حسابداری مدیریت بودجه

حسابداری مدیریت بودجه

یونس ولی زاده کارشناس ارشد مدیریت دولتی (مالی)
حسابداری مدیریت بودجه

حسابداری مدیریت بودجه

یونس ولی زاده کارشناس ارشد مدیریت دولتی (مالی)

همه چیز درباره تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک یک مفهوم جدید نیست و استفاده از فناوریهای الکترونیکی در انجام امور بازرگانی و تجاری از نمونه های مهم EDI به سالها قبل باز می گردد.خرید با استفاده از کارتهای اعتباری در فروشگاهها و کاربرد الکترونیک در تجارت به شمار می آید.


EDI روشی است برای تبادل اطلاعات تجاری متداول،با قالبی مشخص از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر.ترکیب تجارت و الکترونیک از سال 1970 آغاز شد.در آن زمان شرکتهای بزرگی دست به تشکیل شبکه های کامپیوتری زدند تا اطلاعات تجاری را بین خود و تولیدکنندگان مبادله کنند.در 26اکتبر 1993،بیل کلینتون ریس جمهور امریکا ،با امضاء یک دستورالعمل دولت فدرال را موظف کرد که در کمترین زمان ممکن،تجارت الکترونیکی را برای خرید و فروش کالا ها در سطح امریکا به شکلی عملی درآورد.

طبق این دستورالعمل ،چهار مرحله برای راه اندازی تجارت الکترونیکی تعیین شد:1.تا قبل از مارس 1994،باید ساختار و معماری یک تجارت الکترونیکی که قابل استفاده در سطح ایالات متحده باشد،تعیین گردد.2.تاقبل از سپتامبر 1994، یک تجارت الکترونیکی اولیه که دولت فدرال و تولیدکنندگان خصوصی را قادر به تبادل اطلاعات مربوط به خریدها و قیمت محصولات می کند به طور عملی در سطح کشور پیاده شود.3.تا قبل از جولای 1995،یک سیستم کامل تجارت الکترونیکی پیاده شود که قابلیت تبادل پول الکترونیکی و استفاده از بانکهای اطلاعاتی را دارا باشد.4.تا قبل از ژانویه 1997 یک سیستم کامل تجارت الکترونیکی با تمام قابلیتهای ممکن در سطح کشور پیاده شود.تجارت الکترونیکی در ابتدای پیدایش خود چیزی بیش از یک اطلاع رسانی ساده تجاری نبود و هر کسمی توانست محصولات خود را با استفاده از صفحات وب بر روی اینترنت تبلیغ کند.

  

تعریف تجارت الکترونیک در یک تعریف ساده ، تجارت الکترونیک را می توان انجام هر گونه امور تجاری و بازرگانی از طریق شبکه جهانی اینترنت بیان کرد.در یک تعریف دقیقتر، تجارت الکترونیک یعنی انجام معاملات از طریق شبکه،یا خرید و فروش محصولات و خدمات از طریق فروشگاههای اینترنتی وب.این امور می توانند شامل خرید و فروش عمده یا خرده کالاهای فیزیکی و غیر فیزیکی مانند محصولات غذایی یا نرم افزارهای کامپیوتری و ارائه خدمات به مشتریان نظیر مشاوره های پزشکی یا حقوقی و یا دیگر موارد تجاری مانند تبادل کالا با کالا ، راه اندازی مناقصات و مزایدات باشد.

مزایای تجارت الکترونیک

1.افزایش فروش
2.افزایش درآمد
3.افزایش سرمایه گذاری
4.افزایش سطح رفاه زندگی مردم
5.ایجاد فرصتهای تجاری جدید برای صنایع و بنگاه های بازرگانی
6.افزایش فرصتهای جدید شغلی
7.امکان ارائه خدمات و محصولات در سطح جهانی
8.جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش ترددهای بی مورد
9.کاهش هزینه های سربار و ایجاد رقابت در سطح بین الملل
10.دسترسی سریع به اطلاعات
11.عدم حضور واسطه
12.کاهش هزینه های تبلیغات کال
13.ورود به بازارهای فرا منطقه ای در جهت بازاریابی جهانی

معایب تجارت الکترونیک

1.کاهش میزان تولید
2.تأثیر ناشناخته آن بر روابط اجتماعی انسان
3.کاهش تولید شرکتهای ورشکسته

نیازهای تجارت الکترونیک

1.یک سیستم بانکی روان و دقیق
2.کد تجاری محصول
3.قوانین گمرکی،مالیاتی و بانکداری الکترونیکی
4.تهیه و تدوین نظام مالی اطلاعات و نظام حقوقی اطلاع رسانی (کپی رایت)
5.امنیت اطلاعات
6.محرمانه بودن اطلاعات شخصی
7.تطبیق مقررات ملی با مقررات متحدالشکل بین المللی
8.همکاری دانشگاهها،مراکز تحقیقاتی و سازمانهای مختلف
9.پذیرش اسناد الکترونیکی توسط قوه قضاییه
10.تأمین، صدور و بکارگیری کارت اعتباری
11.تأمین خطوط ارتباطی پرسرعت و مطمئن و ایجاد بستر مخابراتی به شکل بی سیم


انواع تجارت الکترونیک
1.تجارت Business to Business-B2B این نوع تجارت ، تجارت بین دو بنگاه می باشد.نمونه ای از این نوع تجارت ، شرکتی است که از یک شبکه برای انجام سفارش به تولیدکنندگان،دریافت پیش فاکتور و فاکتور خرید و همچنین پرداخت هزینه ها استفاده می کند. علیرغم آنکه این نوع تجارت الکترونیکی سالهاست که با استفاده از EDI انجام می گیرد ولی در واقع از 5 یا6 سال پیش به شکل امروزی خود در آمد.شرکتCisco یکی از اولین شرکتهایی بود که در جولای سال 1996 سایت تجارت الکترونیک خود را راه اندازی نمود.

2.تجارت Business to Consumer-B2C این نوع تجارت ، تجارت بین بنگاه و مصرف کننده می باشد. تجارت الکترونیکی بین بنگاه و مشتری بسیار متداول است.B2C یا همان خرده فروشی از حدود 8 سال پیش با راه اندازی سایتهایی چونAmazon و CDNow آغاز شد.پیشگام تجارت از نوع B2C جف بزوس بودکه در سال 1994 شرکت Amazon را بنانهاد.وی که یک تاجر کم تجربه در امر خرده فروشی بود سایت خود را فقط با هدف فروش کتاب از طریق اینترنت راه اندازی کرد.در حال حاضر زمینه فروش کالا و خدمات که از طریق اینترنت و بر اساس B2C انجام می پذیرد عبارتند از:سخت افزار و نرم افزار،امور مسافرت،جهانگردی،کتاب،ارسال هدیه و گل،مواد غذایی و نوشیدنی،جواهرات، کالاهای ورزشی و الکترونیکی.

3.تجارت Consumer to Consumer-C2Cدر تجارت C2C یا تجارت بین مصرف کننده و مصرف کننده انواع مزایده و مناقصه کالاها از طریق اینترنت قرار می گیرد.نمونه ای از این نوع تجارت الکترونیک را می توان در سایت EBay مشاهده نمود.

4.تجارت Business to Administration-B2Aاین نوع تجارت شامل کلیه تراکنشهای مالی و تجاری بین شرکتها و سازمانهای دولتی می باشد.تأمین نیازهای دولت توسط شرکتها و پرداخت عوارض از جمله مواردی است که می توان در این گروه گنجاند

5.تجارت Consumer to Administeration-C2Aاین گروه هنوز پدیدار نشده است ولی تعاملات مربوط به پرداخت مالیات بر درآمد اشخاص و هر گونه امور کسب کار که بین دولت و آحاد مردم متصور است در این گروه قرار می گیرد.مزایای تجارت B2Cهمان طور که در بالا اشاره شد بیشترین سهم تجارت الکترونیک از نوع B2C و خرده فروشی می باشد.به همین دلیل به بررسی مزایای این نوع تجارت می پردازیم.

از دید خریداران فروشگاه های الکترونیک ، مهمترین مزایایی که می توان به تجارت الکترونیک منصوب کرد عبارتند از:

1.کاتولوگ و مشخصات کالاها به سهولت قابل دسترسی و مشاهده بوده و مشتری قادر است بر اساس ویژگی های متعدد همچون نام،نوع،رنگ،وزن،قیمت و... کالای مورد نظر خود را پیدا کند.توضیح کالاها می تواند به همراه تصاویر متعدد بوده و در عین حال می تواند شامل تصاویر سه بعدی نیز باشد.

2.کالا ها و خدمات می توانند توسط بقیه خریداران نظر دهی شوند و مشتری قادر است از نظرات بقیه خریداران مطلع شود.

3.خرید از فروشگاه می تواند به صورت 24 ساعته در تمام ایام هفته انجام گیرد.

4.بعضی از محصولات همچون نرم افزار ، کتابهای الکترونیکی ، موسیقی، فیلم،... در همان زمان خرید قابل دریافت از سایت فروشگاه است.

5.کالا ها معمولاً از فروشگاه های فیزیکی ارزانتر است(به علت کم بودن هزینه های سربار فروشگاه وزیاد بودن تعداد خریداران)

6.فشار و استرس معمول در هنگام خرید از یک فروشگاه فیزیکی به هنکام خرید از یک فروشگاه الکترونیکی وجود نخواهد داشت.

7..مقایسه انواع گوناگون یک کالای خاص در فروشگاههای مختلف می تواند به راحتی انجام گیرد.فاصله بین این فروشگاه ها یک Click است.

8.خریدار قادر است کلیه فروشگاه ها را برای یافتن مناسبترین قیمت برای کالای مورد نظر خود جستجو کند.

9.خریدار پس از انتخاب کالا،به سادگی و با فشردن چند کلید قادر به انجام سفارش و پرداخت هزینه ها بوده و بعد از مدت معینی کالای خریداری شده را در منزل خود در یافت خواهد کرد.

10.بعد از دریافت کالا ،اگر مشکلی در کالای دریافت شده موجود باشد ، خریدار می تواند به سایت فروشگاه مراجعه کرده و از امکانات ارجاع کالا استفاده کند.

از دیدگاه فروشندگان و صاحبان فروشگاههای الکترونیکی موارد زیر به عنوان امتیازات تجارت الکترونیک محسوب می شود:

1. هزینه راه اندازی فروشگاه الکترونیک بسیار کمتر از فروشگاه فیزیکی است.
2. تبلیغ محصولات به راحتی و به ارزانی در سطح جهان میسر است.
3. مشتریان منحصر به یک منطقه یا کشور خاص نبوده و محیط فروشگاه با مرزهای جغرافیایی محدود نخواهد بود.
4.رقابت جهت جذب مشتری، سبب ارتقاء کیفیت محصول می گردد.
5. اضافه کردن سرویس های جدید نظیر پشتیبانی ،خدمات،جوابگویی سوالات مشتریان و غیره می تواند به سهولت انجام پذیرد.
6.تعداد مشتریان و خریداران به سرعت قابل افزایش است.
7.نرخ سود در مقابل هزینه های مصرفی ، افزایش خواهد داشت.
8.ارتباط با تولیدکنندگان کالا ها ،با حذف واسطه ها بهینه خواهد شد.
9. ارتباط با تولیدکنندگان و مشتریان به سهولت از طریق صفحات وب و ایمیل صورت می پذیرد.خوب دوستان عزیز،تا اینجا با مفاهیم و مزایای تجارت الکترونیک آشنا شدیم.از درس آینده به بررسی مراحل راه اندازی یک تجارت الکترونیک از نوع B2C خواهیم پرداخت.

مراحل راه اندازی یک تجارت الکترونیک از نوع B2Cپس از بررسی انواع تجارت الکترونیک و مزایای آن نوبت به چگونگی و مراحل راه اندازی یک تجارت الکترونیک از نوع B2C می رسد. دلیل مطرح کردن تجارتB2C به این خاطر است که این نوع تجارت را هرشخصی می تواند راه اندازی کند و مسلما برای کلیه عزیزان مفید خواهد بود ولی تجارت از نوع دیگر به عنوان مثال B2B مستلزم هزینه بسیار بالا و محدود به شرکتها با یکدیگر یا تولید کنندگان می باشد.فرآیند تجارت الکترونیک از شش مرحله تشکیل شده است.مرحله اول بررسی (Cataloging) است. در این مرحله خریدار محصول مورد نظر خود را در سایتهای مربوطه بررسی می کند.پس از این مرحله خریدار با فروشندگان مختلف راجع به پارامترهایی مثل قیمت? نوع ? زمان تحویل ? خدمات پس از فروش ?نحوه پرداخت و غیره مذاکره (Negotiation) می کند ویک فروشنده را انتخاب می کند.بعد از مذاکره بین خریدار و فروشنده قرارداد (Contracting) بسته می شود.اکنون نوبت پرداخت است.خریدار پول محصول خریداری شده را به فروشنده پرداخت(Payment) می کند.پس از پرداخت محصول خریداری شده به خریدار تحویل (Delivery) داده می شود.در نهایت فروشنده با خدمات پس از فروش (After sale support) از محصول خود حمایت می کند.

برای راه اندازی یک تجارت الکترونیک می بایست مراحل زیر را دنبال کرد

1.Domain و ثبت آن
2.طراحی و ساخت سایت
3.اجاره فضا بر روی اینترنت
4.Host پرداخت الکترونیکی
5.تأمین امنیت سایت
6.بازاریابی ،تبلیغ و جذب مشتری

بررسی و تحلیل کارایی سایت حال به بررسی هر یک از این مراحل به طور کامل می پردازیم.
Domain و ثبت آن اولین گام در راه اندازی یک سایت تجارت الکترونیک انتخاب و ثبت ، نام آن است.طی این مرحله صاحب سایت یک نام برای سایت خود اختصاص داده و آن را در شبکه اینترنت ثبت می کند. این نام در واقع آدرس سایت بر روی اینترنت است که در قالبی مشابهwww.storename.com به مشتریان معرفی می شود.انتخاب نام سایت از اهمیت بالایی بر خوردار است و باید نمایانگر نوع کالاها و خدماتی باشد که توسط سایت عرضه می شود.در عین حال باید ساده و کوتاه باشد تا به راحتی در ذهن مشتریان جای گیرد.
از آنجا که باید نام انتخاب شده در شبکه اینترنت یکتا باشد ، لذا بهتر است که ثبت آن در اولین فرصت صورت گیرد.سایتهای مختلفی همچون
http://www.onlinenic.com و http://www.register.com بر روی اینترنت وجود دارند که این امکان را به صاحبان سایتها می دهند تا تعیین کنند آیا نام انتخابی آنها قبلاً ثبت شده است یا خیر.برای این کار وارد سایت شده و در قسمت Whois نام مورد نظر خود را وارد کرده و دکمه مربوطه را کلیک کنید.برای ثبت کردن نام خود در صورتی که دارای کارت اعتباری بین المللی باشید می توانید بر روی همان سایت نام خود را ثبت کنید در غیر این صورت با مراجه شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی می توانید نام خود را ثبت کنید.در این صورت توجه داشته باشید که در ازاء ثبت نام خود می بایست یک Control Panel دریافت کنید.
آدرسهای اینترنتی دارای پسوندهای مختلفی می باشند که نسبت به موضوع سایت انتخاب می شوند.بعضی از این پسوندها عبارتند از:Com تجاری CommercialNet شبکه ای NetworkOrg سازمانی OrganizationGov دولتی GovernmentBiz تجاری BusinessInfo اطلاع رسانی Informationسایتهای تجارت الکترونیک Biz یا Comمی باشند.

طراحی و ساخت سایت

کلید تجارت الکترونیک به خصوص در وب، ارائه محتویات و مطالب به کاربر و توسعه تجربه تجارت ، در اینترنت است.کیفیت محتویات سایت وب رابطه مستقیم با موفقیت آن سایت دارد.برخی از عوامی که باعث موفقیت یک سایت و اثربخشی آن می گردد عبارتند از :

1.سایتهای تجاری موفق در اینترنت، بیشتر از منظر مشتری طراحی می شوند تا شرکت.
2.استفاده و مرور مطالب سایت آسان است.
3.هنگام سفارش و فروش کالا شیوه و نحوه کار برای مشتری آسان می باشد.
4.ارتباط با کاربر بیشتر در سطح فردی و شخصی است.
5.ارتباط مشتری با سایت و مسولین آن بسیار آسان است.
6.شرکت یا مسولین سایت به ارتباطات و بازخور سایت پاسخ می دهند.
7.مطالب سایت به سرعت به روز شده و باعث بازگشت مجدد مشتری می شود.طراحی سایت برای مشتری بسیار مشاهده شده است که طراحان سایتها ،طراحی خود را بر روی شرکت متمرکز می کنند و خود را به این طریق به دنیا معرفی می کنند.گرچه این هدف در ظاهر قابل درک است ولی این نگرش در طراحی سایتهای وب موجب غفلت از مخاطبین سایت،مشتریان و ایده مشتری گرایی می شود.اصول طراحی موثر سایتهای وب ،ارائه اطلاعات ضروری و مورد نیاز مشتری است.
به عنوان مثال قراردادن FAQ یک پدیده ساده و درست در جهت پاسخگویی به سوالات مشتری است و می تواند در تشخیص مفید بودن یک محصول یا خدمات و همچنین آموزش فنی راجع به بعضی محصولات یا خدمات به مشتری کمک کند.بر اساس مطالعات موسسه گارنر ،شرکتهای سراسر جهان به طور تقریب 820 میلیون دلار برای پاسخگویی و پشتیبانی مشتری، در سال 2000 هزینه کرده اند.برای کمک به تشخیص اینکه چه اطلاعات با ارزشی می تواند موجب تأثیر بیشتر سایت وب گردد بایستی خواسته و نیاز مشتری را مورد توجه قرار داد.مراجعات مشتری به سایت یا به خودی خود است و یا از طریق یک منبع اطلاعاتی است.بنابر این واحد خدمات مشتری نیز می تواند کمک خوبی برای طراحان سایت باشد تا با انواع پرسشهای مشتریان آشنا شوند.
مرور آسان سایت اطلاعات با ارزش ، اساس توسعه و طراحی وب است.ساختار سایت وب که مشتریان را قادر به مشاهده اطلاعات می کند نیز دارای اهمیت است.در حالی که طراحان،بیشتر تمایل به ساختار نوع درختی دارند و همه چیز را از صفحه اولیه(Homepage) آغاز می کنند، مشتریان معمولاً مرور سایت را از صفحه اولیه آغاز نمی کنند.دلیل آن دسترسی سایتها از طریق جستجو گرهای اینترنتی است.تنظیم نحوه ارتباط به موضوعات اصلی سایت روی تمام صفحات سایت هم روش مؤثری است.با این روش کاربران در هر صفحه ای از سایت که وارد می شوند با عنوان موضوعات ارائه شده در کل سایت آشنا شده و موجب توقف بیشتر آنها در سایت می شود.
علاوه بر این در سایتهای بزرگ بهتر است از یک جستجو گر داخلی نیز استفاده شود تا کاربران با سرعت بیشتری به مطلب و محتویات سایت دسترسی پیدا کنند.
برای مثال سایتی که 40 گروه اطلاعات در 12 سطح دارد وشاید بیش از 90 هزار امکان انتخاب برای کاربر داشته باشد بایستی به وسیله مرورگر مناسبی اداره شود تا کاربر بتواند به راحتی و با سرعت بیشتر اطلاعات مورد نیاز خود را برداشت کند.طراحی گرافیکیوب یک محیط گرافیکی است و باید طراحی سایت در این محیط ، حرفه ای باشد.سایتهای تجاری مؤثر در اینترنت با ترکیبی از طرحهای حرفه ای قابل ساخت است.
طراحان حرفه ای اولاً تشخیص درستی از کاربرد گرافیک دارند و ثانیاً نسبت به نحوه ظاهر شدن کار طراحی شده ، در مرورگرهای مختلف حساس هستند.بار گذاری سریع صفحات در مرورگرهای کاربران ، از عوامل مهم در طراحی سایتهای تجاری می باشد.تحقیقات نشان می دهد که کاربران بیش از 12 ثانیه برای بارگذاری یک صفحه صبر نمی کنند.موضوع دیگر اندازه پنجره و صفحه سایت است.اندازه پنجره برای تمام کاربران یکی نیست،کاربرانی که از کامپیوترهای جیبی (Note book) استفاده می کنند دارای مانیتورهای کوچکی هستند و به عنوان مثال سایتی که برای مانیتورهای بزرگ طراحی شده است در مانیتورهای کوچک، متن حاشیه سمت راست آن مشاهده نمی شود.
نحوه نمایش صفحات در مرورگر های مختلف متفاوت است و طراحان باید صفحه طراحی شده خود را در مرورگر های مختلف مورد آزمایش قرار دهند.استفاده صحیح از چند رسانه موجب حفظ سایت تجاری می شود به شرط آنکه عناصر درست و متناسب با اهداف تجاری سایت باشد.تأثیر متقابل سایت وب از دیگر عواملی است که می بایست به آن توجه کرد.فراتر از چند رسانه تکنولوژی های دیگری وجود دارد که محتویات سایت را قادر به اجرای هر فعالیت مطلوب و دو طرفه در اینترنت می کند.زبان جاوا ، کنترل های OLE و Active Xاز این تکنولوژی ها می باشد. این تکنولوژی ها باعث ارتباط با کاربر می شود و از مزیت آنها این است که در کامپیوتر کاربر (Client) اجرا می شود.

علاوه بر این استفاده از زبانهای برنامه نویسی نظیر ASP و PHP و بانکهای اطلاعاتی مثل SQL SERVER و ORACEL ضروری می باشد.در
کنار اهمیت گرافیک ، اطلاعات نیز از منابع با ارزش در رب است.صفحه اولیه معرف شخصیت شرکت یا سایت می باشد.این صفحه باید دارای کمترین متن و محدود به توضیحات بخشهای مختلف سایت باشد.رنگ متنها و پشت زمینه سایت باید هماهنگ باشند به گونه ای که متنها راحت خوانده شوند.الگوی صفحات وبقاعده ساده ایی که رفتار بیشتر خریداران شبکه ای را توضیح می دهد ، الگوی صفحات وب است.این ایده از آنجا ناشی شده که مشتریان ، صفحات وب را یکی یکی و بر اساس تجربه خرید باز می کنند نه اینکه بر اساس فکر زیاد به آنها رسیده باشند.مشتریان بیشتر روی صفحه ای که در آن هستند متمرکز می شوند نه بر روی کل آن سایت.

در هر صفحه مشتریان ممکن است دو کار را انجام دهند : تأیید کلیدی که آنها را به هدفشان نزدیکتر می کند یا با کلید برگشت، از آن صفحه منصرف می شوند.بسیاری از سایتهای فروش کالا در اینترنت ، موقعیت هر صفحه در کل سایت و سایر امکانات موجود در آن سایت را به مشتری نشان می دهند.بعضی از سایتها با چیزهایی از قبیل میله های ابزار،میله مرورگر عمودی و افقی و امثال آنها شلوغ شده اند که در کل ، ارتباطی با مشتری ندارند.در کل مشتریان معمولاً به ساختار کلی سایت دقت ندارند ، بلکه به دنبال انجام کاری هستند که آنها را به هدف شخصیشان نزدیکتر می کند.نکته دیگر در الگوی صفحات این است که صفحات وب نباید یک مرتبه به اهداف زیادی برسند.تمرکز هر صفحه یا کل سایت روی یک هدف مشتری ، کار را برای مشتری ساده تر می کندو ترافیک سایت را نیز بالا می برد.بنابراین هر صفحه وب را روی یک هدف متمرکز کرده و هر چیزی را که برای آن هدف ضروری نیست حذف نمایید.روشهای سرعت بخشیدن به اجرای سایت وبمردم در اینترنت بسیار بی صبرند و خیلی از آنها حاضر نیستند که منتظر بمانند تا صفحه های سایت شما به طور کامل در صفحه مانیتور آنها ظاهر شود.مطمئن باشید که به خاطر سرعت پایین سایتتان ممکن است مشتریانتان را از دست بدهید.یکی از اهداف طراحی و نصب سایت باید این باشد که سایت تا حد ممکن سریع باشد.

در اینجا به سه روش موثر اشاره می کنیم:

1.فشردن اندازه پرونده گرافیکی ایده ای که در اینجا مطرح می شود این است که گرافیکها در یک پرونده کوچکتر فشرده شوند به طوری که صفحه وب شما سریعتر اجرا گردد.اغلب طراحان ، گرافیکهایشان را در Photo shop و Paint shop pro می سازند و فکر می کنند که گرافیکهایشان رادر کوچکترین اندازه ممکن در آورده اند،اما اینطور نیست.
بیشتر اوقات گرافیکها می توانند فشرده تر هم باشند.وقتی که گرافیکهایتان را ساختید توصیه می شود به سایتهای زیر مراجعه کنید.برای قالبهای
http://www.gifoptimizer.com , http://www.gifwizard.com Gif و برای قالبهایJpeg به سایت http://www.jpegwizard.com مراجعه کنید.در هنگام کار با برنامه های گرافیکی باید دقت کنید که از رنگهای زیاد در گرافیکتان استفاده نکنید.برای مثال بعضی ها در آگهی هایBanner خود از 16 میلیون رنگ استفاده می کنند در حالی که اکثر مواقع فقط ازسه رنگ واقعی استفاده می کنند.به هر حال از حداقل تعداد رنگ ممکن در طرحتان استفاده کنید.همیشه از حالت 256 رنگ استفاده کنید یا اگر می توانید حتی باید تلاش کنید تا از حالت 16 یا 8 رنگ استفاده کنید.

2.استفاده از جدول اگر یک صفحه بلند دارید، دومین کاری که می توانید انجام دهید تقسیم کردن آن به چندین جدول می باشد در این روش با استفاده از جداول، متون را به چندین بخش مجزا تقسیم می کنیم،مرورگر بلافاصله صفحه را اصطلاحاMap نموده و به طور خودکار شروع به ظاهر کردن متن در اولین جدول می نماید.هنگامی که اولین جدول بر روی صفحه نمایان می شود بقیه صفحه هنوز در حال اجرا شدن است.این به بازدید کننده شما این امکان را می دهد که در حالی که بقیه صفحه وب شما در حال اجرا شدن می باشد ، بلافاصله شروع به خواندن نماید.

3.رها شدن از کدهای اضافییک راه دیگر برای سرعت بخشیدن به سایت وب ، از بین بردن کدهای اضافی معروف به ریداندنتHTML است.اگر شما از برنامه هایی مثل Front Page استفاده می کنید تعداد بسیار زیادی کد اضافی پیداخواهید کرد.این نوع برنامه ها تعداد زیادی از این کدها زا در صفحه شما قرار خواهند داد که اصولاً در سایت به آنها نیازی نیست و فقط اندازه پرونده شما را افزایش خواهد داد.با خارج کردن کدهای اضافی می توانید اندازه پرونده را به طرز چشمگیری کاهش دهید.اکنون با استفاده از سه روش بالا پرونده را به میزان قابل توجهی کوچک کردید.حال سوال دیگر این است که چگونه می توانید زمان اجرای سایت خود را مشخص کنید.برای این منظور سایت Net mechanic  سرعت اجرای صفحه شما را در چندین مودم رایج نشان می دهد.
تعریف تجارت الکترونیک در یک تعریف ساده ، تجارت الکترونیک را می توان انجام هر گونه امور تجاری و بازرگانی از طریق شبکه جهانی اینترنت بیان کرد.در یک تعریف دقیقتر، تجارت الکترونیک یعنی انجام معاملات از طریق شبکه،یا خرید و فروش محصولات و خدمات از طریق فروشگاههای اینترنتی وب.این امور می توانند شامل خرید و فروش عمده یا خرده کالاهای فیزیکی و غیر فیزیکی مانند محصولات غذایی یا نرم افزارهای کامپیوتری و ارائه خدمات به مشتریان نظیر مشاوره های پزشکی یا حقوقی و یا دیگر موارد تجاری مانند تبادل کالا با کالا ، راه اندازی مناقصات و مزایدات باشد.

مزایای تجارت الکترونیک

1.افزایش فروش
2.افزایش درآمد
3.افزایش سرمایه گذاری
4.افزایش سطح رفاه زندگی مردم
5.ایجاد فرصتهای تجاری جدید برای صنایع و بنگاه های بازرگانی
6.افزایش فرصتهای جدید شغلی
7.امکان ارائه خدمات و محصولات در سطح جهانی
8.جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش ترددهای بی مورد
9.کاهش هزینه های سربار و ایجاد رقابت در سطح بین الملل
10.دسترسی سریع به اطلاعات
11.عدم حضور واسطه
12.کاهش هزینه های تبلیغات کال
13.ورود به بازارهای فرا منطقه ای در جهت بازاریابی جهانی

معایب تجارت الکترونیک

1.کاهش میزان تولید
2.تأثیر ناشناخته آن بر روابط اجتماعی انسان
3.کاهش تولید شرکتهای ورشکسته

نیازهای تجارت الکترونیک

1.یک سیستم بانکی روان و دقیق
2.کد تجاری محصول
3.قوانین گمرکی،مالیاتی و بانکداری الکترونیکی
4.تهیه و تدوین نظام مالی اطلاعات و نظام حقوقی اطلاع رسانی (کپی رایت)
5.امنیت اطلاعات
6.محرمانه بودن اطلاعات شخصی
7.تطبیق مقررات ملی با مقررات متحدالشکل بین المللی
8.همکاری دانشگاهها،مراکز تحقیقاتی و سازمانهای مختلف
9.پذیرش اسناد الکترونیکی توسط قوه قضاییه
10.تأمین، صدور و بکارگیری کارت اعتباری
11.تأمین خطوط ارتباطی پرسرعت و مطمئن و ایجاد بستر مخابراتی به شکل بی سیم


انواع تجارت الکترونیک
1.تجارت Business to Business-B2B این نوع تجارت ، تجارت بین دو بنگاه می باشد.نمونه ای از این نوع تجارت ، شرکتی است که از یک شبکه برای انجام سفارش به تولیدکنندگان،دریافت پیش فاکتور و فاکتور خرید و همچنین پرداخت هزینه ها استفاده می کند. علیرغم آنکه این نوع تجارت الکترونیکی سالهاست که با استفاده از EDI انجام می گیرد ولی در واقع از 5 یا6 سال پیش به شکل امروزی خود در آمد.شرکتCisco یکی از اولین شرکتهایی بود که در جولای سال 1996 سایت تجارت الکترونیک خود را راه اندازی نمود.

2.تجارت Business to Consumer-B2C این نوع تجارت ، تجارت بین بنگاه و مصرف کننده می باشد. تجارت الکترونیکی بین بنگاه و مشتری بسیار متداول است.B2C یا همان خرده فروشی از حدود 8 سال پیش با راه اندازی سایتهایی چونAmazon و CDNow آغاز شد.پیشگام تجارت از نوع B2C جف بزوس بودکه در سال 1994 شرکت Amazon را بنانهاد.وی که یک تاجر کم تجربه در امر خرده فروشی بود سایت خود را فقط با هدف فروش کتاب از طریق اینترنت راه اندازی کرد.در حال حاضر زمینه فروش کالا و خدمات که از طریق اینترنت و بر اساس B2C انجام می پذیرد عبارتند از:سخت افزار و نرم افزار،امور مسافرت،جهانگردی،کتاب،ارسال هدیه و گل،مواد غذایی و نوشیدنی،جواهرات، کالاهای ورزشی و الکترونیکی.

3.تجارت Consumer to Consumer-C2Cدر تجارت C2C یا تجارت بین مصرف کننده و مصرف کننده انواع مزایده و مناقصه کالاها از طریق اینترنت قرار می گیرد.نمونه ای از این نوع تجارت الکترونیک را می توان در سایت EBay مشاهده نمود.

4.تجارت Business to Administration-B2Aاین نوع تجارت شامل کلیه تراکنشهای مالی و تجاری بین شرکتها و سازمانهای دولتی می باشد.تأمین نیازهای دولت توسط شرکتها و پرداخت عوارض از جمله مواردی است که می توان در این گروه گنجاند

5.تجارت Consumer to Administeration-C2Aاین گروه هنوز پدیدار نشده است ولی تعاملات مربوط به پرداخت مالیات بر درآمد اشخاص و هر گونه امور کسب کار که بین دولت و آحاد مردم متصور است در این گروه قرار می گیرد.مزایای تجارت B2Cهمان طور که در بالا اشاره شد بیشترین سهم تجارت الکترونیک از نوع B2C و خرده فروشی می باشد.به همین دلیل به بررسی مزایای این نوع تجارت می پردازیم.

از دید خریداران فروشگاه های الکترونیک ، مهمترین مزایایی که می توان به تجارت الکترونیک منصوب کرد عبارتند از:

1.کاتولوگ و مشخصات کالاها به سهولت قابل دسترسی و مشاهده بوده و مشتری قادر است بر اساس ویژگی های متعدد همچون نام،نوع،رنگ،وزن،قیمت و... کالای مورد نظر خود را پیدا کند.توضیح کالاها می تواند به همراه تصاویر متعدد بوده و در عین حال می تواند شامل تصاویر سه بعدی نیز باشد.

2.کالا ها و خدمات می توانند توسط بقیه خریداران نظر دهی شوند و مشتری قادر است از نظرات بقیه خریداران مطلع شود.

3.خرید از فروشگاه می تواند به صورت 24 ساعته در تمام ایام هفته انجام گیرد.

4.بعضی از محصولات همچون نرم افزار ، کتابهای الکترونیکی ، موسیقی، فیلم،... در همان زمان خرید قابل دریافت از سایت فروشگاه است.

5.کالا ها معمولاً از فروشگاه های فیزیکی ارزانتر است(به علت کم بودن هزینه های سربار فروشگاه وزیاد بودن تعداد خریداران)

6.فشار و استرس معمول در هنگام خرید از یک فروشگاه فیزیکی به هنکام خرید از یک فروشگاه الکترونیکی وجود نخواهد داشت.

7..مقایسه انواع گوناگون یک کالای خاص در فروشگاههای مختلف می تواند به راحتی انجام گیرد.فاصله بین این فروشگاه ها یک Click است.

8.خریدار قادر است کلیه فروشگاه ها را برای یافتن مناسبترین قیمت برای کالای مورد نظر خود جستجو کند.

9.خریدار پس از انتخاب کالا،به سادگی و با فشردن چند کلید قادر به انجام سفارش و پرداخت هزینه ها بوده و بعد از مدت معینی کالای خریداری شده را در منزل خود در یافت خواهد کرد.

10.بعد از دریافت کالا ،اگر مشکلی در کالای دریافت شده موجود باشد ، خریدار می تواند به سایت فروشگاه مراجعه کرده و از امکانات ارجاع کالا استفاده کند.

از دیدگاه فروشندگان و صاحبان فروشگاههای الکترونیکی موارد زیر به عنوان امتیازات تجارت الکترونیک محسوب می شود:

1. هزینه راه اندازی فروشگاه الکترونیک بسیار کمتر از فروشگاه فیزیکی است.
2. تبلیغ محصولات به راحتی و به ارزانی در سطح جهان میسر است.
3. مشتریان منحصر به یک منطقه یا کشور خاص نبوده و محیط فروشگاه با مرزهای جغرافیایی محدود نخواهد بود.
4.رقابت جهت جذب مشتری، سبب ارتقاء کیفیت محصول می گردد.
5. اضافه کردن سرویس های جدید نظیر پشتیبانی ،خدمات،جوابگویی سوالات مشتریان و غیره می تواند به سهولت انجام پذیرد.
6.تعداد مشتریان و خریداران به سرعت قابل افزایش است.
7.نرخ سود در مقابل هزینه های مصرفی ، افزایش خواهد داشت.
8.ارتباط با تولیدکنندگان کالا ها ،با حذف واسطه ها بهینه خواهد شد.
9. ارتباط با تولیدکنندگان و مشتریان به سهولت از طریق صفحات وب و ایمیل صورت می پذیرد.خوب دوستان عزیز،تا اینجا با مفاهیم و مزایای تجارت الکترونیک آشنا شدیم.از درس آینده به بررسی مراحل راه اندازی یک تجارت الکترونیک از نوع B2C خواهیم پرداخت.

مراحل راه اندازی یک تجارت الکترونیک از نوع B2Cپس از بررسی انواع تجارت الکترونیک و مزایای آن نوبت به چگونگی و مراحل راه اندازی یک تجارت الکترونیک از نوع B2C می رسد. دلیل مطرح کردن تجارتB2C به این خاطر است که این نوع تجارت را هرشخصی می تواند راه اندازی کند و مسلما برای کلیه عزیزان مفید خواهد بود ولی تجارت از نوع دیگر به عنوان مثال B2B مستلزم هزینه بسیار بالا و محدود به شرکتها با یکدیگر یا تولید کنندگان می باشد.فرآیند تجارت الکترونیک از شش مرحله تشکیل شده است.مرحله اول بررسی (Cataloging) است. در این مرحله خریدار محصول مورد نظر خود را در سایتهای مربوطه بررسی می کند.پس از این مرحله خریدار با فروشندگان مختلف راجع به پارامترهایی مثل قیمت? نوع ? زمان تحویل ? خدمات پس از فروش ?نحوه پرداخت و غیره مذاکره (Negotiation) می کند ویک فروشنده را انتخاب می کند.بعد از مذاکره بین خریدار و فروشنده قرارداد (Contracting) بسته می شود.اکنون نوبت پرداخت است.خریدار پول محصول خریداری شده را به فروشنده پرداخت(Payment) می کند.پس از پرداخت محصول خریداری شده به خریدار تحویل (Delivery) داده می شود.در نهایت فروشنده با خدمات پس از فروش (After sale support) از محصول خود حمایت می کند.

برای راه اندازی یک تجارت الکترونیک می بایست مراحل زیر را دنبال کرد

1.Domain و ثبت آن
2.طراحی و ساخت سایت
3.اجاره فضا بر روی اینترنت
4.Host پرداخت الکترونیکی
5.تأمین امنیت سایت
6.بازاریابی ،تبلیغ و جذب مشتری

بررسی و تحلیل کارایی سایت حال به بررسی هر یک از این مراحل به طور کامل می پردازیم.
Domain و ثبت آن اولین گام در راه اندازی یک سایت تجارت الکترونیک انتخاب و ثبت ، نام آن است.طی این مرحله صاحب سایت یک نام برای سایت خود اختصاص داده و آن را در شبکه اینترنت ثبت می کند. این نام در واقع آدرس سایت بر روی اینترنت است که در قالبی مشابهwww.storename.com به مشتریان معرفی می شود.انتخاب نام سایت از اهمیت بالایی بر خوردار است و باید نمایانگر نوع کالاها و خدماتی باشد که توسط سایت عرضه می شود.در عین حال باید ساده و کوتاه باشد تا به راحتی در ذهن مشتریان جای گیرد.
از آنجا که باید نام انتخاب شده در شبکه اینترنت یکتا باشد ، لذا بهتر است که ثبت آن در اولین فرصت صورت گیرد.سایتهای مختلفی همچون
http://www.onlinenic.com و http://www.register.com بر روی اینترنت وجود دارند که این امکان را به صاحبان سایتها می دهند تا تعیین کنند آیا نام انتخابی آنها قبلاً ثبت شده است یا خیر.برای این کار وارد سایت شده و در قسمت Whois نام مورد نظر خود را وارد کرده و دکمه مربوطه را کلیک کنید.برای ثبت کردن نام خود در صورتی که دارای کارت اعتباری بین المللی باشید می توانید بر روی همان سایت نام خود را ثبت کنید در غیر این صورت با مراجه شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی می توانید نام خود را ثبت کنید.در این صورت توجه داشته باشید که در ازاء ثبت نام خود می بایست یک Control Panel دریافت کنید.
آدرسهای اینترنتی دارای پسوندهای مختلفی می باشند که نسبت به موضوع سایت انتخاب می شوند.بعضی از این پسوندها عبارتند از:Com تجاری CommercialNet شبکه ای NetworkOrg سازمانی OrganizationGov دولتی GovernmentBiz تجاری BusinessInfo اطلاع رسانی Informationسایتهای تجارت الکترونیک Biz یا Comمی باشند.

طراحی و ساخت سایت

کلید تجارت الکترونیک به خصوص در وب، ارائه محتویات و مطالب به کاربر و توسعه تجربه تجارت ، در اینترنت است.کیفیت محتویات سایت وب رابطه مستقیم با موفقیت آن سایت دارد.برخی از عوامی که باعث موفقیت یک سایت و اثربخشی آن می گردد عبارتند از :

1.سایتهای تجاری موفق در اینترنت، بیشتر از منظر مشتری طراحی می شوند تا شرکت.
2.استفاده و مرور مطالب سایت آسان است.
3.هنگام سفارش و فروش کالا شیوه و نحوه کار برای مشتری آسان می باشد.
4.ارتباط با کاربر بیشتر در سطح فردی و شخصی است.
5.ارتباط مشتری با سایت و مسولین آن بسیار آسان است.
6.شرکت یا مسولین سایت به ارتباطات و بازخور سایت پاسخ می دهند.
7.مطالب سایت به سرعت به روز شده و باعث بازگشت مجدد مشتری می شود.طراحی سایت برای مشتری بسیار مشاهده شده است که طراحان سایتها ،طراحی خود را بر روی شرکت متمرکز می کنند و خود را به این طریق به دنیا معرفی می کنند.گرچه این هدف در ظاهر قابل درک است ولی این نگرش در طراحی سایتهای وب موجب غفلت از مخاطبین سایت،مشتریان و ایده مشتری گرایی می شود.اصول طراحی موثر سایتهای وب ،ارائه اطلاعات ضروری و مورد نیاز مشتری است.
به عنوان مثال قراردادن FAQ یک پدیده ساده و درست در جهت پاسخگویی به سوالات مشتری است و می تواند در تشخیص مفید بودن یک محصول یا خدمات و همچنین آموزش فنی راجع به بعضی محصولات یا خدمات به مشتری کمک کند.بر اساس مطالعات موسسه گارنر ،شرکتهای سراسر جهان به طور تقریب 820 میلیون دلار برای پاسخگویی و پشتیبانی مشتری، در سال 2000 هزینه کرده اند.برای کمک به تشخیص اینکه چه اطلاعات با ارزشی می تواند موجب تأثیر بیشتر سایت وب گردد بایستی خواسته و نیاز مشتری را مورد توجه قرار داد.مراجعات مشتری به سایت یا به خودی خود است و یا از طریق یک منبع اطلاعاتی است.بنابر این واحد خدمات مشتری نیز می تواند کمک خوبی برای طراحان سایت باشد تا با انواع پرسشهای مشتریان آشنا شوند.
مرور آسان سایت اطلاعات با ارزش ، اساس توسعه و طراحی وب است.ساختار سایت وب که مشتریان را قادر به مشاهده اطلاعات می کند نیز دارای اهمیت است.در حالی که طراحان،بیشتر تمایل به ساختار نوع درختی دارند و همه چیز را از صفحه اولیه(Homepage) آغاز می کنند، مشتریان معمولاً مرور سایت را از صفحه اولیه آغاز نمی کنند.دلیل آن دسترسی سایتها از طریق جستجو گرهای اینترنتی است.تنظیم نحوه ارتباط به موضوعات اصلی سایت روی تمام صفحات سایت هم روش مؤثری است.با این روش کاربران در هر صفحه ای از سایت که وارد می شوند با عنوان موضوعات ارائه شده در کل سایت آشنا شده و موجب توقف بیشتر آنها در سایت می شود.
علاوه بر این در سایتهای بزرگ بهتر است از یک جستجو گر داخلی نیز استفاده شود تا کاربران با سرعت بیشتری به مطلب و محتویات سایت دسترسی پیدا کنند.
برای مثال سایتی که 40 گروه اطلاعات در 12 سطح دارد وشاید بیش از 90 هزار امکان انتخاب برای کاربر داشته باشد بایستی به وسیله مرورگر مناسبی اداره شود تا کاربر بتواند به راحتی و با سرعت بیشتر اطلاعات مورد نیاز خود را برداشت کند.طراحی گرافیکیوب یک محیط گرافیکی است و باید طراحی سایت در این محیط ، حرفه ای باشد.سایتهای تجاری مؤثر در اینترنت با ترکیبی از طرحهای حرفه ای قابل ساخت است.
طراحان حرفه ای اولاً تشخیص درستی از کاربرد گرافیک دارند و ثانیاً نسبت به نحوه ظاهر شدن کار طراحی شده ، در مرورگرهای مختلف حساس هستند.بار گذاری سریع صفحات در مرورگرهای کاربران ، از عوامل مهم در طراحی سایتهای تجاری می باشد.تحقیقات نشان می دهد که کاربران بیش از 12 ثانیه برای بارگذاری یک صفحه صبر نمی کنند.موضوع دیگر اندازه پنجره و صفحه سایت است.اندازه پنجره برای تمام کاربران یکی نیست،کاربرانی که از کامپیوترهای جیبی (Note book) استفاده می کنند دارای مانیتورهای کوچکی هستند و به عنوان مثال سایتی که برای مانیتورهای بزرگ طراحی شده است در مانیتورهای کوچک، متن حاشیه سمت راست آن مشاهده نمی شود.
نحوه نمایش صفحات در مرورگر های مختلف متفاوت است و طراحان باید صفحه طراحی شده خود را در مرورگر های مختلف مورد آزمایش قرار دهند.استفاده صحیح از چند رسانه موجب حفظ سایت تجاری می شود به شرط آنکه عناصر درست و متناسب با اهداف تجاری سایت باشد.تأثیر متقابل سایت وب از دیگر عواملی است که می بایست به آن توجه کرد.فراتر از چند رسانه تکنولوژی های دیگری وجود دارد که محتویات سایت را قادر به اجرای هر فعالیت مطلوب و دو طرفه در اینترنت می کند.زبان جاوا ، کنترل های OLE و Active Xاز این تکنولوژی ها می باشد. این تکنولوژی ها باعث ارتباط با کاربر می شود و از مزیت آنها این است که در کامپیوتر کاربر (Client) اجرا می شود.

علاوه بر این استفاده از زبانهای برنامه نویسی نظیر ASP و PHP و بانکهای اطلاعاتی مثل SQL SERVER و ORACEL ضروری می باشد.در
کنار اهمیت گرافیک ، اطلاعات نیز از منابع با ارزش در رب است.صفحه اولیه معرف شخصیت شرکت یا سایت می باشد.این صفحه باید دارای کمترین متن و محدود به توضیحات بخشهای مختلف سایت باشد.رنگ متنها و پشت زمینه سایت باید هماهنگ باشند به گونه ای که متنها راحت خوانده شوند.الگوی صفحات وبقاعده ساده ایی که رفتار بیشتر خریداران شبکه ای را توضیح می دهد ، الگوی صفحات وب است.این ایده از آنجا ناشی شده که مشتریان ، صفحات وب را یکی یکی و بر اساس تجربه خرید باز می کنند نه اینکه بر اساس فکر زیاد به آنها رسیده باشند.مشتریان بیشتر روی صفحه ای که در آن هستند متمرکز می شوند نه بر روی کل آن سایت.

در هر صفحه مشتریان ممکن است دو کار را انجام دهند : تأیید کلیدی که آنها را به هدفشان نزدیکتر می کند یا با کلید برگشت، از آن صفحه منصرف می شوند.بسیاری از سایتهای فروش کالا در اینترنت ، موقعیت هر صفحه در کل سایت و سایر امکانات موجود در آن سایت را به مشتری نشان می دهند.بعضی از سایتها با چیزهایی از قبیل میله های ابزار،میله مرورگر عمودی و افقی و امثال آنها شلوغ شده اند که در کل ، ارتباطی با مشتری ندارند.در کل مشتریان معمولاً به ساختار کلی سایت دقت ندارند ، بلکه به دنبال انجام کاری هستند که آنها را به هدف شخصیشان نزدیکتر می کند.نکته دیگر در الگوی صفحات این است که صفحات وب نباید یک مرتبه به اهداف زیادی برسند.تمرکز هر صفحه یا کل سایت روی یک هدف مشتری ، کار را برای مشتری ساده تر می کندو ترافیک سایت را نیز بالا می برد.بنابراین هر صفحه وب را روی یک هدف متمرکز کرده و هر چیزی را که برای آن هدف ضروری نیست حذف نمایید.روشهای سرعت بخشیدن به اجرای سایت وبمردم در اینترنت بسیار بی صبرند و خیلی از آنها حاضر نیستند که منتظر بمانند تا صفحه های سایت شما به طور کامل در صفحه مانیتور آنها ظاهر شود.مطمئن باشید که به خاطر سرعت پایین سایتتان ممکن است مشتریانتان را از دست بدهید.یکی از اهداف طراحی و نصب سایت باید این باشد که سایت تا حد ممکن سریع باشد.

در اینجا به سه روش موثر اشاره می کنیم:

1.فشردن اندازه پرونده گرافیکی ایده ای که در اینجا مطرح می شود این است که گرافیکها در یک پرونده کوچکتر فشرده شوند به طوری که صفحه وب شما سریعتر اجرا گردد.اغلب طراحان ، گرافیکهایشان را در Photo shop و Paint shop pro می سازند و فکر می کنند که گرافیکهایشان رادر کوچکترین اندازه ممکن در آورده اند،اما اینطور نیست.
بیشتر اوقات گرافیکها می توانند فشرده تر هم باشند.وقتی که گرافیکهایتان را ساختید توصیه می شود به سایتهای زیر مراجعه کنید.برای قالبهای
http://www.gifoptimizer.com , http://www.gifwizard.com Gif و برای قالبهایJpeg به سایت http://www.jpegwizard.com مراجعه کنید.در هنگام کار با برنامه های گرافیکی باید دقت کنید که از رنگهای زیاد در گرافیکتان استفاده نکنید.برای مثال بعضی ها در آگهی هایBanner خود از 16 میلیون رنگ استفاده می کنند در حالی که اکثر مواقع فقط ازسه رنگ واقعی استفاده می کنند.به هر حال از حداقل تعداد رنگ ممکن در طرحتان استفاده کنید.همیشه از حالت 256 رنگ استفاده کنید یا اگر می توانید حتی باید تلاش کنید تا از حالت 16 یا 8 رنگ استفاده کنید.

2.استفاده از جدول اگر یک صفحه بلند دارید، دومین کاری که می توانید انجام دهید تقسیم کردن آن به چندین جدول می باشد در این روش با استفاده از جداول، متون را به چندین بخش مجزا تقسیم می کنیم،مرورگر بلافاصله صفحه را اصطلاحاMap نموده و به طور خودکار شروع به ظاهر کردن متن در اولین جدول می نماید.هنگامی که اولین جدول بر روی صفحه نمایان می شود بقیه صفحه هنوز در حال اجرا شدن است.این به بازدید کننده شما این امکان را می دهد که در حالی که بقیه صفحه وب شما در حال اجرا شدن می باشد ، بلافاصله شروع به خواندن نماید.

3.رها شدن از کدهای اضافییک راه دیگر برای سرعت بخشیدن به سایت وب ، از بین بردن کدهای اضافی معروف به ریداندنتHTML است.اگر شما از برنامه هایی مثل Front Page استفاده می کنید تعداد بسیار زیادی کد اضافی پیداخواهید کرد.این نوع برنامه ها تعداد زیادی از این کدها زا در صفحه شما قرار خواهند داد که اصولاً در سایت به آنها نیازی نیست و فقط اندازه پرونده شما را افزایش خواهد داد.با خارج کردن کدهای اضافی می توانید اندازه پرونده را به طرز چشمگیری کاهش دهید.اکنون با استفاده از سه روش بالا پرونده را به میزان قابل توجهی کوچک کردید.حال سوال دیگر این است که چگونه می توانید زمان اجرای سایت خود را مشخص کنید.برای این منظور سایت Net mechanic  سرعت اجرای صفحه شما را در چندین مودم رایج نشان می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد