب بتوانید جایگاه آنها را در پیشبرد اهداف تجارت خود مشخص کنید . اما از گرفتن اطلاعات شخصی افراد خودداری کنید. باید طوری برنامه ریزی کنید که به تدریج به مشتریان خود نزدیک شوید و اطلاعات بیشتری را در مورد آنها کسب کنید. -5 ارتباط و منفعت دوطرفه مشتریان آدرس پست الکترونیکی و د یگر اطلاعات شخصی خود را برای نوعدوستی به شما نمی دهند، بلکه در مقابل باید چیز با ارزشی دریافت کنند . این ارزش می تواند در غالب در یافت اطلاعات خاص ( روی سایت شما یا از طریق نامه های الکترونیکی )، هدیه های رایگان، کارت تخفیف یا قرعه کشی باشد. نکته مهم : خلاقیت عامل مهمی در این امر است، اما به یاد داشته باشید که علاوه بر این موارد باید در تمام نامه هائی که برای مشتریان ارسال می کنید مطالب با ارزشی قرار دهید. -6 لیست مشتریان شما سرمایه ای است مخصوص شما، هرگز آنرا به دیگران نفروشید! اگر مایلید به همکاران خود کم ک کنید و از طریق همکاری درآمدهای خود را نیز افزایش دهید، در نامه های تبلیغاتی خود به مشتریان پیشنهاد دهید که از سرویسهای همکاران شما نیز استفاده کنند. اما دقت کنید که تبلیغات حتما روی نام شرکت شما تاکید داشته باشد . این قرارداد باید در مدت معینی اجرا شود و مشتریان را ترغیب کند که در سیستمهای تبلیغات دیگران نیز عضو شوند. -7 سیاست حفظ حریم خصوصی مشتریان را تدوین و برای آنها ارسال کنید. با این کار رابطه شما محکم تر خواهد شد و به آنها خواهید فهماند که در پشت پرده این سایت، افراد واقعی و مسئولی وجود دارند. -8 به نیازهای مشتریان خود سریعا" پاسخ دهید. بدون شرح! -9 از لیست مشتریان دیگران استفاده نکنید. مگر در مواردی مانند مورد 6 که در بالا ذکر شد. -10 قدرت شبکه ها را از یاد نبرید. اخبار بد روی اینترنت بسیار سریعتر از اخبار خوب پخش می شوند . یک مشتری خشمگین می تواند با ارسال یک پیام کوتاه، خشم خود را از شرکت شما به میلیونها نفر منتقل کند . از اشتباهات کوچک پرهیز کنید زیرا اشتباهات دنیای الکترونیکی مانند اشتباهات تلفنی یا .... نیستند که به آسانی قابل جبران باشند. |
ارتباط تبلیغات اینترنتی با تجارت الکترونیک[ویرایش] |
یکی از مهمترین روشهای بازاریابی وب سایت بازاریابی بر روی اینترنت است . اگر روی یکوب سایت در فضای وسیع و بزرگ مجازی اینترنت تبلیغ و بازاریابی صورت نگیرد ، گم خواهد شد . زیرا که جستجوی موفقیت آمیز یک پروژه و یا یک موضوع بدون استفاده از یک استراتژی بازاریابی معتبر شبیه به هدایت یک کشتی در هوای نا مساعد و بدون داشتن هدف و دانستن مقصد است .پس برای معرفی شغل و حرفه خود در اینترنت به دیگران هم مانند دیگر راه های تبلیغ و بازاریابی از این روش استفاده می شود و استفاده از بازاریابی های هدفمند و موثر اینترنتی باعث جذب مخاطب ومشتری بیشتر برای کالا و خدمات شما می گردد . برای انجام این امر چندین راه وجود دارد که همگی آنها توسط تیم های متخصص داده نگار به مشتریان محترم این شرکت ارائه می شوندمعرفی به موتورهای جستجو : شما می توانید وب سایت خود را در بهترین و برترین موتورهای جستجوی جهان معرفی کنید .
|
بازاریابی ویروسی[ویرایش] |
در صورت بهره گیری مناسب از امکانات گسترده این روش بازاریابی الکترونیکی، شما قدمی بزرگ رو به جلو برداشته اید . این روش بازاریابی برای شما ارزان و با صرفه و برای مشتریانتان متنوع وWord-of-mouth جذاب می باشد . این روش بازاریابی همان روش قدیمی و معروف می باشد، بنحوی که سرویس های خوب از طریق مردم دهان به دهان میگردد و باعث Marketing می شود که یک سرویس و یا شرکت از این طریق بر تعداد مشتریان خود بیافزا ید . در بازاریابی ویروسی، شما با استفاده از ارتباطات میان مشتریان، پیام خود را به دیگران ارسال می نمایید . با توجه به جایگاه ویژه ای که این نوع تبلیغ در سالیان طولانی در استراتژی های بازاریابی داشته است، شما نمی توانید نسبت به آن بی اعتنا باشید.
در واحد بازاریابی الکترونیک، تکنیکهای مورد نیاز و روشهای متنوعی که برای استفاده از این عنصر قدرتمند وجود دارد را بر روی وب سایت شما پیاده سازی می کنند. |
بازاریابی خاص (Personalized marketing )[ویرایش] |
بازاریابی خاص که بازاریابی شخصی و گاهی اوقات بازاریابی نفر به نفر خوانده می شود تفاوت زیادی با متفاوت سازی محصول دارد. چرا که متفاوت سازی محصول تلاش می کند محصولات خود را متفاوت از آنچه رقبا تولید می کنند ساخته و به بازار عرضه کند اما بازاریابی خاص سعی می کند تا کالای واحدی را به هر یک از مشتریان ارائه کند.
بازاریابی خاص برای رسانه هایی همچون اینترنت بسیار کاربردی است. یک وب سایت می تواند علاقه مندی های شما را ردیابی کند و برای آینده پیشنهادات خاصی را به شما ارائه دهد. سایتهای زیادی هستند که به مشتریان خود این امکان را می دهند که بر اساس اطلاعات سازمان دهی شده و اولویتهای لحاظ شده برای هر شخص کالای مورد نظر خود را انتخاب کنند. به طور مثال وقتی شما از آمازون کتابی خریداری کنید این وب سایت در زمان های معین لیستی از موضوعات مشابه و مورد علاقه شما را در اختیارتان قرار می دهد. |
بازاریابی با مجوز(Permission marketing )[ویرایش] |
اصطلاحی است که در بازاریابی الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. بازاریابان پیش از اینکه آگهی های خود را به مشتریان آتی خود ارسال کنند از آنها اجازه لازم را خواهند گرفت. این شیوه توسط برخی از بازاریابان اینترنتی، بازاریابان ایمیلی و بازاریابان موبایلی مور استفاده قرار می گیرد. اینکار در ابتدا نیاز به این دارد که مردم در ابتدا آن را انتخاب کنند. |
شش روش بازاریابی الکترونیکی بدون استفاده از موتورهای جستجو[ویرایش] |
هرگاه که صحبت از معرفی سایت وب در اینترنت می شود، اولین ابزاری که توصیه می شود، موتورهای جستجو هستند. در این مقاله می خواهیم به روشهای معرفی بپردازیم که نیازی به موتورهای جستجو ندارند. البته ارائه این روشها به این معنی نیست که موتورهای جستجو را فراموش کنیم، بلکه هدف نشان دادن روشهای دیگری است که بدلیل محبوبت موتورهای جستجو ، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اما هر یک از این روشها در جای خود بسیار مفید و کارا هستند -1 انتشار مقاله می توانید مقالاتی را نوشته و برای انتشارات رایگان موجود در اینترنت ارسال کنید . برای این منظور بایستی چند نکته را در نظر داشته باشید : اول از همه باید توجه داشته باشید ناشری را انتخاب کنید، که خوانندگان زیادی داشته باشد و همچنین مرتبط با موضوع مقاله شما باشد. دوم اینکه مطمئن شوید که امضاء و نام شما در انتهای مقاله منتشر شده ، ذکر شود. منتشر کردن یک مقاله در یک سایت انتشاراتی مزایای زیادی برای کسب و کار شما دارد. یک مقاله خوب می توانید مقبولیت شما را درزمینه کاری خودتان به اثبات برساند. امضاء یا آدرس شما در انتهای مقاله می تواند بازدیدکنندگان را به سایت شما هدایت کند . -2 وبلاگ شما می توانید برای سایت خود یک وبلاگ ایجاد کنید. یک وبلاگ اگر خوب تهیه شده باشد، می تواند کمکهای زیادی در زمینه معرفی سایت شما انجام دهد. برای انتشار مطالبی که بصورت دوره ای نیاز به انتشار آنها دارید، یک وبلاگ کمک زیادی به شما می کند. اگر شما وبلاگی داشته باشید که مطالب آن در سایتهای دیگر منتشر شود ( بصورت خودکار ) ، می تواند بازدیدکنندگان زیادی را برای سایت شما به ارمغان بیاورد. لینک سایت شما و مطالب وبلاگ به این ترتیب در سایتهای دیگر قرار گرفته و بازدیدکنندگان را به سایت شما هدایت می کند . مهمترین پارمتر یک وبلاگ برای سایت شما هزینه پائین آن است. در حال حاضر بیشتر سرویسهای هاستینگ، ابزارهای بسیار مفیدی را برای وبلاگ در اختیار شما قرار می دهند. حتی نصب این ابزارها بصورت رایگان برای شما انجام می شود . -3 پست الکترونیک انتشار مطالب از طریق پست الکترونیک می تواند کمک زیادی در معرفی توانائی های شما داشته باشد. یکی از ویژگیهای پست الکترونیک این است که شما می توانید بر اساس علاقه افراد آنها را دسته بندی کرده و برای هر گروه مطالب مورد علاقه آنها را بفرستید. نامه های الکترونیکی می توانند به مناسبتهای مختلف برای افراد ارسال شوند. به مناسبت سال نو می توانید علاوه بر تبریک سال نو، برنامه های آینده خود را به اطلاع مشتریان خود برسانید. می توانید اخبار سایت و شرکت خود را در زمانهای خاصی برای کاربران ارسال کنید. می توانید از آنها در مورد سرویس یا محصول جدید خود نظر خواهی کنید . Viral Marketing-4 بازار یابی ویروسی این روش با نام بازاریابی ویروسی نیز شناخته می شود . در این روش مثلا طی برنامه هائی از بازدیدکنندگان خود می خواهید که سایت شما را به دوستانشان نیز معرفی کنند . این روش برگفته از برنامه تبلیغاتی قدیمی دهان به دهان است. در این روش اگر شخصی از چیزی راضی باشد با گفتن نظر خود به دوستانش آنها را هم تشویق به خرید یا دیدن و یا استفاده از آن خواهد کرد . این روش بازاریابی کاملا بر اساس خلق و خوی بازدیدکنندگان شما کار می کند. شما به بازدیدکننده توصیه می کنید که آدرس شما را برای دوستانشان ارسال کنند. این بستگی به عادت و خلق و خوی بازدیدکننده شما و همچنین نوع سرویس شما دارد . -5 تبادل لینک یکی دیگر از روشهای معرفی سایت، تبادل لینک بین سایتهای مرتبط (نه رقیب) می باشد. شما می توانید با ارائه لینکهای سایتهای دیگرو) مرتبط با مطالب سایتتان) در سایت خود ، آنها را معرفی کنید و همچنین از آنها بخواهید که سایت شما را معرفی کنند. استفاده از برنامه های تبادل لینک هم میتواند مفید باشد. با ثبت نام در سایتهای مربوطه می توانید اجازه دهید که لینک سایتهای دیگر سایت شما نمایش داده شود و در عوض لینک سایت شما هم در سایت دیگران نمایش داده شود . -6 گروههای خبری گروههای خبری بعنوان یکی از قدیمی ترین ابزارهای موجود در اینترنت می تواند نقش زیادی در معرفی سایت شما داشته باشد. با شرکت کردن در گروههای مرتبط به سایت خود می توانید به ارائه ایده ها و نظریات خود بپردازید. قابلیت خود را در پاسخ دادن به سوالهای دیگران نشان دهید و راه حل مورد نظر خود را ( محصول یا خدمت ) را نیز در کنار آن معرفی کنید. |
تاثیر اینترنت بر بازاریابی سنتی[ویرایش] |
ابزار عمده رسیدن به اهداف بازاریابی ارتباطات است و اینترنت جدیدترین و موثرترین وسیله ارتباطی است. درنتیجه بی شک اینترنت تاثیرات عمیقی بر نحوه انجام بازاریابی داشته و درحقیقت بازاریابی اینترنتی تغییرات عمده ای نسبت به بازاریابی سنتی پیدا کرده است. البته باید توجه داشت که تیوری های موجود در بازاریابی قابلیت کاربری در اینترنت را نیز دارا هستند چرا که نیازها و خواسته های اساسی بشر تغییر نکرده است و تنها چگونگی تامین آنها متفاوت گشته است. لذا تنها تکنیک های بازاریابی و چگونگی بکارگیری آنها ممکن است دچار تغییر شده باشد (CHAFFEY ET AL, بنابراین، هنوز هم مفهوم اساسی بازاریابی آنگونه که کاتلر می گوید یعنی ارضای نیازها و خواسته های .( 2000 مشتریان، در عصر اینترنت نیز مصداق دارد اما مطمینا روشهایی که برای شناخت و برآوردن این نیازها و خواسته ها به کار می رود دچار تغییر گشته است. کمااینکه طی سالیان گذشته تکنولوژی های یگری مثل رادیو و تلویزیون نیز تحولاتی را در نحوه انجام بازاریابی به و جود آورده اند اینترنت نیز به دلیل بعضی از ویژگیهای خاص خود تغییرات اساسی را در بازاریابی سنتی به وجود آورده است. این تغییرات توسط محققان مختلف موردبررسی قرار گرفته است: تغییر جریان اطلاعاتی یک طرفه بین شرکت با مشتریان در بازاریابی سنتی به جریان اطلاعاتی دوطرفه (BLATTBERG ET AL, در بازاریابی اینترنتی، تغییر ازبازاریابی انبوه به بازاریابی فردی ( 1994 (MARTIN, ، تغییر از مفهوم بخش ( 1996 بندی بازار در بازاریابی سنتی به مفهوم جامعه سازی در بازاریابی اینترنتی & &(ARMSTRONG AND HAGEL, ،تغییر تفکر ( 1996 مشتری به عنوان بازار هدف به تفکر مشتری به عنوان شریک تجاری (MCKENNA) . شکل شماره یک نشان دهنده تغییرات ایجاد شده در از مهمترین تغییرات ایجاد شده در بازاریابی سنتی که در اثر اینترنت به وجود آمده، تغییر مدل . بازاریابی درنتیجه بکارگیری اینترنت است بازاریابی یک به چند (ONE-TO MANY MODEL) به مدل چند به چند (MANY - TOMANY MODEL) است (HOFFMAN
|
مدل چند به چند در بازاریابی سنتی[ویرایش] |
افمن و نواک ( ۱۹۹۶ ) معتقد هستند که اینترنت باعث شده تا ارتباطات بازاریابی سنتی که به صورت یک به چند بود به صورت چند به چند دربیاید. در مدل یک به چند، شرکت پیامی را از طریق یک وسیله ارتباطی یا یک رسانه به مشتریان متعدد ارسال می کند. در این نوع ارتباط مصرف کنندگان قادر به برقراری ارتباطات پویا با شرکت نبودند و صرفا به صورت شنونده عمل می کردند. مدل سنتی یک به چند باعث می شد که مشتریان در معرض بمباران پیامهای تبلیغاتی شرکت ازطریق رسانه هایی مثل تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجله،... قرار بگیرند، درحالی که نمی توانستند به صورت فعال با شرکت ارتباط برقرار کرده و بر آن پیامها تاثیر بگذارند. مدل سنتی ارتباطات بازاریابی در شکل شماره دو ترسیم شده است. این مدل دارای سه ویژگی زیر است وسیله ارتباطی یا رسانه فقط به عنوان کانال انتقال پیام یا مضمون از شرکت به مصرف کننده عمل می کند؛ مصرف کنندگان به معنای واقعی کلمه فقط شنونده هستند و فرض می شود که ازنظر ذایقه هایشان درمورد اطلاعات منتقل شده، متجانس هستند. هیچ تعاملی بین مصرف کنندگان و شرکت وجود ندارد با ظهور اینترنت و بکارگیری آن در ارتباطات بازاریابی، مدل سنتی یک به چند به مدل جدید چند به چند تغییر پیدا کرد. دراین مدل شرکتها و مصرف کنندگان متعدد با استفاده از یک رسانه که همان اینترنت است با هم ارتباط دارند و به دلیل توانایی خاص این رسانه که امکان برقراری ارتباط همزمان شرکتهای متعدد را با خود و یا با مصرف کنندگان متعدد می دهد طرفهای شرکت کننده در ارتباط می تواند با یکدیگرتعامل داشته و برهم اثر بگذارند. این مدل نوین دارای ویژگیهای زیر است ▪؛ مشتریان می توانند با یکدیگر و با رسانه تعامل داشته باشند؛ شرکتها می توانند ازطریق رسانه مضمون و پیامی را فرستاده و به تعامل یکدیگر بپردازند؛ مشتریان و شرکتها می توانند با هم تعامل داشته باشند بدین ترتیب مدل جدیدی از ارتباطات پیش روی بازاریابان قرار . مشتریان می توانند خود، پیامها و مضامین تجاری را به رسانه منتقل کنند دارد که باید با بکارگیری محاسن آن و درصورت وجود ازبین بردن معایب آن، درجهت برآوردن نیازهای مشتریان و رسیدن به اهداف سازمانی قدم بردارند. اگرچه بازاریابی اینترنتی در چند سال اخیر رونق بسیاری یافته است اما اکثر شرکتها عمدتا از آن برای ترفیع و تبلیغ. استفاده کرده اند تنها تعداد محدودی از این شرکتها به طور کامل از پتانسیل بازاریابی اینترنتی بهره گرفته اند (KIANG AND CHI, شاید یکی از .( 2001 . علل عدم بکارگیری کامل بازاریابی مبتنی بر اینترنت عدم شناخت نسبت به مزایای بالقوه آن است ا تعداد محدودی از این شرکتها به طور کامل از پتانسیل بازاریابی اینترنتی بهره گرفته اند (KIANG AND CHI, شاید یکی از .( 2001 . علل عدم بکارگیری کامل بازاریابی مبتنی بر اینترنت عدم شناخت نسبت به مزایای بالقوه آن است ● مزایای بازاریابی اینترنتی گرچه در ابتدای تجاری شدن اینترنت ابزارهای زیادی درمورد توانایی آن برای تحول تجارت و فعالیتهای اساسی آن مثل بازاریابی صورت گرفت که اکثرا خیالی بیش نبود اما تدریجا با گذشت زمان و انجام تحقیقات مختلف در این زمینه، تواناییها و مزایای اینترنت به طور واقع بینانه ای موردشناسایی قرار گرفت. مزایای بازاریابی اینترنتی توسط محققان مختلف موردبررسی قرار گرفته و طبقه بندی شده است. یکی از ای طبقه بندیها مربوط به کیانگ و چی ( ۲۰۰۱ ) است. آنها مزایای بازاریابی را در سه بعد موردبررسی قرار داده اند الف) بعد ارتباطاتی _( تبادل اطلاعات میان خریداران و فروشندگان): اینترنت وسیله ای بی نهایت موثر برای دسترسی به، سازماندهی و تبادل: اطلاعات است. خصوصیات منحصر به فرد اینترنت که مربوط به بعد ارتباطی هستند عبارتند از: ▪ توانایی در نگهداری حجم وسیعی از اطلاعات که بتوان آنها را با هزینه های پایین، از هر کجای جهان و توسط هر کسی از طریق شبکه جستجو کرده و یا منتشر ساخت؛ ▪ ؛ تعامل پذیری و توانایی در ارایه اطلاعات همزمان . ارایه تجارب ادراکی که بسیار بیشتر از تجارب ادراکی حاصل از رسانه های کاغذی است اینترنت می تواند اطلاعات موردنیاز مشتری را به صورت همزمان و به محض درخواست، به صورت ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته، دردسترس او قرار دهد و این به معنی تعامل بیشتر، خدمات بهتر و پاسخگویی سریع تر به مشتری است روشهای برقراری ارتباطات در اینترنت متفاوت بوده و از پست الکترونیکی و گروههای خبری تا اتاقهای گفتگو و غیره را شامل می شود. این روشها به بازاریابان امکان می دهند تا از نیازهای درحال تغییر مشتریان باخبر بوده و استراتژی های بازاریابی خود را با این تغییرات تطبیق دهند. یکی دیگر از مزایای استفاده از اینترنت امکان . همچنین استفاده از ارتباطات اینترنتی موجب صرفه جویی در هزینه های تلفن و فاکس می شود جمع آوری اطلاعات درمورد مشتریان ازطریق نظرسنجی های برخط است شرکتها با استفاده از این اطلاعات می توانند تبلیغاتی متناسب با تک تک مشتریان ارایه کنند. این توانایی موجب تسهیل بازاریابی ارتباطی وعامل دیگری که درمورد بعضی محصولات مزیت حساب می شود، عدم وجود تماس رودررو در . اجرای برنامه های وفاداری می شودارتباطات اینترنتی است. این عدم تماس رودررو در خرید محصولاتی همانند دارو برای بیماریهای خاصی که افراد از ذکر نام آنها خجالت می کشند یک مزیت مهم به شمار می رود ب) بعد مبادلاتی ( فعالیتهای مربوط به فروش محصولات): اینترنت دسترسی تجارتها به دامنه وسیع تری از مشتریان بالقوه در سراسر جهان را فراهم ساخته است. این مزیت مخصوصا برای تجارتهای کوچک دارای اهمیت است و آنان را در امر رقابت باشرکتهای بزرگتر یاری می رساند. اینترنت همچنین اداره فرایند مبادله را راحت تر کرده است، مخصوصا در رابطه با پردازش سفارشات پیچیده، که این امر موجب کاهش کارهای دفتری، افزایش کارایی و کاهش هزینه های مبادله می شود. سیستم های پرداخت برخط ضمن پایین آوردن هزینه پردازش . مبادلات، امکان پرداختهای کم در ازای ارایه خدمات جزیی را فراهم می آورند درمورد مبادلات بنگاه به بنگاه کاهش زمان پردازش به معنای این است که خریدار می تواند سطح موجودی انبار و همچنین سایر هزینه های سربار را پایین نگه دارد. اینترنت امکان تطبیق سریع با شرایط جدید بازار را فراهم آورده و به شرکتها اجازه می دهد تا برنامه های ترفیعی مطابق با خصوصیات تک تک مشتریان طراحی کرده و قیمتهای قابل انعطافی را ارایه کنند. همچنین هزینه های پایین برای ورود و شروع بازاریابی اینترنتی یکی دیگر از مزایای اینترنت است تبادل فیزیکی کالاها و خدمات): بازاریابی اینترنتی حق انتخابهای بیشتر و انعطاف پذیری بالاتر را برای شرکتها فراهم ساخته و ) بعد توزی درعین حال مواردی همچون: موجودی های انبار زیاد، هزینه های انبارداری و هزینه اجاره فضا را از بین برده استاینترنت همچنین زنجیره عرضه را کوتاه کرده و هزینه های مربوط به واسطه ها را کاهش داده است. توانایی اینترنت درعمل کردن به عنوان یک کانال توزیع برای محصولات خاص ( محصولات دیجیتالی مثل نرم افزارهای کامپیوتری) یکی از ویژگیهای منحصر به فرد آن است. بکارگیری اینترنت به عنوان یک کانال توزیع نه تنها هزینه های ثابت توزیع را کاهش می دهد بلکه توزیع سریع و همزمان کالاها و خدمات(خریداری شده را تضمین می کند. (جدول شماره یک مزایای موردبحث شرکتها را بر آن داشته تا به اتخاذ سیاستهایی برای تبدیل بازاریابی سنتی به بازاریابی اینترنتی تلاش کنند. مدل هفت آی بازاریابی اینترنتی دربردارنده مزایای عمده ای است و لذا شرکتها به دنبال آن هستند که از بازاریابی سنتی به سمت بازاریابی اینترنتی حرکت کنند. البته همان طور که قبلا ذکر گردید بازاریابی اینترنتی به معنای عدم کارایی مفاهیم سنتی بازاریابی در محیط اینترنت نیست بلکه به معنای . تغییر تکنیک های بازاریابی است. یکی از تکنیک های قدیمی برای اداره فعالیتهای مربوط به بازاریابی، آمیخته بازاریابی است آمیخته بازاریابی عبارت است از مجموعه ای از متغیرهای بازاریابی که دستیابی شرکت به اهداف موردنظر را تحت تاثیر قرار می دهد. این متغیرها در چهار متغیر اساسی دسته بندی شده اند که عبارتند از: محصول، قیمت، مکان و ترفیع (KOTLER, در طی سالیان گذشته .( 1986 گاهی اجزای دیگری نیز به آمیخته بازاریابی اضافه شده است اما همواره این چهار مورد ثابت بوده و درمورد آن توافق عمومی وجود داشته است .با پایدار شدن بحث بازاریابی اینترنتی، بعضی از محققان سعی کرده اند تا مدلهای جایگزینی برای آمیخته بازاریابی سنتی ارایه کنند که با خصوصیات عصر اینترنت سازگار بوده و فرایند تبدیل بازاریابی سنتی به بازاریابی مبتنی بر اینترنت را تسهیل سازد. یکی از این موارد، مدل است که برای اولین بار توسط اسپالتر ( ۱۹۹۶ ) مطرح شد. گرچه او قصد نداشته تا این مدل را به عنوان جایگزینی برای آمیخته « هفت آی »بازاریابی مطرح سازد لیکن می توان از مدل او برای انتقال از بازاریابی سنتی به بازاریابی اینترنتی استفاده کرد. مدل پیشنهادی اسپالتر دارای : هفت جزء است. این اجزا عبارتند از
. بازاریابان از اطلاعات موجود برای یافتن مشتری استفاده می نمایند. بازاریابان باید در طراحی برنامه های خود این پدیده را مدنظر قرار دهند. 6- فردگرایی :(INDIVIDUALISM): فردگرایی در اینجا به معنای توانایی وتمایل بازاریاب در ارایه کالاها و خدمات سفارشی است. ارایه محصول خاص برای هر فرد طبق علایق و ترجیحات خاص هر فرد. ویژگیهای منحصر بفرد اینترنت امکان انجام چنین کاری را میسرساخته است. لذا شرکتها باید از این خصوصیت درجهت جذب مشتریان استفاده کنند
|
نقش کارت های اعتباری به عنوان ابزارهای تجارت الکترونیک[ویرایش] |
بخش مهمی از مدل تجارت الکترونیک به ابزاری متکی است که کارت اعتباری نامیده می شود و ابزار الکترونیکی نقل و انتقال پول به شمار می رود. بسیاری از مردم مایلند بدانند این کارت ها چه هستند و چگونه می توان آن ها را تهیه و مورد استفاده قرارداد. اگرچه در ایران هنوز یک نوع کارت اعتباری استاندارد که در سراسر کشور و در تمام بانک ها معتبر باشد و قابلیت استفاده در شبکه اینترنت را (دست کم برای مبادلات داخلی) داشته باشد معرفی نشده است، ولی اغلب افراد آشنایی با این کارت ها و امکان استفاده از آن ها را مقدمه و پیش زمینه ای برای ورود به دنیای خرید و فروش الکترونیکی می دانند. در این قسمت از مجموعه مقالات الفبای تجارت الکترونیک نگاهی مختصر به تاریخچه، ساختار و انواع کارت اعتباری خواهیم داشت. در مقالات بعدی شرح نحوه استفاده از این کارت ها را در شبکه اینترنت به تفصیل توضیح خواهیم داد.
● تاریخچه
درصدی
از میزان شارژ مالی شما در طول یک سال. این عدد به زبان ساده همان سود
سالانه ای است که بابت ارائه خدمات الکترونیکی از شما کسر می شود.
Variable Rate |
امضای دیجیتال[ویرایش] |
کاغذ
به عنوان حامل اطلاعات مهم جای خود را کمکم به دیگر راههای تبادل اطلاعات
میدهد. در واقع کاغذ دارای معایبی از قبیل انتقال آهسته و پرهزینه اسناد
میباشد. همچنین شیوههای ذخیرهسازی اطلاعات نیز بسرعت در حال تغییر است و
بجای بایگانی انبوه دستههای کاغذ از روشهای الکترونیکی استفاده میشود. فنآوریهای جدید انتقال اطلاعات، مانند EDI و
پست الکترونیک و استفاده از سیستمهای مدیریت اسناد کامپیوتری نگارش، ارسال
و ذخیره اطلاعات را سادهتر، سریعتر و حتی ایمنتر ساخته است.
امضاهای دیجیتالی: مرحله به مرحله |
امضاهای دیجیتال استاندارد[ویرایش] |
در این بخش ابتدا به معرفی مختصر و مقایسه اجمالی سه روش استاندارد امضاء دیجیتال می پردازیم.
پ: امضای دیجیتال مبتنی بر منحنیهای بیضوی : |
مقایسه سه استاندارد امضای دیجیتال DSS, RSA و ECDSA[ویرایش] |
در جدول 2 مشخصات عمومی هر سه استاندارد امضای دیجیتال آورده شده است. در روش استاندارد مبتنی RSA برای بدست آوردن چکیدة پیام مجبور به بکارگیری تابع درهمساز خاصی نیستیم ولی توصیة ANSI این است که بهتر است از MD2 یا MD5 استفاده شود. در صورتیکه در دو استاندارد دیگر بکارگیری SHA-1 اجباری است. نکتة دیگر اینکه امضای دیجیتال مبتنی بر منحنیهای بیضوی توسط سه مؤسسه IEEE, ANSIو ISO انجام گرفته است که اصول هر سه یکی است. |
عوامل کلیدی موفقیت در تجارت الکترونیک[ویرایش] |
چندین عامل کلیدی بسیار مهم برای موفقیت در هر فعالیت مربوط به تجارت الکترونیکی وجود دارد که شامل موارد زیر است: خلق ارزش برای مشتری: این کار می تواند با ارائه یک محصول که برای مشتریان بالقوه جذاب باشد و در بازار رقابتی قابل توجه باشد صورت گیرد. ارائه خدمات منحصر به فرد ترغیب و تشویق برای خرید و بازگشت مجدد به سایت: این کار می تواند با حربه های خاصی همچون ارائه تخفیف، اختصاص کوپن خرید، برنامه های تبلیغاتی و... صورت گیرد. آماده کردن یک سایت جذاب: برای این کار باید دقت و سلیقه لازم را در به کار بردن رنگها، تصاویر، تصاویر متحرک، فایلهای گرافیکی، قلم ها و درصد فضای خالی داشته باشید. ایجاد انجمن های مجازی: این کار می تواند با راه اندازی اتاق های چت، بخش ارسال نظرات، تالارهای گفتگو و... انجام شود. ایجاد امنیت و اعتماد: این کار می تواند با در اختیار داشتن سرور های موازی، فناوری های شکست ناپذیر، پنهان سازی اطلاعات و دیواره های آتش قوی صورت گیرد. توجه همه جانبه به امر ارتباط با مشتریان: برای این کار باید مطمئن شوید که همه کارمندان، مدیران و حتی شرکای تجاری شما دید کاملی و مشابهی نسبت به مشتری دارند. خود مشتریان پر از تجربیات گوناگون هستند. شما می توانید از طریق هر یک از ایمیل ها و نظرات و انتقادات آنها تجربیات گرانقدر و البته رایگانی را کسب کنید. ساده و موثر کردن جریان کسب و کار: این کار می تواند از طریق باز مهندسی فرایندهای کسب و کار و بهره گیری از ابزارهای فناوری اطلاعات صورت پذیرد. اجازه دهید مشتریانتان به یکدیگر کمک کنند: این کار می تواند با راه اندازی یک سایت خودگردان و بدون نیاز به هیچ رسیدگی ای صورت پذیرد. به مشتریان کمک کنید تا کارشان را انجام دهند: این کار می تواند با در اختیار گذاشتن اطلاعات قابل مقایسه زیاد و امکانات جستجوی مناسب صورت پذیرد. سعی کنید یک طرح و مدل اساسی و بدون عیب برای کسب و کار خود طراحی کنید. سازمان خود را همیشه در حالت آماده باش نگه دارید و به اندازه کافی آمادگی داشته باشید تا در مقابل تغییرات محیط سریع عکس العمل نشان دهید. |
مشکلات تجارت الکترونیک[ویرایش] |
اگر فاکتور های بالا برای تهیه یک استراتژی کلی تجارت الکترونیک قابل استفاده باشد باز هم با مشکلاتی مواجه خواهیم بود. این مشکلات عبارت خواهند بود از: عدم موفقیت در درک مشتریان، چرا مشتریان خرید می کنند و چگونه خرید می کنند. گاهی اوقات یک محصول با ارزش بالا می تواند به خاطر عدم درک صحیح انگیزه ها و انتطارات مشتریان جایگاه خود را در بازار از دست بدهد. این گونه موارد با بررسی و تحقیقات بازاریابی قابل جلوگیری است. عدم موفقیت در موقعیت های رقابتی. شما باید قادر باشید مدل های کسب و کار را در جهت تداوم و به دست آورن موفقیت در بازار رقابتی پیاده سازی کنید. آیا آمادگی رقابت با شرکت آمازون را دارید؟ این گونه مشکلات می تواند با توجه به رقبا، ابتکار شما، تحقیقات بازار کمتر شود. توانایی پیش بینی فعل و انفعالات محیطی: رقبا چه خواهند کرد؟ آیا آنها نام تجاری یا وب سایتهایی را برای پیروزی در بازار مطرح خواهند کرد. آیا آنها نسبت به سرویس هایی که ارائه می کنند پشتیبیانی لازم را ارائه می کنند؟ آیا آنها در سایت های شما اقدامات خرابکارانه خواهند کرد؟ آیا جنگ قیمت به راه خواهند انداخت؟ دولتها چه نقشی خواهند داشت؟ تمام این سوالات می تواند با توجه همه جانبه و ایجاد سیستمی در جهت بررسی اجمالی تغییرات محیطی پاسخ داده شود. برآورد های فراتر از توانمندی سازمان. آیا نیروها، توان سخت افزاری، توان نرم افزاری و سیستم های پردازش شما می توانند استراتژی جدیدی را پیاده سازی کنند؟ آیا با استخدام کارمندان و گزینش شیوه های مدیریتی احتمال شکست وجود دارد؟ این مورد می تواند با برنامه ریزی کامل برای منابع سازمانی و آموزش دقیق کارکنان حل شود. عدم موفقیت در هماهنگ سازی. این مشکل می تواند با طراحی یک ساختار سازمانی همه جانبه نگر، مسئولیت ساز و قابل انعطاف حل شود. عم موفقیت در پیدا کردن کارمندان مناسب عدم موفقیت در پیدا کردن مدیران مناسب عدم تخمین صحیح زمان مورد نیاز. اقدام به پیاده سازی سیستم تجارت الکترونیک برای سازمان به زمان و پول قابل توجهی نیاز دارد و عدم توجه صحیح به زمان و رعیت ترتیب مناسب در برنامه ها می تواند هزینه های قابل توجهی به همراه داشته باشد. که می تواند با لحاظ کردن زمان های احتمالی این هزینه ها را کاهش داد. عدم موفقیت در حرکت در مسیر برنامه. این مشکل را می توان با محک زدن، برجسته کردن، پیگیری اختلافات و مشکلات و جریمه اقدامات اشتباه و تشویق اقدامات درست و بالابردن شفافیت کار حل کرد. |
موضوع اشتغال در تجارت الکترونیک[ویرایش] |
بنابر
گزارشی از بانک جهانی که در اکتبر سال 2002 منتشر شد در خاورمیانه می
بایستی طی 10 سال آینده، 5 میلیون شغل در سال ایجاد شود تا فقط از افزایش
نرخ بیکاری جلوگیری نماید |
مبارزه با نرخ بیکاری در کشور با استفاده از تجارت الکترونیک[ویرایش] |
بر اساس آمار و ارقام منتشره در داخل و خارج (آمارهای ILO) ایران در حال حاضر حدود 3/17 میلیون نفر نیروی کار دارد که همه این نیروها دارای شغل نیستند. به طوری که بین 15% -14% نرخ بیکاری در کشور وجود دارد و اگر بیکاران پنهان را به آن اضافه کنیم رقمی بالاتر از رقم فعلی را نشان خواهد داد. |
سلام وبلاگ خوبی داری با مطالب بسیار آموزنده امیدوارم در تمام مراحل موفق و موید باشید.
سلام . طاعاتتون قبول حق. شما لطف دارین. براتون آرزوی موفقیت دارم.