X
تبلیغات
نماشا
رایتل

تجارت الکترونیکی با پرداخت اینترنتی از طریق کارت بانکی


خلاصه: تجارت الکترونیکی یک بخش معمول (روزمره) از زندگی بشر شده است زیرا مزیت های عمده ای را پیشنهاد می دهد: تسهیلات (نیازی نیست به فروشگاه بروید تا قادر به خرید باشد.)

قابلیت (خریدار می تواند چندین فروشگاه مختلف را در مدت زمان کوتاه مورد بررسی قرار دهد، از ازدحام فروشگاهها و فقدان فضای لازم برای پارک ماشین ها می تواند اجتناب شود. خریدار می تواند تولیدات مطلوبی را که در نظر دارد تعدادی از ویژگی ها مانند قیمت، وزن، رنگ، تاریخ تحول و غیره را انتخاب و مقایسه کند.) و توسعه ی راه حل های مطمئن برای پرداخت اینترنتی (از طریق کارتهای بانکی ، پرداخت الکترونیکی، وصول کامپیوتری (eybercash) اسمارت کارت، انتقال وجوه الکترونیکی، دریافت الکترونیکی، در دهه اخیر سیستم های پرداخت الکترونیکی بهبود یافته اند، رسیدن به سطح بالای امنیت و سرعت، خصوصی سازی، محرمانه ، ویژگی های غیر متمرکز سازی و بین المللی.


 

1-    مقدمه:

با شمار افزایش کاربران اینترنت، تجارت الکترونیکی (e. commerce) هم منفعت مشتریان فردی و هم سازمانی را بدست آورده است. اگر تجارت الکترونیکی به عنون یک فرآیند خرید و فروش یا مبادله ی تولیدات ، خدمات یا اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری ((تجارت الکترونیکی)) (e -business) دیده شود و همچنین می تواند احتیاج مشتریان، اشتراک سازی با شرکای تجاری و یا نفوذ سازمان از طریق وسایل الکترونیکی را در بر گیرد. گسترش تقاضا ، تجارت الکترونیکی، مراحل قانونی ایجاد، توسعه و کاربرد وب سایتهای سازمانها بود، این روند بویسله ی تمایل بیشتر سازمانها برانگیخته شد تا کارایی سایت هایشان را به منظور ستیابی به اهداف، و پارگی اطلاعاتی انحصاری محدود نکند و آنها را بویسله ی اتصال به یک عنصر تجاری واضح کارآمد سازد. از دیدگاه مستقیم سازی، تجارت الکترونیکی روش جدیدی از اجرای فروش بوسیله ی ایمیل (پست الکترونیکی) ، قوانین کلی برای طراحی ، سازماندهی و هدایت فعالیت هایشان و مبارزات خاص اجرایی با میزان لازم که بوسیله ی ، کاربرد متوسط ارتباطی نیازمند است را بیان می کند- (اینترنت) خدمات پستی یا چزئی را و یا خدمات پیک سریع را جانشین آن می کند (veghes,2003,pp.359)

·        مجراهای تجاری- اطلاعات اینترنتی و خدماتی بازاریابی را فراهم می آورند.

·        اینترنت- یک شبکه ی کامپیوتری جهانی است که فوراً امکان دسترسی به اتصال جهانی و غیر متمرکز را فراهم می آورد. کاربران می توانند از طریق آن پست الکترونیکی (ایمیل) ، دیدگاه مبادلاتی ، خرید کالاها و دسترسی به اخبار و اطلاعات تجاری را انجام دهند.

 

 

 

مزیت های عمده که بوسیله ی شرکت های تجارت الکترونیکی ارائه می شوند:

·        برای خریداران

-         توانایی مشتریان برای دستیابی و مقایسه ی اطلاعات در مورد تولیدات . یا بر چسب ها (علائم تجاری) قیمت ها، هزینه ها، ویژگی های، کیفیت را بدون آمدن و تماس مستقیم با تولید کننده یا توزیع کننده ایجاد می کند.

-         تسهیلات: نیازی به رفتن به فروشگاهها نیست.

-         سطح پایین قیمت ها

-         قابلیت از طریق دسترسی رایگان به اطلاعات و کالاهای متنوع و دسترسی 24 ساعته در روز و در هر 7 روز هفته.

 

·        برای خرده فروشان

-         امکان کارامد کردن عرضه ها بر طبق نظرات مشتریان ، نیازها و خواسته هایشان (کامپیوتر می تواند اطلاعاتی شخصی مشتری ، موقعیت و مکان، روشهای نگاه کردن و غیره را نگه دارد)

     از طریق اتصال با مشتریان 24 ساعت در هر 7 روز هفته.

-         کاهش هزینه های عملیاتی.

-         بهینه سازی فرآیند بکارگیری و مدیریت صورت کالا.

-         بهبود سازی فعالیت  های بازاریابی.

-         فرصت گسترش بازارهای بین المللی (تجارت الکترونیکی حد و مرز ارضی ندار؛ شرکت می تواند نظراتش را ارائه دهد و سفارشات مشتریان را در کل جهان دریافت کند.)

همه ی مواردی که در بالا ذکر شد نشان می دهد که در عصر اطلاعات، سهیم کردن فرآیندها بوسیله ی مشتریان کنترل و بکارگرفته می شود (کتلر 2000,، 664 pp) علی رقم مزیت های واضح که بوسیله ی معامله ی خارجی هم برای معامله کننده و هم خریدار داده می شود برخی از اشکالات نیز وجود دارد:

 

برای خریداران:

-         امنیت معاملاتی (برخی خریداران از اطلاعات فراهم آمده در مورد کارتهای بانکی که برای اجرای پرداخت الکترونیکی متنوع بکاربرده می شود، رضایت ندارند.)

-         هیچ تماس مستقیمی با فروشنده وجود ندارد.

-         عدم دستیابی به تکنولوژی (فقط تعدادی از زنان خانه دار مجهز به کامپیوترها، میزان نفوذ (اینترنیت و غیره هستند.)

 

برای خرده فروشان:

-         ممنوعیت روی دسته بدی کالاهایی که بصورت اینترنتی فروخته می شوند (به عنوان مثال غذاهای فاسد شونده ، جواهرات کمیاب و غیره هرگز بصورت اینترنتی بطور موفق فروخته نیم شوند)

-         هزینه های بالای پایگاه داده های انتگرالی و نرم افزارهای عمومی در برابر فرآیند معامله با نرم افزارهای خاص به صورت تجارت الکترونیکی.

-         امکان کلاهبرداری (کاربرد اطلاعات غلط راجع به خصوصیات کارتهای کپی شده)

-         امنیت اطلاعاتی (امکان دستیابی غیر مجاز به پایگاه داده های خرده فروش)

-         سازمان جریانات خصوصی سازی برای آموزش کارکنان و گسترش آنان.

-         قانونگذاری راجع به پرداخت اینترنتی و تجارت الکترونیکی.

-         انتقال آنهایی که فقط (( تغییر کالا از بالا به پایین)) در مشترات واقعی نیازمند روشهای بازاریابی مستنقیم قدرتمندی است. در این محیط ، راهکارهای معین خریدار به شدت از اهمیت خاصی برخوردار است. خوشبختانه معامله کنندگان مستقیم تجارت زیادی را در راهکارهای تعیین شده توسط مشتری همچنین راه اندازی و قابلیت داشتند (استن2004  ، 254 pp )

2-    آمار و ارقام های تجارت الکترونیکی ، با پرداخت اینترنتی از طریق کارت بانکی

در روانی ، اولین خرید اینترنتی بوسیله شبکه PC (پی سی) به عنوان yberstop ro ، کی سیدی های موسیقی را می فروخت ، آغاز شد. متعاقباً E . shop.ro پدیدار شده که اولین فروشگاهی بود که مفهوم کارت خرید را بیان کرد. به تدریج ، این بازار اینترنتی به خرده فروشان دیگر متصل شد مثل: Allone line. Ro  (اینترنت موسیقی رومانی) E mania. Ro (در پاییز 2000 آغاز شد.) okazil . ro ، یک سایت مزایده ی اینترنتی شبیه به eBay مشهور که توسط شرکت نت بریج اینوست  تمنز بوجود آمد. اگر چه اطمینان رومانی ها به معالمات اینترنتی به سختی بوجودآمد.

e. mag .or در اواخر سال 2001 آغاز شد. بزرگترین فروشگاه رایج اینترنتی در رومانی.

 در ابتدا نقش اساسی وب سایتهای تجارت الکترونیکی آگهی دهنده بود انتظار اکثریت بازدیدکنندگان (تعداد کمی) دیدن کاتالوگ های خرده فروشان کالاها و کمتر برای خرید اینترنتی بود. اگر در ایالات متحده در ابتدا  پرداخت اینترنتی توسط کارت بانکی بوجود آمد در سال 1944 اولین معامله به این صورت در رومانی بوجود آمد. در 2004 که نرم افزار امنیتی 3D secure  ( یک برنامه ضد کلاهبرداری که اساساً برای بهبود امنیت معامله ی اینترنتی طراحی شده بود وسیله ی درخواست رمز عبور برای هر پرداخت الکترونیکی) توسط دو سازمان مشهور در مورد کارت ها منتشرشد- ویزا و مسترکارت (visa , master card) .

طرح 3D توسط secure romcard در سپتامبر 2003 ابداع و در ماه مارس 2004 هنگامی که تمام گواهی نامه های ویزا و مستر کارت اختیار معامله پیداکردند توسط چهار بانک رومانی به تکامل رسید: بانک تجاری رومانی (BCR)، بانک Raiffeisen ، بانک تجاریRomania Alphabouk, lon Tiriac ، قلمرو فعالیتRomm card شامل می شود: اجازه ی معامله ی ایجاد شده از طریق کارت بانکی، مدیریت پایگاه اطلاعاتی، مرکز مخابراتی ملی و بین الملی، اقامت و فرایند معامله با کارتی ها، را حل 3D secure برای پذیرش و بانک های صادر کننده برای خدمات تجارت الکترونیکی (( وری فاید متوسط ویزا)) و ((مستر کارت(کد امنیتی)))(master card secure code).

با اجرای سیستم 3D secure ؛ رومانی تبدیل به مرکز پردازش پرداخت آنلاین در منطقه CEMEA شد(مخفف اروپای مرکز ، خاورمیانه، اروپای شرقی و آفریقا). در آن زمان، در سطح اروپا فقط سه کشور با تجریدی این استاندارد یعنی بریتانیا، اسپانیا و پرتغال وجود داشت. در سال 2004 حجم معاملات در سیستم 3D secure (تایید شده توسط ویزا و کد امنیتی مستر کارت) به ارزشی 19410(معاملات) رسید که در اواخر سه دهه سال هشتاد و چهار درصد (84% )ثبت شده بود. اعتبار خریداران در فروشگاه های مجازی، متشکل از 3D secure توسط Rom card به وجود آمد.(مدیران رومانی خدمات مربوط به معاملات با کارت بانکی را فراهم آورد). در اواخر سال 2004 به طور قابل توجه ای، معاملات هم در دلار ایالت متحده و هم در یروی اروپا افزایش یافت(جدول 1).

 

Euro

USD

Lei(ROL)

4th quarter of 2004

6

29,287

419,376,301

October

35,422

701,511

501,445,478

November

65,086

2,050,949

453,753,235

December

100,514

2,781,747

1,374,575,014

TOTAL AMOUNT

 

 

 

در سال 2005 ارزش معاملاتی اینترنتی هجده با نسبت به سال 2004 افزایش یافت در آن هنگام اعتبار 5/3 میلیون دلاری در نتیجه ی پرداخت اینترنتی با کارت بانکی به 3/44 میلیون دلار رسید. در سال 2006 تعداد معاملات رو به افزایش بوده با متوسط 15 درصد در هر ماه، متجاوز بر 500/13 در ماه دسامبر(معاملات ایجاد شده در فروشگاه اینترنتی رومانی، متشکل از3D secure) به حدود 5/9$ میلیون رسید. سال 2007 افزایش قابل توجه ای در قیمت معاملات اینترنتی توسط کارت بانکی در سیستم  3D secure ایجاد شده به 35 میلیون $ رسید. یک سال بعد یعنی 2008 تجارت الکترونیکی به عنوان یک توسعه ی موثر شناخته شد در اولین نیم سال با میزان تقریبی 26$ میلیون که تقریباً سه برابر نسبت به سال 2006 بود، پایان یافت. تعداد فروشگاه های اینترنتی رومانی که در فهرست سیستم 3D secure فعال بودند و در سال 2008 تغییر یافت و به ارزش 186 رسید، نواحی عمده ای که در بیشترین میزان تجارت الکترونیکی گسترش یافت شامل این سفارشات بوده: خدمات مسافرتی و بلیط های رزرو، پرداخت فیش موبایل و کالاهای، It ، الکترونیکی و تجهیزات برقی. نزدیک به 16 میلیون از 26 میلیون توسط کارت  های از خارج کشور( معلوم نبود که این کارت ها صریحاً توسط بانک های رومانی یا خارجی صادر شده است.) گسترش یافت حتی اگر تعداد معاملات در وجه خارجی (حدود 79000) پایین تر نسبت به تعداد آن معاملات در Lei باشد(بیشتر از 22000).

در طول دوره 2006- 2008 افزایش 50 درصدی در هر سال در تعداد ی از فروشگاه هایی که به صورت تجارت الکترونیکی هستند ثبت شده است.

همچنین، ارزیابی بین 2008- 2006 راجع به تجارت الکترونیکی بر روی گره های تولیدی در خور توجه است. بنابراین هر ساله افزایشی در جلب مردم برای بخش های تولیدی ذکر می شود

 

 

 

 

 

(جدول 2):      

 

2008 Vs 2007 (%)

2007 Vs 2007 (%)

% 2008

% 2006

Number of stores 2008

Number of stores 2007

Number of stores 2006

Shops specifity

137,01

105,33

41,71

24,44

17,32

2001

75

Computers and accessories

62,10

1514,2

22,97

1968

2,77

190

12

Laptops

68,14

1550,0

21,71

17,94

1,62

195

7

Networking

47,73

-

22,29

20,95

1,85

-

8

Software

-

304,76

-

-

0,92

247

4

Intrnet Services

190,59

833,33

28,23

13,49

4,85

74

21

Phones

32,14

-

8,46

8,89

1,39

-

6

Stationery and office supplies

-

226,67

-

-

1,62

40

7

Print

-18,37

40,00

4,57

7,78

3,46

28

15

Music

30,00

1585,7

3,20

1.11

1,15

246

5

Film

98,11

2466,6

28,11

18,73

1,62

251

7

Audio Eqipment

12,90

102,17

2869

12,22

0,69

96

3

Vidwo Eqipment

62,86

20,00

10,97

14,76

10,62

14

46

Books

0,00

105,88

1,60

0,95

1,15

54

5

Newspapers and magazines

30,77

100,00

6,17

5,56

3,93

54

17

Gifts

7,69

960,00

2,97

3,17

2,31

26

10

Flowers

-

138,46

12,00

8,41

1,15

105

5

Auto Accessories

-

133,33

4,00

4,92

3,00

35

13

Products for childeren

131,67

2300,0

6,51

5,56

3,46

57

15

Clothing

150,00

225,000

2,74

3,81

0,23

24

1

Footwear

400,00

0,00

1,94

2,06

0,92

17

4

Lingerise

118,18

-

1,60

2,06

3,00

14

13

Sex shop

55,26

-

-

-

2,77

-

12

House control

65,63

140,00

-

-

6,24

-

27

Electronics

33,33

0,00

15,89

9,52

5,77

139

25

Appliances

230,43

9,09

1,14

0,63

0,92

10

4

Food deliveries

 

266,67

6,86

1,90

2,54

60

11

Art

 

322,22

2,74

1,75

0,69

24

3

Jewelry

 

113,33

6,74

6,03

2,08

59

9

Toys

 

106,25

6,04

5,08

3,46

53

15

Pharmaceuticals

 

187,50

5,03

5,24

3,70

44

16

Sporting Goods

 

 

8,69

3,65

1,85

76

8

Industrial

 

 

 

 

 

 

در سال 2007: برای، دفترچه یاداشت ها، لوازم التحریر، شبکه بندی، نرم افزار، اسباب بازی ها، صنعت اتومبیل، پاپوش (کفش) ، وسایل صوتی، تصویری، موسیقی.

در سال 2008: برای کامپیوتر ها، تلفن ها، فیلم، هنر، صنعت، صنعت اتومبیل و لباس، این سال اولین کاهش برای گروه تولیدات معین موسیقی ثبت شده بود.

اختلافی که بین دو سال رخ می دهد روی تعداد فروشگاه هایی که ورشکسته شده اند پایه گذاری شده است(150- 100)، تعدادی که مشکل است تخمین زده شوند آن ها بیان نشدند اما باید از طریق بررسی در بازار مورد بررسی قرار گیرند. بیشترین توسعه ی عمده که به وسیله ی فروشگاه های قابل محاسبه تجربه شده بودند توسط آن هایی که کالاهای مشابه را بر روی سطح افقی تولید می کنند، پیگیری می شوند(تجهیزات دیجیتال، تجهیزات صوتی و تصویری برای عملیات چاپی، سی دی های موسیقی و غیره).

متعاقباً یک افزایشی در تقاضا برای کنش (کف پوش) ، لباس و هنر در نتیجه سر و کار داشتن اقلام زنانه  به وجود آمد. در سه ماه اول سال 2009 ، اعتبارات تجارت الکترونیکی با پرداخت اینترنتی از طریق کارت بانکی 58/ 18$ میلیون بود نسبت به افزایش 59 درصدی در مقایسه با هم دوره در سال 2008، تعداد معاملات ثبت شده در همان دوره به طور تقریبی 256000 بوده . پرداخت اینترنتی از طریق کارت های بانکی از 22- 20 در صد در روش های کلی پرداخت افزایش یافت. اعتبار کلی معاملات از طریق پایگاه پرداخت الکترونیکی که 17 میلیون $ بود، تعداد معاملات به ارزش 220000 رسید.

این ارقام نشان می دهد که تحت شرایط اقتصادی رایج، تجارت الکترونیکی به طور قابل توجه ای موثر واقع نشده است.

همچنین، دسته بندی عمده ی کالاهایی که در سه ماهه اول 2009 خریداری شده(ارتباط از راه دور ، جهانگردی، خرده فروشی و خدمات) سخت افزارهایی استثنائی، مبایل ها و خدمات استخدامی افزایش قابل توجهی داشته است. همانطور که در زیر ذکر شده است:

-         تعداد معاملات در بخش مخابراتی در ارتباط از راه دور در سال تا 85 درصد در سه ماهه اول سال 2009 در مقایسه با همان دوره در سال  2008 افزایش یافت.

-         تعداد معاملات اینترنتی در جهان گردی و بخش حمل و نقل تا صد و یازده در صد در سه ماه اول 2009 در مقایسه با سه ماه اول 2008 افزایش یافت (این اساساً مقرر شده با توجه به نظرات خاص جهانگردی و اپراتورهای حمل و نقل که هماهنگی بین خدماتی و کالاها با شرایط بحرانی، مدیریت برای جذب مشتریان و بنابراین گسترش رشد زیادی از فروش را ایجاد کرده است).

-         تعداد سفارشات از بخش های خدماتی باعث کار دشوار با پرداخت الکترونیکی GECAD شد تا هشتاد درصد در مقایسه با سه ماه اول 2008 افزایش یافت، تضمین اینترنتی یک  ارزیابی قابل توجهی داشت تعداد این تضمین ها بیشتر از پنج بار با 5 تراز سه ماهه اول 2009 در مقایسه با همان دوره سال 2008 گردید.

-         تعداد معاملات از بخش خرده فروشی اینترنتی هشتاد درصد بالا تر نسبت به سه ماه اول 2008 گردید(آن 22 درصد کاهش در تقاضا برای کالاهای سخت افزار، یعنی تا 123 درصد افزایش در فروشی ها، هدایا، اسباب بازی، کتاب ها و لباس ها به صورت اینترنتی از طریق کارت های بانکی پرداخت شدند، به ثبت رسید).

 

در سه ماه اول 2010 حجم معاملات اینترنتی از طریق کارت  های بانکی تا هفتاد در صد در مقایسه با همان دوره در سال 2009 به 85/ 31 میلیون $، تعداد معاملات فرآورده 603437 بوده افزایش یافت.

از طریق پایگاه الکترونیکی معاملات، 575000 با ارزش 25/ 30$ میلیون بهره برداری شد. در سه ماه اول 2010 متوسط اعتبار معاملات 52$ از 77$ در همان دوره در اواخر سال بوده است. بر طبق فراهم آورنده ی خدمات پرداخت الکترونیکی پرداخت الکترونیکی Gecad بیشترین کالاها به صورت اینترنتی فروخته شد. در طول این دوره بخشی از دسته بندی ها به صورت زیر بودند: ارتباط از راه دور، جهانگردی، خدمات، پرداخت وسایل رفاهی، خرده فروشی و تفریحات. بیشترین افزایش تعداد معاملات در بخش جهانگردی با 275 در صد بیشتر از اواخر سال بوده اند که این نشان می دهد که هم خریداران و هم اپراتورهای توریستی منفعتی که به وسیله ی تجارت الکترونیکی برای فعالیت ها یشان به وجود آمده را تشخیص داده اند.

افزایش چشمگیری که برای ارتباط از را دور، تفریحات و پرداخت های وسایل رفاهی ثبت شده بود (230 درصد، 160 درصد و 178 درصد) نشان می دهد که در میان کاربران خرید با پرداخت ایجاد شده بود(روزنامه ی مالی، نهم آوریل 2010(آنلاین))

 

4- نتیجه گیری:

در اواخر دهه، اینترنت به عنوان ارزیابی موثر بر روی همه ی جنبه های زندگی بشر شناخته شد. بنابراین؛ یک نیاز برای امنیت و حریم معاملات ایجاد شد. معامله کنندگان تمایل به افزایش جلب رضایت مشتریان داشته. واکنش بشر کمترین(کمینه) و واکنش صنعتی(تکنولوژیکی) بیشترین(پیشینه) بیان شده است. همچنین پرداخت الکترونیکی تعدادی از مزیت های کلیدی را ارئه می دهد(امکان معامله 24 ساعت در هر روز در کل سال از تقریباً هر مکانی برای انتخاب و مقایسه، شرکت در مزایده های مجازی، فعل و انفعال خریداران، همچنین مقایسه تجربیات و تسهیلات، رقابت- که باعث کاهش قیمت، کاهش هزینه های معامله کنندگان، امکان توسعه روی بازارهای بین الملی و رونق دادن و هماهنگی کالا بر طبق منفعت مشتریان را گسترش می دهد) که عموماً عدم استاندارد قابل قبول نسبت به کیفیت، سلامت و اطمینان در معاملات پرداخت آنلاین از طریق کارت بانکی است.

روند کار راجع به تجارت الکترونیکی رومانی، یک روند رو به ترقی است. تعداد فروشگاه های آنلاین به طور قابل ملاحظه ای سال به سال همانند تعداد مشتریان اینترنتی افزایش یافته است، استاندارد امنیتی با استاندارد بین الملی هماهنگ شده است همچنین روش هایی پرداخت اینترنتی مجازی وجود دارد و کیفیت کالاها عمومی بالا ست.

با توجه به داده های بالا ما می توانیم راجع به صنعت تجارت الکترونیکی در روانی صحبت کنیم اما باید به دقت بررسی می شود، بهتر تنظیم شود و ارتقاء یابد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع:

1-    دفتر ، سی، et. Al (2000) بازاریابی، جلد دوم، چاپ دانشگاه ترنسلوانیا، Brasov صفحه 172.

2-    کتلر ،ph (2000) مدیریت بازاریابی، ویرایش هزاره، پرنتیس هال صفحه 664.

3-    رادو، et al. A (2008) تحقیق روی توسعه تجارت الکترونیکی رومانی صفحه  12(آنلاین) موجود در http://www.lzzisale.ro/studiu-ecommerce-Anc.pdf (2010 ژوئن  jun 20 الحاق)

4-    استن، B ، جکوب، R (2004) روش های بازاریابی مستقیم موفق چاپ Arc chisnaun صفحه 254

5-    وقز(veghes)، (2003) بازاریابی مستقیم، اورانوس، بخارست( Bucharest) صفحه 359

6-    روزنامه ی مالی (نهم آوریل 2010) پرداخت اینترنتی از طریق کارت بانکی با 70 درصد در سه ماهه اول افزایش یافت (آنلاین) موجود در (2010 ژوئن الحاق)hpp://www.zf.ro/business.ht

7-    تحقیق پتانسیل بازاریابی روانی- تجارت الکترونیکی (آنلاین) موجود در (2010 ژوئن 20 الحاقی) hpp://www.comert. info  



تاریخ : شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1392 | 09:57 ب.ظ | نویسنده : یونس ولی زاده | نظرات (0)
  • علمی
  • شرم