حسابداری مدیریت بودجه

حسابداری مدیریت بودجه

یونس ولی زاده کارشناس ارشد مدیریت دولتی (مالی)
حسابداری مدیریت بودجه

حسابداری مدیریت بودجه

یونس ولی زاده کارشناس ارشد مدیریت دولتی (مالی)

نقش تجارت الکترونیک در اصلاح الگوی مصرف

نقش تجارت الکترونیک در اصلاح الگوی مصرف


چکیده
 

اصلاح یعنی تغییر در انحرافاتی که از مسیر درست و واقعی خارج شده است بر این اساس اصلاح الگوی مصرف سامان دادن و به مسیر درست وارد کردن چارچوب های تعیین کننده کیفیت و کمیت مصرف است و هدف آن بر طرف کردن انحرافات می باشد یکی از راههای اصلاح الگوی مصرف، کاهش هزینه ها‏ی موجود با استفاده از فناوری‏های نو در کشور است، فناوری‏هایی که موجب تغییر کسب وکار از روش سنتی به مدرن گردیده است . یکی از این فناوری ها وجود اینترنت است که موجب تجارت الکترونیکی گردیده است. تجارت الکترونیک که دارای مدل های متنوعی است و مزایایی از جمله کاهش هزینه ها ، صرفه جویی در وقت و تلاش، معرفی وسیع تر و کم هزینه تر برند شرکت و حذف مرزهای جغرافیایی را دارد. تجارت الکترونیکی موجب می‏شود هزینه ها به صورت زنجیره ای در کشور کاهش یابند و این اصلاح الگوی مصرف را نتیجه می‏شود، انجام پرداختها و دریافتها با کارتهای اعتباری ، تولید کالاها با توجه به نیازها ودرخواستها، کاهش هزینه‏هایی همچون انبارداری ، بالا رفتن کیفیت کالاهاجهت رقابت، اصلاح الگوی مصرف کارخانجات و حذف هزینه هایی که دارای ارزش افزوده در تولید و خدمات نیستند ،گسترش بازارهای فروش و کاهش تبلیغات تجاری، جلوگیری از اتلاف وقت مشتریان وفروشندگان جهت بازاریابی، کاسته شدن حمل ونقل برای امور تجاری وحذف کاغذ از انجام فعالیتها نمونه هایی از بهینه سازی مصرف در صورت استفاده از تجارت الکترونیک است.
  

کلمات کلیدی:
 

تجارت الکترونیک، اصلاح الگوی مصرف، فناوری اطلاعات، بانکداری الکترونیکی

مقدمه :
 

بدون تردید اصلاح الگوی مصرف و عملیاتی شدن آن مستلزم برنامه ریزی در همه زمینه ها اعم از تولید، خدمات، توزیع، تجارت ، فرهنگ، قانون گذاری و... می باشد و از طرفی یک فرآیند بلند مدت است که لازم است ضمن شناخت ریشه ها و علل ناصحیح مصرف گرایی، همه دست اندرکاران و صاحب نظران الگوها و مدلها مناسبی را جهت مصرف بهینه در همه بخشها اعم از فردی و اجتماعی، خصوصی و دولتی و انتفاعی و غیر انتفاعی ارایه کنند زیرا تجربه نشان داده اصلاح الگوی مصرف فقط نوعی صرفه جویی نیست بلکه یافتن راههای صحیحی است که برای مصرف درست باید تدوین و عملیاتی گردد . اصلاح الگوی مصرف موجب بالا رفتن سطح رفاه اجتماعی می گردد . در مصرف میزان درآمد و نوع هزینه ها موثر هستند و همیشه مصرف بهینه باعث کاهش هزینه می گردد.
تحولات شگرف و پرشتاب در حوزه‏ی فناوری اطلاعات و ارتباطات تغییرات متنوعی درهمه‏ی ساختارها اعم ازاقتصادی، سیاسی و اجتماعی را موجب شده و افزایش دسترسی عموم مردم به اینترنت موجب گردیده که امکان تجارت از طریق این شبکه‏ی جهانی از اهمیت و جایگاه ویژه‏ا‏ی برخوردار گردد.
اینترنت فرصت های جدیدی در تجارت و به طور خاص برای تجارت الکترونیکی بنگاه با بنگاه به وجود آورده است. به طوری که حتی شرکتهای کوچک نیز میتوانند از این طریق جهانی متولد شوند و از همان ابتدا در سطح بازارهای بین المللی فعالیت نمایند.
استفاده از اینترنت راهی است کم هزینه جهت ورود به بازارهای جهانی برای شرکتهایی که قصد دارند به حیطه صادرات وارد شوند. در بازاریابی صادراتی، اینترنت به عنوان یک رسانه‏ی ارتباطی باعث میشود که صادر کننده از طریق اقداماتی مانند روابط عمومی و تبلیغات اینترنتی شرکت خود را بیشتر و بهتر از گذشته معرفی می کند و همچنین اینترنت می تواند از طریق خدمت به مشتری پشتیبانی فناوری و فروش آنلاین (online ) فرصتهای جدیدی را برای صادرکنندگان به همراه بیاورد.(سعیدنیا،خدایاری،87 )
به گفته مایکل پورتر( 2001 ,Porter ) اینترنت توانسته نقش گذشته‏ی استراتژی و رقابت را دگرگون سازد.همچنین خبرگان حوزه ی IT اعتقاد دارند از ابتدای انقلاب صنعتی تا کنون هیچ چیز به اندازه‏ی فناوری اطلاعات ویژگیهای محیط کسب وکاررا تغییر نداده است.
استفاده از تجارت الکترونیک کم کم به صورت یک ضرورت برای شرکتها در می آید ، دولت و شرکتها باید زیرساختارهای لازم را برای استفاده از آن فراهم کنند، چرا که استفاده از آن موجب حذف هزینه های مختلفی می گردد و یکی از راههای صحیح مصرف در جامعه است که در زنجیره عرضه کالا موجب صرفه جویی زمانی و هزینه ای می شود.
اگر اصلاح الگوی مصرف را بهینه سازی نحوه مصرف بدانیم استفاده از فناوری های نوین در بخشهای مختلف همانند تجارت خود نوعی اصلاح انجام همان زمینه است یعنی با استفاده از تجارت الکترونیکی نحوه انجام تجارت نیز اصلاح می گردد به طوری که منافع و مزایای کثیری دارد و با تغییرات ایجاد شده اصلاح الگوی مصرف را توام با این تغییر به دنبال دارد.

تعریف تجارت الکترونیک:
 

تجارت الکترونیک عبارت است از انجام کلیه‏ی فعالیت های تجاری با استفاده از شبکه‏های ارتباطی کامپیوتری به ویژه اینترنت که به اصطلاح نوعی تجارت بدون کاغذ است. به وسیله‏ی تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات خرید و فروش و اطلاعات لازم برای حمل و نقل کالا با زحمت کمتر و مبادلات بانکی باشتاب بیشتر انجام خواهد شد. شرکتها برای ارتباط با یکدیگر محدودیتهای فعلی را نخواهند داشت و ارتباط آنها با یکدیگر ساده و سریعتر صورت می پذیرد. ارتباط فروشندگان با مشتریان نیز میتواند به صورت یک به یک با هر مشتری باشد. به عبارتی تجارت الکترونیک نامی عمومی برای گستره ای از نرم افزارها و سیستم ها است که خدماتی مانند: جستجوی اطلاعات، مدیریت تبادلات، بررسی وضعیت اعتبار، اعطای اعتبار، پرداخت به صورت روی خط، گزارش گیری و مدیریت حسابها را در اینترنت به عهده می گیرد این سیستم ها زیربنای اساسی فعالیت های مبتنی بر اینترنت را فراهم می آورند هدف از به کارگیری تجارت الکترونیک ارایه روشی جدید در انجام امور بازرگانی می باشد. به واسطه‏ی این روش تاجران قادرند که محصولات وخدمات خود را به شکل تمام وقت و به تمام خریداران در سرتاسر جهان _مستقل از مرزهای جغرافیایی و ملتها_ عرضه کنند.
زواس تعریف کاملی از تجارت الکترونیک ارائه کرده است "تجارت الکترونیک عبارت است از تبادل اطلاعات از طریق شبکه الکتریکی، در هر مرحله از زنجیره عرضه، خواه در درون یک شرکت بین شرکتها،بین شرکت و مشتری یا بین بخش خصوصی و عمومی اقتصاد و خواه توام با پرداخت پول باشد یا اینکه پرداختی صورت نگیرد.( 2001, Kala kota )

مدلهای تجارت الکترونیک:
 

1 ) تجارت فروشنده با فروشنده B2B[1] :
در این تجارت خرید و فروش عمده به صورت الکترونیکی انجام می گیرد این مدل اولین روش خرید و فروش معاملات الکترونیکی است و بیشترین عایدی را دارد.
2 ) تجارت فروشنده و مصرف کننده [2] B2C :
مهم ترین مورد در تجارت الکترونیک از نوع B2C را خرده فروش تشکیل میدهد، این نوع تجارت با گسترش وب به سرعت افزایش یافته و اکنون می‏توان کالاهای مختلف را از طریق اینترنت خریداری کرد.
3 ) تجارت مصرف کننده با مصرف کننده [3] C2C :
در این مدل تجارت الکترونیک مزایده ها و مناقصه های کالا و خدمات از طریق اینترنت انجام می‏گیرد. این مدل بیشتر نیازمندیهای روزنامه ها و یا سمساری می‏باشد و دلیل آن هزینه‏ی ناچیز تبلیغات اینترنتی است.
4 ) تجارت مصرف کننده با فروشنده [4] C2B :
با توجه به بازار مصرف کننده به صورت online وگسترش آن بسیاری از خریداران دریافته اند که شیوه‏ی انتخاب محصول بسیار متنوع است . چون مصرف کننده سایتهایی درمورد محصول موردنظرخود می‏یابد، یافتن خود محصول در سایت و به دست آوردن قیمت در آن دشوار است بنابراین جهت راحتی خرید شرکتهای واسطه ای بین مصرف کننده و فروشنده تلاش می‏کنند با استفاده از روشهای جدید خرید و فروش خریدار را به بهترین وجه ممکن در خریدش یاری نمایند.
5 ) تجارت نقطه به نقطه [5] P2P :
این مدل برای تسویه حساب کردن شرکت کنندگان در حراج با فروشنده است. این مدل در چارچوبی کار می‏کند که افراد بتوانند مستقیما" با هم پول ردوبدل کنند ودر حالی که سهم اصلی دادوستد پولی را نقل وانتقال رودررو بر عهده دارد مثل کارتهای اعتباری، پرداختهای الکترونیکی و تلفن همراه که پرداخت به صورت دیجیتال از کارتی به کارت دیگر یا از حسابی به حساب دیگر انتقال پیدا می‏کند.
6 ) تجارت فروشنده با اداره [6] B2A :
این نوع تجارت شامل تمام مبادلات تجاری مالی بین شرکتها و سازمانهای دولتی است. تأمین نیازهای دولت توسط شرکتها و پرداخت عوارض و مالیات و... از این قبیل تجارت است .
7 ) تجارت مصرف کننده با اداره [7] C2A :
این مدل هنوز پدیدارنشده است اما به دنبال رشد مدلهای B2C,B2A دولتها مبادلات الکترونیکی خود را با مردم گسترش می‏دهندکه باید ساختارهای لازم از جمله بانکداری الکترونیک و ساختارهای سخت افزاری ونرم افزاری ایجاد گردد، در این صورت مردم می‏توانند امورات خود از جمله پرداخت مالیات ، خرید سهام بورس و... را به صورت دیجیتال انجام دهند که نیازمند دولت الکترونیک و بانکداری الکترونیک و درکل شهر الکترونیک می‏باشد که بیشتر دولتها در سالهای اخیر به دنبال آن می باشند.

عوامل موفقیت در تجارت الکترونیک:
 

درتحقیقات انجام شده داخل وخارج و بررسی خبرگان تجارت الکترونیک عوامل مختلفی به عنوان عوامل موفقیت در تجارت الکترونیک ذکر شده است بخشی ازآنها عوامل درون سازمان تحت کنترل شرکتها وسازمانها و بخشی دیگرعوامل برون سازمانی است.
این عوامل به قرار ذیل هستند:
1 ) ثبات سیستم: یعنی سیستم ازنظرفنی بدون خطا باشد و دچار مشکلاتی از قبیل قطع و وصل و... نگردد ومشکل فنی نداشته باشد.
2 ) امنیت سیستم: وب سایت درحفظ امنیت اطلاعات مربوط به شرکتها دربرابر برنامه های ضد امنیتی قوی باشد.
3 ) سرعت: سیستم مورد نظرسرعت لازم وکافی رادرهرزمانی داشته باشد.
4 ) سهولت استفاده: مشتریان جهت خرید با سیستمی ساده وبا سهولت استفاده روبرو می‏شوند.
5 ) جذابت سایت: سایتها دارای جذابیتی برای مشتریان باشد مثل مقایسه ،معرفی به خریدو...
6 ) تنوع کالاوخدمات: درسایت شرکتها کالاهای متنوع وخدمات متنوع عرضه گردد که مکمل هم باشند.
7 ) قیمت مناسب یا پایین کالاها یا خدمات: به دلیل رقابت مشتری دنبال کالا یا خدمات با کیفیت وارزان می‏باشد.
8 ) اطلاعات کافی درمورد کالاها خدمات: اطلاعات کافی وجود داشته باشد مثل مدل کالاها ،مقایسه‏ی آنهاو...
9 ) عملیات ساده وکم هزینه : خدمات یا کالا به مشتریان باید با هزینه‏ی کمتری عرضه گردد وبه صورت ساده توسط مدیر سایت اجراشود.
10 ) ‏‏‏‏فرایند پرداخت: فرایند پرداخت باید به نوعی باشد که مشتریان به راحتی به صورت online یا الکترونیکی ویا هنگام تحویل کالا هزینه را پرداخت نمایند.
11 ) تحویل کالا: نحوه‏ی تحویل کالا باید مشخص باشدوبه سادگی صورت گیرد مثل ارسال پستی و زمان تحویل وتضمین کیفیت نیز مهم می باشد.
12 ) فرایند خرید : مشتریان جهت خرید مراحل مختلفی را طی نکنند وبه سادگی وبه صورت متنوعو راحت با انتخاب سبد خرید سریع خرید خودرا انجام دهند.
13 ) مشتری مداری : مثل عضویت مشتریان در سایت ،ایجاد صفحه‎‏‏ی شخصی برای آنها وارسال ایمیل تبلیغاتی برای آنها ازکالاهای جدید مورد نیاز آنها و...
14 ) امنیت اطلاعات مشتریان: حفظ امنیت اطلاعات مشتریان در وب سایت
15 ) کسب اعتماد مشتری
16 ) عرضه‏ی هدیه وجایزه به مشتریان خوب به صورت آنلاین
17 ) عرضه‏ی خدمات متناسب و مورد نیاز مشتریان
18 ) چند زبانه کردن سیستم ها
عوامل برون سازمانی شامل موارد زیر می‏باشد:
آموزش افراد، حمایت از وبسایتها توسط دولت وسازمانها، تدوین قوانین لازم، مقابله با جرایم اینترنتی، قوانین ومقررات مالکیت معنوی، ایجاد بسترهای مناسب ارتباطات مخابراتی ، فرهنگ سازی تجارت الکترونیکی ، گسترش بانکداری الکترونیکی

مزایای استفاده از تجارت الکترونیکی
 

 تحقیقات بازاریابی از طریق اینترنت آسان تر، سریع تر و کم هزینه تر انجام می گیرد
 مدیریت صحیح اطلاعات از طریق اینترنت
 کاهش هزینه ها ، صرفه جویی در وقت و تلاش
 معرفی وسیع تر و کم هزینه تر برند شرکت
 حذف واسطه ها و برقراری ارتباطات بهتر و آسان تر با تولیدکنندگان کالاها و مشتریان
 حذف مرزهای جغرافیایی و دسترسی سریع تر به بازارهای جهانی
 تبلیغات سریعتر و ارزانتر از طریق اینترنت.(سعیدنیا،خدایاری،87 )

اصلاح الگوی مصرف
 

اصلاح در لغت به معنی به صلاح آوردن، سامان بخشیدن و تغییرات است اما اصلاح به تغییراتی اطلاق می شود که در جهت رساندن امور به مصلحت و تصحیح و تغییر در انحرافاتی که از مسیر درست و واقعی خارج شده است بر این اساس اصلاح الگوی مصرف سامان بخشیدن و به مسیر صحیح وارد کردن چارچوب های تعیین شده کیفیت وکمیت مصرف است و به تعبیری نوع مصرف جامعه باید طوری تغییر کند که به خیر وصلاح فرد و جامعه باشد . اصلاح یعنی تغییر در انحرافاتی که از مسیر درست و واقعی خارج شده است بر این اساس اصلاح الگوی مصرف سامان دادن و به مسیر درست وارد کردن چارچوب های تعیین کننده کیفیت و کمیت مصرف است و هدف آن بر طرف کردن انحرافات می باشد . اصلاح برای همه جوامع یک ضرورت است و هدفش برطرف کردن انحرافات می باشد. سخن از تدوین یک الگو و نقشه ای است که اگر مصرف جامعه براساس آن ساماندهی شود، جامعه به همان میزان مصرف نسبت به حالت قبل از سطح ثروت و رفاه چند برابری برخوردار می شوند و این امر تحقق پیدا نخواهد کرد مگر با تلاش همه همانطور که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود فرمودند: همه ما، به خصوص مسئولان قوای سه گانه ، شخصیتهای اجتماعی و آحاد مردم باید درسال جدید در مسیر تحقق این شعار مهم وحیاتی واساسی یعنی «اصلاح الگوی مصرف »در همه زمینه ها برنامه ریزی وحرکت کنیم تا با استفاده صحیح و مدبرانه از منابع کشور، مصداق بر جسته ای از تبدیل احوال ملت به نیکوترین حالها ظهور و بروز یابد.

انواع مصرف و عوامل موثر بر آن:
 

مصرف در لغت یعنی استفا ده از کالاها و خدمات که به دوشکل زیر است:
الف ) مصرف نهایی کالا وخدمات خانوار که با هدف کسب رضایت خاطر صورت می گیرد. این مصرف به صورت عمده توسط خانواده ها انجام می شود و هزینه های خدمات و کالاهای نهایی مصرف توسط دولت و موسسات غیرانتفاعی را نیز در بر می گیرد براین اساس مصرف نهایی را به مصرف خصوصی و دولتی نیز تقسیم می کنند. هدف مصرف کننده(خانوار ) کسب رضایت خاطر بیشتر و هدف دولت یا موسسات غیر انتفاعی، کسب حداکثر رفاه برای جامعه است.(عزتی،1388 )
ب ) مصرف واسطه ای به استفاده از کالاها و خدمات با هدف انجام تولید کالاها و خدمات نهایی یا واسطه ای دیگر گفته می شود. به این نوع کالاها و خدمات، مواد اولیه و مصارف واسطه ای تولید نیز گفته می شود. (عزتی،1388 )هدف نهایی تولید کننده کسب منافع بیشتر است پس نوع هزینه ها را می توان به هزینه های مصرفی خانوار یا افراد ، موسسات غیر انتفاعی و دولتی و مصرف واسطه ای تفکیک کرد.

نقش تجارت الکترونیک در اصلاح الگوی مصرف:
 

یکی از راههای اصلاح الگوی مصرف، کاهش هزینه ها‏ی موجود با استفاده از فناوری‏های نو در کشور است، فناوری‏هایی که موجب تغییر کسب وکار از روش سنتی به مدرن گردیده است . یکی از این فناوری ها وجود اینترنت است که موجب تجارت الکترونیکی گردیده است.
ر قابت در صحنه‏ی بازارهای بین المللی صادرکنندگان را وادار می‏سازد تا برای پاسخگویی به نیاز مشتریان و بازارها وهمچنین برای بهبود کیفیت محصولات خود، به فناوری پیشرفته و مؤثر دانش بازار و تحقیق و مدیریت بهتر روی ‏آوردند و اینترنت به عنوان ابزاری برای افزایش کارایی تجاری مورد پذیرش همگان در بازارهای جهانی قرارگرفته است( 1998.Samiee,s. )
تجارت الکترونیک موجب اصلاح الگوی مصرف وقت و هزینه گردیده است که بصورت متنوع در ذیل به آنها می‏پردازیم:

جستجوی اینترنتی :
 

هنگامی که مشتری نیاز به کالایی داشته باشد برای خرید آن باید زمانی از وقت خود را صرف یافتن آن در بازارهای مختلف نماید که خود ضمن اتلاف وقت و زمان موجب صرف هزینه‏های مختلف مانند هزینه‏های ایاب وذهاب و نیروی انسانی و ... می‏گردد. چون یافتن کالا با کیفیت مورد نظر و خدمات مورد نیاز و قیمت مناسب هزینه بر می‏باشد، با جستجوی اینترنتی مشتریان با بررسی سایتهای فروشندگان مختلف ضمن حذف هزینه های گوناگون با مقایسه‏ی کالاهای شرکتهای مختلف کالای مورد نیاز خود را در اسرع وقت می‏یابند یعنی در جستجوی سنتی با مصرف مختلف منابع خربدار محصول خود را میابد ولب در جستجو گری اینترنتی نحوه پیدانمودن محصول مورد نظر اصلاح می گردد و در خیلی از هزینه ها صرفه جویی می گردد. .

خرید سریع وتبادل اطلاعات آنی:
 

در صورت انتخاب کالا توسط مشتری، خریدار و فروشنده میتوانند بصورت آنلاین ارتباط داشته باشند و در همان لحظه مشتری کالای مذکور را خریداری و وجه را بصورت الکترونیکی پرداخت نماید که خود ضمن حذف هزینه هایی را در بردارد بطوری که خرید سنتی با مصرف منابعی خرید انجام می شود مثل پرداخت وجه که انتشار پول با هزینه های کلان تهیه می شود که ایجاد بانکداری الکترونیک موجب کاهش و حذف پول کاغذی و استفاده از کارتهای بانکی می گردد و این هزینه های انتشار پول کاهش و یا حذف می گردد .

تبلیغات:
 

فروشندگان یا تجار با این نوع تجارت بدون پرداخت هزینه های زیاد برای تبلیغات وآگهی ها ی مختلف بصورت ساده توسط وب سایت به معرفی وسیع وکم هزینه برند شرکت می‏پردازند.

حذف واسطه ها:
 

در خرید و فروشهای سنتی واسطه های مختلفی بین خریدار و فروشنده قراردارد که موجب فروش کالا با قیمت بالا می‏گردند که وجود واسطه ها ضمن ایجاد هزینه‏هایی برای دولت وکشور می‏گردند وکالا را با قیمت‏های چند برابر به خریدار می‏رسانند و حذف این واسطه ها موجب اصلاح توزیع کالا با قیمت مناسب و حتی بهای تمام شده و کاهش هزینه مصرف عموم می شود.
درواقع تجارت الکترونیک به نوعی موجب می‏شود هزینه ها به صورت زنجیره ای در کشور کاهش یابند و این اصلاح الگوی مصرف را نتیجه می‏شود. انجام پرداختها و دریافتها با کارتهای اعتباری، تولید کالاها با توجه به نیازها ودرخواستها، کاهش هزینه‏هایی همچون انبارداری، بالا رفتن کیفیت کالاهاجهت رقابت، اصلاح الگوی مصرف کارخانجات و حذف هزینه هایی که دارای ارزش افزوده در تولید و خدمات نیستند، گسترش بازارهای فروش و کاهش تبلیغات تجاری، جلوگیری از اتلاف وقت مشتریان و فروشندگان جهت بازاریابی، کاسته شدن حمل ونقل برای امور تجاری وحذف کاغذ از انجام فعالیتها ، { اگرشرکتی بخواهد کالاهایی را خریداری کند باید به صورت بررسی در شرکتهای تجاری و انجام استعلام از چند شرکت با صرف هزینه‏های مختلف پس از بررسی مجدد به شرکت تجاری پذیرفته شده برود وپس از انعقاد قرارداد با دادن چک کالارا خریداری نماید که خود مستلزم پرشدن دهها فرم جهت استعلام ، درخواست خرید، مجوزات لازم در صورت خرید از شرکت تجاری، صدورچک و غیره می‏باشد ومجددا" عکس آن نیز برای شرکت تجاری فروشنده تا دریافت چک از بانک اتفاق می‏افتد}را می توان نمونه ای از اصلاح الگوی مصرف در زمینه تجارت الکترونیک دانست. امروزه با الکترونیکی شدن تجارت کلیه این امور بدون نیاز به رفت وآمد فیزیکی فقط با رایانه از طریق اینترنت انجام می‏شود که خود موجب کاهش هزینه‏های زیادی چه برای شرکتها وچه برای کشور وصرفه جویی در وقت می‏ گردد.

خلاصه ونتیجه
 

در این مقاله سعی شد با ارایه تعریف از اصلاح الگوی مصرف و شناخت انواع مصرف ها، و همچنین معرفی تجارت الکترونیک و مدلهای متنوع و مزایایی وجود ی آن نقش تجارت الکترونیک را در اصلاح الگوی مصرف بررسی کنیم .
اهمیتی که توسعه تجارت الکترونیک در تمامی جوامع دارد و تلاشی که در راستای توسعه کاربری فناور ی اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و بازرگانی می شود قطعاً مستلزم تبیین اهداف و استراتژی های مربوطه به منظور بهره برداری موثر از این پدیده و افزایش کارآیی و اثربخشی جریان توسعه آن است. به همین دلیل نیاز به زیرساخت ها و آموزش نیروی انسانی لازمه انجام تجارت الکترونیک است .
اصلاح تجارت از سنتی به الکترونیکی دارای مزایایی متنوع و مختلفی برای سازمانها می باشد . استفاده از تجارت الکترونیک باعث اصلاح الگوی مصرف زمان و هزینه می گردد به طوری که شرکتها در دستیابی به سود در مصرف منابع بنگاه خود تغییراتی ایجاد می کنند که موجب سود دهی بیشتر می گردد ، این تغییرات موجب تغییرا نوع مصرف این بنگاهها می شود. درنتیجه می توان استفاده از تجارت الکترونیک را یکی از راههای اصلاح الگوی مصرف دانست که باید دولت ضمن ایجاد زیرساختهای مناسب شرکتها را جهت انجام این نوع تجارت تشویق کند.
منابع :
اصغر زاده، عزت ا...و حقیقی، محمد و عابدی، احسان، ارائه مدلی مفهومی به منظور شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت ( CSF ) سایتهای خرید و فروش الکترونیکی در ایران، فصلنامه بصیرت، سال پانزدهم، شماره شماره 39، بهار 1387،صفحه 165
سعیدنیا، حمیدرضا و خدایاری، فرانک، شناسایی و تبین عوامل موثر بر اثربخشی بازاریابی اینترنتی شرکت های عضو تشکل های صادراتی، فصلنامه بصیرت، سال پانزدهم،شماره شماره 39، بهار 1387، صفحه190
فتحی، سعید و عزیزی، شهریار، بررسی تاثیر کسب و کار الکترونیکی بر توسعه صادرات : شناسایی اولویت های بخش صنعت در کشور، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 45، زمستان 1386، صفحه 179
عزتی، مرتضی، اصلاح الگوی مصرف، پژوهشکده مطالعات وتحقیقات بسیج، چاپ اول، 1388
Clarke, Irvine and Madison, James and Flaherty, Theresa B.(2005 ) , “Advances in Electronic Marketing” published in the United States of America by Idea Group publishing (an imprint of Idea Group Inc. ) ,{Online}.
Kalakota, Ravi and Marcia Robinson (2001 ) : “E-Business 2.0 Roadmap for Success Addison Wesley
Porter, M (2001 ) “Strategy and Internet”, Harvard business Review, vol.79 No.3.
Samiee,S. (1998 ) , “Export and the Internet: a conceptual perspective”, International Marketing Review, vol.15 No.2.
نویسنده محمد مهدی ایزدی

نظرات 1 + ارسال نظر
mostafa جمعه 30 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 09:50 ق.ظ http://magazinecenter.blogsky.com/

با سلام دوست عزیز وبلاگ واقعا زیبایی دارید اگر با تبادل لینک موفافق هستید وبلاگ منو بانام "آموزش و بروزترین مجلات ایرانی و خارجی" لینک کنید و همچنین خبرم کنید تا با چه نامی من هم شمارو لینک کنم ممنونم [گل][لبخند]
http://magazinecenter.blogsky.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد