حسابداری مدیریت بودجه

حسابداری مدیریت بودجه

یونس ولی زاده کارشناس ارشد مدیریت دولتی (مالی)
حسابداری مدیریت بودجه

حسابداری مدیریت بودجه

یونس ولی زاده کارشناس ارشد مدیریت دولتی (مالی)

سهام شناور و تاثیر آن بر روی تصمیم گیری سرمایه گذاران

سهام شناور و تاثیر آن بر روی تصمیم گیری سرمایه گذاران


نوسانات غیر منطقی سهام برخی از شرکتها در سالهای اخیر، ضرورت توجه به پارامترهای تاثیرگذار بر روند حرکت قیمتی شرکتها را بیشتر نموده است. یکی از مواردی که می تواند نقش مهمی در تصمیم گیری سرمایه گذاران برای ورود به یک سهم داشته باشد، مقدار سهم شناور یک شرکت در بورس است.

 

 


 


سهم شناور عبارت است از میزان سهمی که بصورت بالقوه امکان عرضه آن در بازار وجود دارد. به طور کلی سهام کل یک شرکت به سه بخش اصلی قابل تقسیم است:

* درصدی از سهام عمده یک شرکت ممکن است در اختیار یک یا دو سهامدار عمده باشد که سیاست این سهامداران بر مبنای نگهداری و مدیریت بلندمدت بر شرکت است.

* درصدی از سهام شرکتها در اختیار سهامداران عمده یا حقوقی است اما در صورت رسیدن قیمت سهم به سطحی خاص از قیمت  سهامدار آمادگی عرضه سهم را دارد.

*  معمولا درصد خاصی از سهم نیز در اختیار سهامداران حقیقی و جزء است که اصلی ترین بازیگران عرضه و تقاضا برای یک سهم هستند.

منظور از سهام شناور در این نوشته، ‌مقدار سهامی است که در اختیار دو گروه دوم و سوم است. طبق نظر سازمان بورس اوراق بهادار و بر اساس استانداردهای بین المللی ، حد منطقی برای سهام شناور یک شرکت که قابلیت قرار گرفتن سهم در روند طبیعی عرضه و تقاضا را داشته باشد ،‌ 20 درصداست. به عبارت دیگر اگر سهامداران عمده یک شرکت حاضر نباشند که 20 درصد از سهام خود را در بازار عرضه نمایند ،‌اصولا دلیلی برای ادامه حضور در بازار اوراق بهادار ندارند. ناگفته نماند که طبق آخرین اطلاعیه بورس کلیه شرکتها بر اساس آیین نامه پذیرش شرکتها در بورس به مدت 2 سال فرصت دارند تا حداقل 20 از سهام خود را شناور سازند.

شرکتهایی که سهام شناور آنها پایین است به دو گروه تقسیم می شوند :

الف ) شرکتهای بزرگ : که در صورت وجود مقدار متناسبی از سهم شناور آنها در بازار، امکان دستکاری قیمت آنها توسط سهامداران عمده کاهش یافته و عرضه و تقاضا توسط سهامداران حقیقی و جزء ، روند قیمتی سهم را تعیین خواهد نمود.

ب ) شرکتهای کوچک : که در این شرکتها حتی در صورت بالا بودن سهام شناور آنها ، به دلیل حجم مبنای پایین آنها ، امکان سفته بازی و دستکاری در قیمت آنها بسیار زیاد خواهد بود.

البته میزان بالای سهام شناور یک شرکت نیز چندان جالب نخواهد بود و سهم را عملا در حالت بدون متولی خاص و عدم حمایت و رهبری توسط سهامداران عمده قرار خواهد داد.

 درگزارش زیر، کلیه شرکتهای بورسی در بخشهای مختلف ، از نظر میزان سهام شناور مقایسه شده اند. به نمودار زیر دقت کنید :

همانگونه که در نمودار مشاهده می شود حد متوسط سهام شناور صنعت های مختلف ، بطور میانگین حدود 30-25 درصد است. شرکتهای ساختمانی بیشترین سهام شناور را دربین شرکتهای بورسی دارا هستند. در چند نمودار زیر چند صنعت مورد توجه بازار به تفکیک از نظر درصد سهام شناور مقایسه شده اند.

 

آخرین وضعیت سهام شناور آزاد شرکت‌ها
آخرین درصد سهام شناور آزاد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در پایان شهریور ماه 92 از سوی مدیریت امور ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار از طریق سایت اطلاع‌رسانی کدال منتشر شد. به گزارش روابط عمومی بورس تهران،  روح الله حسینی مقدم مدیر امور ناشران بورس اوراق بهادار (سهامی عام)  با اعلام مطلب فوق گفت: براین اساس میانگین درصد سهام شناور آزاد 314 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در پایان شهریور ماه به روش میانگین حسابی به 20/15 درصد می‌رسد.
این در حالی است که میانگین سهام شناور در 61 شرکت حاضر در تابلوی اصلی بازار اول به 22/26، برای 60 شرکت حاضر در تابلوی فرعی بازار اول به 19/06 و برای سایر شرکت‌ها که در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران هستند، به 19/82 واحد می‌رسد. وی اظهار کرد: در محاسبه سهام شناور آزاد شرکت‌ها به روش میانگین وزنی نیز آن چنان که اشاره شد، میانگین کل بورس تهران 17/7 درصد، میانگین درصد شناور در شرکت‌های تابلوی اصلی بازار اول، 20/25 درصد، در شرکت‌های تابلوی فرعی بازار اول، 17/73 درصد و در بازار دوم 11/17 درصد است.حسینی‌مقدم به پایین بودن درصد سهام شناور آزاد در بازار دوم اشاره کرد و افزود: دلیل پایین بودن درصد سهام شناور آزاد در بازار دوم، وزن بالای شرکت‌هایی مانند هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و هلدینگ نفت و گاز تامین است که هر کدام با سرمایه‌های به ترتیب 2478 و 2900 میلیارد تومان و حدود 5 درصد سهام شناور آزاد، میانگین وزنی بازار دوم بورس تهران را پایین آوردند که با افزایش درصد شناور آزاد این شرکت‌ها، متوسط وزنی سهام شناور آزاد بورس تهران نیز افزایش خواهد یافت.وی توضیح داد: براساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار، سهام شناور آزاد آن بخشی از سهام شرکت‌‌ها است که به طور مستقیم یا غیر‌مستقیم در اختیار سهامداران مدیریتی (بیش از 5درصد) نباشد. البته در همین مصوبه ضریب شناوری شرکت‌ها نیز منظور می‌شود: در مجموع می‌توان گفت درصد سهام شناور آزاد 67 شرکت در پایان شهریور ماه نسبت به پایان خرداد ماه افزایش بیش از یک درصدی داشته است، در حالی که در این دوره درصد شناور 37 شرکت نیز کاهش داشته است. 
وی تاکید کرد: تلاش‌های زیادی از سوی مدیریت امور ناشران و معاونت بازار بورس تهران صورت گرفته تا با توجه به شرایط مساعد بازار، عرضه سهام شرکت‌ها در بازار صورت گیرد و درصد سهام شناور آزاد افزایش یابد، همان‌طور که اشاره شد درصد شناور آزاد 67 شرکت، با رشد همراه بوده است.وی خاطرنشان کرد: پیگیری‌ها همچنان برای عرضه سهام شرکت‌هایی که حد نصاب‌های لازم هر تابلو یا بازار را ندارند از طریق مکاتبه با شرکت و مکاتبه با سهامداران عمده با هدف بیان مزایای افزایش سهام شناور آزاد در جهت کشف قیمت واقعی، نقدشوندگی مناسب و معافیت‌های مالیاتی صورت می‌گیرد.

منبع: بورس نیوز و پارس آتی نگر


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد